Klaugust Klaugust skrev:
Den är ju från 2002 så man får väl ta det för vad det är. Det är en publikation som försöker förklara övergripande samband snarare än snöa in på tekniska detaljer. Men de menar väl 250 mm ”vanlig” isolering med ett lambda om typ 0,037 W/m °C (vanlig cellplast, EPS/XPS, och olika former av mineralullsisolering). Jag tror Boverket är medvetna om att olika isoleringsmaterial har olika egenskaper.

Som sagt så är det inte isoleringshöjden i sig som är orolig för, utan det faktum att det i grunden är en riskkonstruktion som dessutom får ökade risker om man tilläggsisolerar på fel sida (insidan). Du får för all del fortsätta att rekommendera folk att tilläggsisolera sina oisolerade plattor på mark med 300 mm mineralull på fel sida av konstruktionen, men det är ju då snarare du som gör folk en otjänst än jag.
Mycket som räknas som riskkonstruktion utan att nån fakta ligger bakom. Du klarar inte av att komma med några argument för varför det skulle bli problem om ts isolerar ovanpå plattan utan upprepar bara ditt ältande om riskkonstruktion.

Det kommer att fungera bra att göra som ts tänkt. Gör det inte det ska jag komma och bila upp plattan och göra om det gratis åt ts.
 
  • Gilla
mattiasohult och 1 till
  • Laddar…
C
M mattiasohult skrev:
Är det armering i din betong?
Näe, inte ens det. Men min utmaning var stenig mark.
 
F Finndjävel skrev:
Mycket som räknas som riskkonstruktion utan att nån fakta ligger bakom. Du klarar inte av att komma med några argument för varför det skulle bli problem om ts isolerar ovanpå plattan utan upprepar bara ditt ältande om riskkonstruktion.

Det kommer att fungera bra att göra som ts tänkt. Gör det inte det ska jag komma och bila upp plattan och göra om det gratis åt ts.
😂 😂 😂 ♥
 
F Finndjävel skrev:
Mycket som räknas som riskkonstruktion utan att nån fakta ligger bakom. Du klarar inte av att komma med några argument för varför det skulle bli problem om ts isolerar ovanpå plattan utan upprepar bara ditt ältande om riskkonstruktion.

Det kommer att fungera bra att göra som ts tänkt. Gör det inte det ska jag komma och bila upp plattan och göra om det gratis åt ts.
Men kan du ge dig? Dina "argument" gränsar till vetenskapsförnekelse. Det är ju inte så att du egentligen har presenterat egna belägg för hur fysiken bakom att "det kommer att fungera bra" ser ut.

Jag är ju den enda som har försökt förklara hur byggnadsfysik hänger ihop i den här specifika diskussionen? Isolerar man ovansidan blir plattan kallare och därmed blötare. Betong i sig klarar av att vara blöt men den kommer transportera upp fukten till organiska material uppe i huset. Nu vet jag inte när TS hus är byggt, men det låter som att det är på 60-, 70-, eller 80-talet och då var det ju också poppis att gjuta in tryckimpregnerade (den gamla, giftiga sortens impregnering) syllar, som inte alls mår bra av att vara konstant fuktiga. Det finns alltså fler anledningar än bara själva isoleringens skull att bila upp plattan.

Om du tar ansvaret för TS platta om han isolerar den på ovansidan, gör du det i egenskap av konstruktör med konstruktörs ansvar då? Jag är som sagt bara en simpel arkitekt, men jag har åtminstone rekommenderat TS att konsultera nån som faktiskt kan det här på riktigt och inte bara lita på folk på nätet.

Finns ju hur mycket dokumentation som helst om att det är en (ursäkta upprepningen om det nu är en trigger för dig) riskkonstruktion att tilläggsisolera en oisolerad platta på mark på insidan. Jag ville göra TS en tjänst och upplysa om detta eftersom det verkade som att han var en relativt ny husägare och kanske inte kände till detta och man behöver knappast belägga sådana byggnadsfysikaliska axiom i varje jäkla tråd. Sen får TS naturligtvis syntetisera informationen som han själv vill. Men om man nu tar sig besväret att renovera och lägga ny golvvärme och nytt golv så hade åtminstone jag grämt mig så länge jag haft huset kvar att jag inte gjorde det efter konstens alla regler när man ändå höll på.

