Har köpt ett batteri online av märket grimsholm 3000 ah ( ej original 2200 ah)

Har ringt till flera verkstäder som inte accepterar att byta till detta batteri utan enbart till originalbatteri då man menar att risken att kretskortet går sönder är stor. 3 av 10 gånger enligt ena verkstaden.

Hörde också att man behöver byta tätningslist om man har bytt batteriet.

Är det så pass stor risk med att byta till ett icke originalbatteri?
Är det viktigt att se återställa elektronik etc efter bytet?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Har köpt ett batteri online av märket grimsholm 3000 ah ( ej original 2200 ah)

Har ringt till flera verkstäder som inte accepterar att byta till detta batteri utan enbart till originalbatteri då man menar att risken att kretskortet går sönder är stor. 3 av 10 gånger enligt ena verkstaden.

Hörde också att man behöver byta tätningslist om man har bytt batteriet.

Är det så pass stor risk med att byta till ett icke originalbatteri?
Är det viktigt att se återställa elektronik etc efter bytet?
Hej,
På de äldre maskinerna som du har så skulle jag säga att det är i princip riskfritt att köra piratbatteri. Jag har själv installerat dessa batteri i två st 230acx och det funkade fint.
Du behöver inte nollställa laddcykelmätare för att det ska funka, så du kan göra det själv om det skulle vara så.
Dra inte för hårt så du tar sönder gängorna och försök hitta läget där skruvarna skurit gänga innan, backa skruven tills den hoppar ner innan du drar åt.

Se till att blåsa rent allt så att inget hamnar på tätningen. Ny tätning rekommenderas också om den inte är fett tätad som de äldsta 220AC var.

Men det är alltid bra att mäta spänningen i batteriet så det inte är för lågt innan man installerar det.
 
Jag bytte batteri själv för tre veckor sen. Tog max 15 minuter. Allt passade och var ganska enkelt. kollade på denna video först bara så jag viste hur jag skulle få bort kabeln.
 
Verkstäderna försöker bara skrämma kunderna att något kan gå sönder så att de kan kränga på dig ett svindyrt, dåligt originalbatteri och dessutom ta hutlöst betalt för 10 min arbete.
Själv bytt på vår 220 utan problem.
 
FiImen ovan är inte för en 220 AC. Har under åren bytt några batterier och har alltid gjort det själv enligt följande:
- Av med kåpan 4 skruvar + ev ladd-kablarna fram, behöver ej tas bort om kåpan kan ställas upp säkert.
- Öppna upp lilla öppningen över display etc. ca. 4-skruvar. Rengör innan så ingen skit åker ner. Lägg displayen säkert.
- Lossa batterihållaren, 2 skruvar.
- Byt batteri och montera tillbaka allt igen. Jag upplever det lite svårt att få tillbaka låsningen för batteriet men brukar gå bra.

Det är torx på skruvarna i maskinen.

Jag har bytt på en från 2006, kan såklart ändrats med åren.
 
Givetvis vill dom sälja batteriet också. Men varför köpa egna reservdelar och sedan gå till verkstad? Är inte poängen att man skall byta själv då? Du kan ju inte köpa egna reservdelar till bilen och sedan åka in till verkstaden heller?
I vilket fall som helst så byter du på bara några minuter själv.
 
Jag bytte för två år sedan på min 220AC för tredje gången. Piratbatteriet jag har nu är mycket bättre än originalet, men jag har också fått ett dåligt piratbatteri en gång tidigare.

Tätningen på kåpan är egentligen inte så noga, fetta in den gamla packningen och stäng till. Jag har dränkt en 220AC inifrån, den torkade inte ut då den fick vila under en veckas kraftigt regn en höst, det räckte för att kretskorten skulle börja ärga. Så, just den tätningen är ett mindre problem. Det viktiga är att låta den köra under regniga perioder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.