I
H hhallen skrev:
Vad är det för rappakalja. Avenbokhäckar fäller inte löven på hösten. De sitter kvar på plantan, bruna och skrumpna, vintern igenom. Det är ju en av fördelarna med just avenbok - insynsbegränsning året om.
Rappakalja? Jag kan visa förödelsen till hösten\vintern om du har svårt att tro. Och ja, det är definitivt avenbokhäck.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Skulle vilja ha få upp en häck snabbt, Avenbok.

Hade ni valt 125-150cm barrotad för 15 000kr eller 100-125cm på kruka för 20 000kr.

Vilken tror ni har vuxit mest och är högst ett år efter plantering?
Jag planterade en bokhäck i kruka, 160-180cm plantor mitt i sommaren så det är snart 2 år den stått på plats. Inte en planta dog trots att det var runt 30 grader under en vecka precis när de kom och jag planterade den. Den har i år börjat ta sig på höjden och la kraft på att börja bli tätare förra året vilket den naturligtvis fortsatt med i år så här långt. Från att kunna se mellan varje planta till att i år efter första klippningen ha ett insynsskydd till grannen är mer än jag trodde var möjligt.

Jag satte utmed en annan tomtgräns, samma år fast tidigt på våren dvs den har stått drygt 2 år på plats mindre plantor 40-60 och barrotade. Denna häck har haft av 60plantor någonstans runt 5 plantor som dött. Det är även först i år jag ser att den riktigt tagit sig och börjar växa.

Krukodlade är som jag upplever det ofta mer ”buskiga” än barrotade som jag upplevde var en pinne med några små utskott på.

Skulle jag sätta fler plantor och snabbt behöver få insynsskydd hade jag valt kruka igen oavsett höjd.

Jag har denna som behåller löven tills de nya kommer.

https://thujor.se/products/bok-krukodlad-175-200cm-med-stod?_pos=1&_sid=ae843b8c0&_ss=r
 
P Pethan skrev:
Jag planterade en bokhäck i kruka, 160-180cm plantor mitt i sommaren så det är snart 2 år den stått på plats. Inte en planta dog trots att det var runt 30 grader under en vecka precis när de kom och jag planterade den. Den har i år börjat ta sig på höjden och la kraft på att börja bli tätare förra året vilket den naturligtvis fortsatt med i år så här långt. Från att kunna se mellan varje planta till att i år efter första klippningen ha ett insynsskydd till grannen är mer än jag trodde var möjligt.

Jag satte utmed en annan tomtgräns, samma år fast tidigt på våren dvs den har stått drygt 2 år på plats mindre plantor 40-60 och barrotade. Denna häck har haft av 60plantor någonstans runt 5 plantor som dött. Det är även först i år jag ser att den riktigt tagit sig och börjar växa.

Krukodlade är som jag upplever det ofta mer ”buskiga” än barrotade som jag upplevde var en pinne med några små utskott på.

Skulle jag sätta fler plantor och snabbt behöver få insynsskydd hade jag valt kruka igen oavsett höjd.

Jag har denna som behåller löven tills de nya kommer.

[länk]
Blir tyvärr långt över budget med den
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Skulle vilja ha få upp en häck snabbt, Avenbok.

Hade ni valt 125-150cm barrotad för 15 000kr eller 100-125cm på kruka för 20 000kr.

Vilken tror ni har vuxit mest och är högst ett år efter plantering?
Vi köpte barrotade Avenbok plantor och använde en del av mellanskillnaden till att köpa en automatisk bevattningsanläggning som även hade en fuktmätare. Inga plantor har dött och den har växt upp och är ca 3 m nu efter 5 år
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M manula skrev:
Vi köpte barrotade Avenbok plantor och använde en del av mellanskillnaden till att köpa en automatisk bevattningsanläggning som även hade en fuktmätare. Inga plantor har dött och den har växt upp och är ca 3 m nu efter 5 år
Hur höga var plantorna när ni planterade?
 
I Ironside skrev:
Rappakalja? Jag kan visa förödelsen till hösten\vintern om du har svårt att tro. Och ja, det är definitivt avenbokhäck.
I så fall finns det nog olika sorter av avenbok. Där jag bodde i Göteborg (hyreshus) mellan 1995 och 2017 var det planterat en lång avenbokshäck. Den var tät och fin vintern igenom. Och det var också definitivt avenbok.

För övrigt marknadsförs avenbok som häckplanta just med hänvisning till vinterbladverket, t.ex. här: https://www.hackvaxter-heijnen.se/bok/avenbok-carpinus-betulus
 
Ok det verkar inte finnas några fördelar med barrotade? Visst man kanske får en högre växt till bättre pris vid leverans men verkar bara dumsnålt om nu den barrotade tar längre tid att etablera sig. Detta tar en krukodlad kortare avenbok igen redan efter första året. Korrekt uppfattat?
 
Claes Sörmland
J Johan Larsson9794 skrev:
Ok det verkar inte finnas några fördelar med barrotade? Visst man kanske får en högre växt till bättre pris vid leverans men verkar bara dumsnålt om nu den barrotade tar längre tid att etablera sig. Detta tar en krukodlad kortare avenbok igen redan efter första året. Korrekt uppfattat?
Det beror på. T ex jorden och hur krukbundna (pot-bound) plantorna är.

Jag som har lera i backen får snabbare etablering av barrotade plantor än krukade. Det beror på att rötterna i krukans torvklump inte gärna söker sig ut i leran som är styv. Planterar man samma krukade planta i en mullrik sandjord har man nog helt andra erfarenheter.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Blir tyvärr långt över budget med den
Tänkte mest på min erfarenhet av barrotade kontra kruka.
 
Claes Sörmland
Just det ja, tror inte detta har kommit upp i tråden. Avenbok invintrar sent så den ska tas upp under senhösten som barrotad. Det gör att man vanligen vårplanterar den som barrotad. Mindre risk för skador då. Med vår menas här tidig vår, före värmen kommer i april-maj (beroende på var man bor i landet).
 
Ett till inpass, vet inte om detta gäller avenbok men för thujor i alla fall. Det är skillnad på krukodlad och krukad, den senare är frilandsodlad och sen uppgrävd och nertryckt i en kruka, dvs kraftigt rotbeskuren. Jag inbillar mig att den är mer svåretablerad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.