*EDIT* Och oroat mig i upp till 10 år efter försäljningen att köparen skulle komma och hävda dolt fel för det nya fina golvet för att man isolerat plattan på insidan trots att det varit vedertagen kunskap i 30 år att det är ett felaktigt utförande.

Belägg:
https://www.byggahus.se/renovera/riskkonstruktionerna-du-behover-se#n6796-sida-6
Hus byggda under 60-80-talet kan ha den här typen av problematik, speciellt från 70 och framåt då man började isolera golvet allt mer för att få värmen att stanna kvar i huset.

När det finns en risk för att plattan kan bli fuktig ökar också risken för att andra byggnadsdelar tar skada.
https://www.helahusbesiktning.se/fukt-och-mogel/riskkonstruktioner/
Från 50-talet fram till 90-talet var det vanligt att bygga en isolerad golvkonstruktion på en oisolerad eller tunt isolerad betongplatta. Betongplattan gjöts ofta på ett lager makadam utan isolering eller fuktskydd under betongplattan. I och med detta möjliggörs en fuktvandring från mark via betongplattan, vilket kan ge förhöjd fuktighet och mögelpåväxt på organiskt material ovanför betongplattan.
https://www.anticimex.se/fuktskador/platta-pa-mark
Platta på mark med uppreglat isolerat golv har historiskt varit den mest skadedrabbade i Sverige. Problemet uppstår då fukt från marken vandrar upp genom betongplattan och skadar ovanliggande golv.
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Men kan du ge dig? Dina "argument" gränsar till vetenskapsförnekelse. Det är ju inte så att du egentligen har presenterat egna belägg för hur fysiken bakom att "det kommer att fungera bra" ser ut.

Jag är ju den enda som har försökt förklara hur byggnadsfysik hänger ihop i den här specifika diskussionen? Isolerar man ovansidan blir plattan kallare och därmed blötare. Betong i sig klarar av att vara blöt men den kommer transportera upp fukten till organiska material uppe i huset. Nu vet jag inte när TS hus är byggt, men det låter som att det är på 60-, 70-, eller 80-talet och då var det ju också poppis att gjuta in tryckimpregnerade (den gamla, giftiga sortens impregnering) syllar, som inte alls mår bra av att vara konstant fuktiga. Det finns alltså fler anledningar än bara själva isoleringens skull att bila upp plattan.

Om du tar ansvaret för TS platta om han isolerar den på ovansidan, gör du det i egenskap av konstruktör med konstruktörs ansvar då? Jag är som sagt bara en simpel arkitekt, men jag har åtminstone rekommenderat TS att konsultera nån som faktiskt kan det här på riktigt och inte bara lita på folk på nätet.

Finns ju hur mycket dokumentation som helst om att det är en (ursäkta upprepningen om det nu är en trigger för dig) riskkonstruktion att tilläggsisolera en oisolerad platta på mark på insidan. Jag ville göra TS en tjänst och upplysa om detta eftersom det verkade som att han var en relativt ny husägare och kanske inte kände till detta och man behöver knappast belägga sådana byggnadsfysikaliska axiom i varje jäkla tråd. Sen får TS naturligtvis syntetisera informationen som han själv vill. Men om man nu tar sig besväret att renovera och lägga ny golvvärme och nytt golv så hade åtminstone jag grämt mig så länge jag haft huset kvar att jag inte gjorde det efter konstens alla regler när man ändå höll på.

*EDIT* Och oroat mig i upp till 10 år efter försäljningen att köparen skulle komma och hävda dolt fel för det nya fina golvet för att man isolerat plattan på insidan trots att det varit vedertagen kunskap i 30 år att det är ett felaktigt utförande.

Belägg:
[länk]

[länk]

[länk]
Så ditt argument är att plattan blir blötare om man isolerar den? Hur tänkte du där, kan du utveckla fysiken bakom det?

Vad tänker du om man lägger en trasmatta på en oisolerad platta, riskkonstruktion?
 
