Kan även passa på att rekommendera dundermedlet Universal Fix. Är toppenbra på rostfria diskbänkar, spisar etc, men även till båten, i badrummet och säkert andra ställen. En burk vara i all evighet så det är väl värt de 150 kr som man betalar.
http://www.universalfix.com/
En kille brukar åka runt på mässor och marknader, men man kan säkert ringa till dem och beställa direkt från dem.

Mvh,
Karin
 
Tänkte bara göra ett inlägg med avseende på rostfritt som materialval.

En stor anledning till att många har så olika åsikter är att ni pratar om olika saker.
När man pratar om rostfritt som finns i restauranger och motsvarande har man en väldigt fin rostfri yta (strukturen när man tittar på micronivå) som är meningen att det skall bli fläckig för att upptäcka detta och kunna ta bort av hygiensjäl. Det är ju som sagt svårare att städa bort smuts som inte syns.

När det sedan blev en trend att ta in rostfritt i hemmen använder man samma typ av rostfritt som givetvis blir väldigt lätt fläckigt. Så tyvärr för alla er som var tidigt ute och hakade på trenden så var dessa vitvaror inte gjorda för att se snygga ut utan för att vara hygieniska.

Sedan har ju tillverkarna hängt med och utvecklat sina produkter och när några pratar om ”klarlack” eller ”lackade ytor” som inte skall bli fläckiga så är det ett fettavvisande polymerskikt som har belagts på kylskåpet för att förhindra fläckar. Och beständigheten av detta skick kan nog variera mellan tillverkare då en fettavvisande polymerer rent teoretiskt kan vara vattenlösliga (men måste inte). Så mitt tips är nog att följa tillverkarens rekommendationer vad det gäller rengöring då de vet vilken polymer som använts till ytskiktet.

Sen om ni tycker det är snyggt eller inte får ni debattera hur mycket ni vill.
 
Rostfritt är faktiskt LÄTTSKÖTT och det absolut snyggaste. Jag råder dig att ta rostfritt och inte vitt till ett ek kök - annars kommer du ångra dig!

Vår kyl, frys och diskmaskin har "antifinger" (Electrolux) och där syns det nästan ingenting om man råkar kladda. Och skulle det bli lite fingeravtryck som det alltid kan bli, tar du bara en torr trasa och torkar av. Fläktkåpa (AEG), micro och ugn (Electrolux) är i vanligt rostfritt (borstad) och då använder man en super kräm som Electrolux säljer "stålrens" och man bara stryker på och torkar av och det blir super snyggt och blankt hur enkelt som helst. Alltså väldigt lättskött.

Jag tror att det finns väldigt många sorters rostfritt, för jag har sett kylskåp som ser jättetalliga och fula ut. Men våra vitvaror är jättesnygga och lättskötta. Rekommenderas verkligen!
 
Vi har en spis från AEG i titan och den är jag super nöjd med. Den är inte känslig för fingrar och fettfläckar och väldigt lätt att hålla ren. Den är ca 2 år så jag vet inte om den finns kvar i deras sortiment, men den är suverän.

Har nyligt bytt ut diskmaskinen till en Cylinda i rostfritt och den går också bra att hålla ren.

Funderar nu på att byta ut kylen så småningom, och ett litet tips är att se till att det är långa handtag längs hela dörren.
För hos oss ser jag att när man stänger dörren så blir det lätt att man bara tar i dörrkanten och stänger. Har man då ett kort litet handtag så blir det fingeravtryck längs dörren, har man däremot handtag längs hela sidan så hamnar handen på dessa i stället för på dörren.
 
