C cazz skrev:
Jo kastrullen blir varm men tänkte mer att jag har ju en sådan gammal spis som värmer plattorna och kokar jag upp en kastrull med vatten så blir ju vatten över 100 grader men även kastrullen och vet inte om det är bra att ställa in en väldigt varm kastrull. Det kanske kvittar och gör det snabbare men jag vet faktist inte??
Innan nya frysen ...
Snabbast går det med en varmluftspistol (fastsatt på ett kamerastativ ca 1 meter från frysen), brukade komplettera med varmvatten i en kastrull också - gick på 45 minuter då
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vår frys påstods vara "självavfrostande" och visst, om man stänger av den och lämnar dörren öppen fixar den resten själv på några timmar...
Men jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till via automagi. Det finns ju varken värmetillförsel eller dränering? Är det nån som kan upplysa en undrande?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
R Ropa skrev:
Vår frys påstods vara "självavfrostande" och visst, om man stänger av den och lämnar dörren öppen fixar den resten själv på några timmar...
Men jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till via automagi. Det finns ju varken värmetillförsel eller dränering? Är det nån som kan upplysa en undrande?
Kan inte svara på hur det funkar, men när vi 2017 bytte ut vår då 17 år gamla kyl och frys p g a hög energiförbrukning så valde vi en självavfrostande och så här sex år senare så har det *peppar peppar* funkat utan några som helst problem. Behöver aldrig ha dörren öppen eller så för det bildas helt enkelt aldrig stora issjok som det gjorde i det gamla skåpet.
 
C cazz skrev:
Vad bra, då har man lärt sig något nytt om kokpunkten och vatten :D
Och vill man vara petig och gå in i detaljer så är kokpunkten beroende av lufttrycket.
Så är det högtryck och du inte bor högt över havet, så kan du faktiskt få vatten varmare än 100 grader.
 
EddieHansson
R Ropa skrev:
Vår frys påstods vara "självavfrostande" och visst, om man stänger av den och lämnar dörren öppen fixar den resten själv på några timmar...
Men jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till via automagi. Det finns ju varken värmetillförsel eller dränering? Är det nån som kan upplysa en undrande?
Is dunstar (sublimerar) också, även när det är kallt. En självavfrostande frys cirkulerar luften och kondenserar den utanför frysen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sublimering
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Har haft självavfrostande frys i +10 år nu. Helt överlägset. Har aldrig gjort någonting, sköter sig själv. Värt extra så slipper man slabbet och joxet.
 
Jag frostar av vårat varannat år kanske...........ser det inte som särskilt jobbigt. Kupevärmare så årstid spelar ingen roll heller. Tar inte lång stund.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag frostar av vårat varannat år kanske...........ser det inte som särskilt jobbigt. Kupevärmare så årstid spelar ingen roll heller. Tar inte lång stund.
Vartannat år på våran förra frys hade inneburit att man fått in en glasspinne per fack mot slutet 😄.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.