  • Haha
jpsjogren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har nog inte mer än 210 på hela övervåningen och det bekymrar inte mig.
Jag är 186 cm hög själv.
Man vänjer sig snabbt.
Vårt hus har 207-209 cm och jag är 189 cm, kan inte påstå att jag upplevt det som negativt en enda gång under 18 år.😁
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Så ditt argument är att plattan blir blötare om man isolerar den? Hur tänkte du där, kan du utveckla fysiken bakom det?

Vad tänker du om man lägger en trasmatta på en oisolerad platta, riskkonstruktion?
Läs igenom länkarna som jag hjälpsamt serverade dig och återkom med ett resonemang varför det INTE skulle bli ett problem att göra som du påstår. Det är din åsikt som går emot vedertagen praxis så jag anser att du har bevisbördan. Jag är varken konstruktör eller pedagog så risken finns också att min förklaring inte skulle leva upp till dina högt ställda krav på bevisföring (för andra än dig själv).

Men övergripande handlar det om att en sådan konstruktion ofta redan idag har tillskjutande fukt underifrån, eftersom fuktskyddet från marken (kapillärbrytning etc) är undermåligt. Utan isolering på insidan är en större del av plattan varm och torkas ut av all läckande värme från rummet, fukten trycks ut. Detta uteblir vid invändig isolering, eftersom plattan blir kallare, och det numera fria vattnet har lättare att sugas upp i syllar, lim, parkettgolv etc.

En lös trasmatta kan knappast räknas som en konstruktion över huvud taget, men ja, den riskerar att börja mögla med tiden. Särskilt om man skulle stänga av värmen i rummet eller lägga isolering ovanpå mattan så att betongen blir kallare och blötare. Du kan ju testa i din egen källare om du nu är så intresserad av lösningar som snarast är att betrakta som vanvettiga experiment.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Men kan du ge dig? Dina "argument" gränsar till vetenskapsförnekelse. Det är ju inte så att du egentligen har presenterat egna belägg för hur fysiken bakom att "det kommer att fungera bra" ser ut.

Jag är ju den enda som har försökt förklara hur byggnadsfysik hänger ihop i den här specifika diskussionen? Isolerar man ovansidan blir plattan kallare och därmed blötare. Betong i sig klarar av att vara blöt men den kommer transportera upp fukten till organiska material uppe i huset. Nu vet jag inte när TS hus är byggt, men det låter som att det är på 60-, 70-, eller 80-talet och då var det ju också poppis att gjuta in tryckimpregnerade (den gamla, giftiga sortens impregnering) syllar, som inte alls mår bra av att vara konstant fuktiga. Det finns alltså fler anledningar än bara själva isoleringens skull att bila upp plattan.

Om du tar ansvaret för TS platta om han isolerar den på ovansidan, gör du det i egenskap av konstruktör med konstruktörs ansvar då? Jag är som sagt bara en simpel arkitekt, men jag har åtminstone rekommenderat TS att konsultera nån som faktiskt kan det här på riktigt och inte bara lita på folk på nätet.

Finns ju hur mycket dokumentation som helst om att det är en (ursäkta upprepningen om det nu är en trigger för dig) riskkonstruktion att tilläggsisolera en oisolerad platta på mark på insidan. Jag ville göra TS en tjänst och upplysa om detta eftersom det verkade som att han var en relativt ny husägare och kanske inte kände till detta och man behöver knappast belägga sådana byggnadsfysikaliska axiom i varje jäkla tråd. Sen får TS naturligtvis syntetisera informationen som han själv vill. Men om man nu tar sig besväret att renovera och lägga ny golvvärme och nytt golv så hade åtminstone jag grämt mig så länge jag haft huset kvar att jag inte gjorde det efter konstens alla regler när man ändå höll på.

*EDIT* Och oroat mig i upp till 10 år efter försäljningen att köparen skulle komma och hävda dolt fel för det nya fina golvet för att man isolerat plattan på insidan trots att det varit vedertagen kunskap i 30 år att det är ett felaktigt utförande.