Lustigt att så många människor hänger på diverse trender. Helt plötslig skall alla ha rostfritt, ek, likadana handtag mm... Om 15 år så åker skiten ut och man undrar hur man kunde vara så sinnesjuk. Jag menar plastmattor, sänkta tak, brunt/orange med mera var också tidens attribut. Ironiskt nog så är dom på väg tillbaka... Så om ni behåller era ekkök med rostfria "vitvaror" i 30 år så blir det supertrendigt igen. ;)

Mitt råd. Köp inget bara för att det är tredigt för stunden. Själv har jag alltid gillat rostfritt, men tänker inte köpa det. Det är för dyrt, svårskött och äter ljus. Jag gillar ljusa kök, kanske aluminium för mig då... ;D
 
Har testat ett rengöringsmedel till mitt rostfria kylskåp och min fläkt. Fungerar helt fantastiskt, lämnar inget fett efter sig alls. Köpte det på internet, www.nordicfinish.se
 
Ett litet inlägg i rostfri-debatten,
Många kommentarer handlar om besväret med att städa av rostfria ytor på vitvaror, och min fråga till rostfrimotståndet är då;
är det inte lite småäckligt att INTE torka av sina skåp en gång i veckan? SPECIELLT om man har småbarn som kladdar överallt?
Själv kommer jag att inhandla rostfritt för att jag tycker att det är snyggt, men att torka av dem vid eventuella fingeravtryck känns inte som ett problem, städar gör man ju ändå!
Tack för ordet! :D
 
ka74 skrev:
är det inte lite småäckligt att INTE torka av sina skåp en gång i veckan? SPECIELLT om man har småbarn som kladdar överallt?
Jisses! Nej det tycker jag verkligen inte! Har du barn? Torkar du av ditt kylskåp varje vecka? Tycker JAG faktiskt verkar lite överdrivet! *S* Fast det kanske är vi som är lite småäckliga... ;)
 
ka74 skrev:
är det inte lite småäckligt att INTE torka av sina skåp en gång i veckan?
:surprised:

Jag är glad om det sker en gång varje halvår:-[
 
;)
Nej, jag har inga barn, men jag har två stora hundar och de kladdar ner de också!
Jag tycker om att ha ett rent och fräscht kök med tanke på att det i detta rum skall lagas mat och ätas. Eftersom det inte tar speciellt lång tid att torka av dessa ytor så det är inget jag hänger upp mig på! Då tycker jag det är värre med badrum! :)

 
Hej!

Mitt premiärinlägg... *nerver*

;)

Anyways...sambon och jag köpte en LG-kyl/frys med ismaskin, den har en yta som kallas Inox om jag inte minns fel. Och den är tamejtusan underhållsfri. Prisgapet upp till rostfritt var väl en sisådär 5000:-. Och då slipper man underhållet med det lägre priset!

LG Side-by Side GR-L207GXGA heter den visst, efter koll på ONOFF. (20') Finns en variant i svart spegelglas för 26'!

Vi köpte den dock för 18' av en lokal nasare. Betala inte mer!

Rekommenderas skarpt! (och speciellt ismaskin, man inser inte hur man klarade sig utan, numera.)

Btw så kan jag inte låta bli att fnissa lite över den som ondgjorde sig över grått. Vi målade huset grått, har grå köksinredning och en grå lillhall uppe (i kombo med en fejkad tegelvägg). Grått badrum också. Gråa hår? Nej...bara lite grått i skägget.

Funderar dessutom på att byta ut Husqvarna-spisen i köket till en grå Tulikivi. ;D

 
Inox är elförzinkning......det går att repa tyvärr men annars är det bättre än inget.
 
IDAG har vi köpt en kyl o frys Whirlpool med fack utanpå att hämta is och kallt vatten. Rostfri med överlack.
17,500:- snygg och bra pris, tyckte vi.
Vår gamla kyl o frys Husgvarna, vitt o brun har vi haft sen 1976!! Fungerar fortfarande. Men nu åker de ut.
Köpte även en  diskmaskin Cylina DM92, rostfri. Vår gamla Husgvarna brun/vit la av efter 22 år!
Och så köpte vi en inbyggnadsugn, Gorenje i rostfritt/glas. Men den gamla fungerar också efter 22 år.
Hoppas vår nya håller mer än 10 år.
 
Men, hur är det nu med barn och rostfritt/aluminium? Vilket är tåligast? Har varit hos bekanta som haft buckliga dörrar i kyl/frys.
 
Rostfritt är inte alls jobbigt att rengöra. Avesta Chemicals har släppt ett nytt medel att rengöra rostfritt med, sjukt bra och enkelt. Lämnar inget fett alls efter sig. Säljs av www.nordicfinish.se Kostar lite men helt klart värt pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.