Har installerat Solceller och har direkt fått ett larm? på Elkopplaren. Leverantören 1komma5 ignorerar fullkomligt mina ärenden om support utan någon förklaring?

Skulle vilja ha hjälp med att svara på om en blinkande lampa på Elkopplaren indikerar något fel och vad för fel? Anläggningen fungerar men är oroad att det kan finnas annat underliggande fel? I Elkopplarens display visas olika koder som jag inte fårstår.

Min konkreta fråga: Är blinkade röd lampa fel och vad för fel?

MVH

Kari T
 
  • Elkopplare och smart strömsensor med digital display som visar 231.1V, varningslapp och blinkande röd lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dett ör väl smartmätaren som blinkar o inte den mekaniska brytaren/elkopplaren?!

Har du bild på din elmätare från nätägaren?

Hur länge har anläggningen varit i drift ?

Gjort någon oberoende besiktning ?
 
M mortimer skrev:
Dett ör väl smartmätaren som blinkar o inte den mekaniska brytaren/elkopplaren?!

Har du bild på din elmätare från nätägaren?

Hur länge har anläggningen varit i drift ?

Gjort någon oberoende besiktning ?
Hej,

Tack för din frågor!

Jag lade med en bild med pil på det som blinkar. Syns inte bilden? Bifogar en midre i detta svar.

Energibolaget var och bytte till ny elmätare i samband med att anläggningen startades. Jag frågade energibolagets elektriker om lampan och han sade att den "väl" blinkade för att ingen solenergi producerades ännu? Ser dock på Energiverkets rapporter att så är fallet när den är startad.

Ingen oberoende part har inspekterat anläggningen mer än vad Energiverket/nätägarens elektriker gjort.

Lampan blinkade även innan när anläggningen inte var startad.

Anläggningen startades 2 juli.
 
  • Elkopplare och Smart Power Sensor med digital display som visar "231.1V" på en installationspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det enda jag kan hitta är att den dioden blinkar vid förbrukning, precis som en vanlig elmätare.

Från Huawei:s forum:

Each meter has a red indicator light - a pulse light, which flashes when power is used. The "1600 imp/kWh" marked on the meter nameplate is the pulse constant. The pulse constant is the number of pulses per dry watt hour, indicating that the customer consumes 1 degree of electric energy and the pulse lamp flashes 1600 times.

Jag kunde inte hitta ett ord om dioden i manualerna för produkten, men kan ha missat det. Vill du leta själv finns manualen bl a här.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det enda jag kan hitta är att den dioden blinkar vid förbrukning, precis som en vanlig elmätare.

Från Huawei:s forum:

Each meter has a red indicator light - a pulse light, which flashes when power is used. The "1600 imp/kWh" marked on the meter nameplate is the pulse constant. The pulse constant is the number of pulses per dry watt hour, indicating that the customer consumes 1 degree of electric energy and the pulse lamp flashes 1600 times.

Jag kunde inte hitta ett ord om dioden i manualerna för produkten, men kan ha missat det. Vill du leta själv finns manualen bl a här.
Hej,

Det är fantastiskt hur enkelt ett ärende kan hanteras om man har rätt kännedom/kompetens! 🙂

Denna information tycker jag borde finnas hos leverantörens support så jag inte behöver bli orolig/irriterad av något som inte verkar vara ett problem? Supporten slipper även att inte störas av okunniga kunder utan kan ägna sig åt viktigare saker!

Jag har tidigare fått länkar till ett antal dokument som jag laddat ner och tittat igenom men hittade inget om Elkopplare. Kan inte påstå att dokumenten är skrivna för användare utan för det mesta för tekniker. Ett enstaka dokument ger bara grunder som hur man sätter på och stänger av anläggningen.

En blinkande röd lampa får mig att tro att något är fel och om det inte finns någon förklaring så blir det frusterande.

Tack för din support och information! 😊
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Prylen som blinkar är en elmätare, inte elkopplare. I princip alla elmätare har en diod som blinkar i takt med förbrukningen. Bl a för att man ska kunna läsa av dom på distans.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Jag gissar att dioden blinkar även när det matas ut effekt på allmänna elnätet, alltså inte endast då hushållet förbrukar ström.

Gula skylten med text "elkopplare ..." som sitter ovanför svarta vredet(strömbrytare) är det som elektrikare kallar "elomkopplare". En vanlig hederlig person kallar elkopplare för strömbrytare.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.