Belägg:
[länk]

[länk]

[länk]
Nu far du med lite osanning själv. Det är inte lätt med fukt i gamla byggnader. Om du värmer upp en betongplatta utan isolering under så värmer du även upp marken som alltid beräknas innehålla 100% RF. När sedan den fuktkvoten blir större än den på insidan får du omvänd fuktvandring.
Med det sagt är det inte bättre att isolera på ovansidan alltid men heller inte sämre. Därav är det en riskkonstruktion.
TS har tagit bort allt organiskt material och lagt ny plast under syllarna så många av farorna är borta så jag skulle vilja säga att han kan isolera ovanpå plattan med en isolering som kan hantera tillskjutande fukt utan att mögla.
 
I vår gamla skånelänga fr första halvan av 1800-t har vi 200 cm, utom under de gamla takbjälkarna. Där är det 190 cm. Det är inga som helst problem, bara mysigt. Det fungerar då vi är <180 cm, men vi har en kompis som är >190 cm och han klagar, föga förvånande.

För min del så gör det inte så stor skillnad om det är 210 eller 240 cm i takhöjd, men när det är 250 cm eller mer då börjar det kännas enormt högt. Precis som tråden visar så finns det de som noterar och tycker om hög takhöjd och de som inte gör det. Det gör också skillnad om det är ett traditionell svenskt småhus från andra halvan av 1900-talet eller en sekelskiftesvåning på en paradgata i någon av våra större städer.

Skulle jag vara husspekulant så är riskkonstruktioner, såsom t ex golv med isolering ovanpå en oisolerad betongplatta, oändligt mkt mer bekymmersamma än takhöjden.

I TS fall spelar det inte ngn nämnvärd roll då huset ändå redan från början har den riskkonstruktionen, fast utan golvvärme.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu far du med lite osanning själv. Det är inte lätt med fukt i gamla byggnader. Om du värmer upp en betongplatta utan isolering under så värmer du även upp marken som alltid beräknas innehålla 100% RF. När sedan den fuktkvoten blir större än den på insidan får du omvänd fuktvandring.
Med det sagt är det inte bättre att isolera på ovansidan alltid men heller inte sämre. Därav är det en riskkonstruktion.
TS har tagit bort allt organiskt material och lagt ny plast under syllarna så många av farorna är borta så jag skulle vilja säga att han kan isolera ovanpå plattan med en isolering som kan hantera tillskjutande fukt utan att mögla.
Jag har aldrig påstått att allt jag skriver är korrekt, utan har flertalet gånger påtalat att jag inte är expert inom det här området. Jag har tvärtom rekommenderat att ta kontakt med en expert istället för att lita på vad folk skriver på internet, och då särskilt på de röster som säger det man helst vill höra.

Och vad exakt är "osant" i mina inlägg? Jag har inte nämnt omvänd fuktvandring och även om jag kanske borde ha gjort det så är ju det jag skriver ändå giltigt. Min tes är att om man ska ha golvvärme så ska man ha ordentligt med isolering, och den ska ligga på undersidan. Jag har inte förespråkat något annat.

Störst risk för omvänd fuktvandring föreligger ju om TS kör på golvvärme utan isolering (och stänger av värmen om somrarna), men detta har jag aldrig föreslagit. Mitt resonemang om värme som värmer betongplattan handlade om dagens situation med lite isolering men med radiatorer. Då blir ju generellt inte själva betongplattan så varm att omvänd fuktvandring föreligger, eftersom den värms av inomhusluften snarare än temperaturen på vattenslingan.

Sen huruvida det är bättre att isolera på insidan och då hur mycket eller inte isolera alls om man nu måste ha golvvärme utan att isolera på undersidan är en fråga som jag inte har engagerat mig i eftersom båda är lösningar som jag inte kan rekommendera och ärligt talat inte ens hade övervägt. Då hade jag hellre låtit det vara som det har varit (med radiatorer) eftersom det verkar ha funkat hittills.
 
Känner man att man vill spara på tjocklek så hade jag kollat in Aerogel.
Sedan se till att man tätar så man slipper dammet från isoleringen.
Aspen aerogels finns bland annat, men även en massa andra märken.
Innan man börjar leka med det så ska man nog se till att täta alla in/utgångar för att inte sprida ett sjukt fint damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.