Jag har byggt en bänk och tänkte göra ett hyllplan under. Det kommer inte att bli som en rak fin fyrkant, utan det ligger en regel i mitten och på andra ställen "buktar" det ut också. Är inte så noga exakt hur jag ska göra, utan undrar mer hur tekniken går till när man ska såga i en träskiva som ska passa i ett ojämt område. Tänk er att en regel sticker ut (lodrätt) och du vill ha en träskiva som ligger intill väggen och att träskivan måste skäras ur exakt där regeln är.. Hur gör man då? Finns det smarta tips för att få det snyggt?
 
Som amatör brukar jag köra ett av följande.

1) Om det estetiskt inte spelar roll, ex det kommer inte synas. Då mäter jag med tumstock eller talmeter vart regeln sitter från vägg osv och för över till skivan.
- Då jag är kass på att både mäta och kapa rakt så kommer det inte bli vackert, men det spelar ingen roll.

2) Om det är synligt eller av annan anledning vill ha tajt passform så hade jag antingen provkapat till en liten spillbit, eller klippt till från kartong bit och sedan använt det som ritmall på skivan som ska kapas.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
F Fredrik- skrev:
Som amatör brukar jag köra ett av följande.

1) Om det estetiskt inte spelar roll, ex det kommer inte synas. Då mäter jag med tumstock eller talmeter vart regeln sitter från vägg osv och för över till skivan.
- Då jag är kass på att både mäta och kapa rakt så kommer det inte bli vackert, men det spelar ingen roll.

2) Om det är synligt eller av annan anledning vill ha tajt passform så hade jag antingen provkapat till en liten spillbit, eller klippt till från kartong bit och sedan använt det som ritmall på skivan som ska kapas.
Så jobbar jag också. 🙂

Slänger in en liten mellanlösning som är att medvetet kapa så att det blir en glipa och sedan fasa kanten. Den visuella skillnaden om något går från 0 mm glipa till 2 mm om vartannat är mycket större än om det pendlar mellan 2-4 mm. Fasningen skapar dessutom en skuggning som ytterligare lurar bort imperfektioner.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Latexfog!
 
useless useless skrev:
Latexfog!
Hur hjälper detta mig?😂
 
Döljer alla fel.
 
useless useless skrev:
Döljer alla fel.
Men brädorna är träfärgade
 
Mall är säkert och bra.
Ett sätt, steg för steg...

Lägg valfritt mallämne mot den ojämna kanten.

Lägg en karosseribricka på. Rita en linje genom att låta brickan rulla mot den ojämna kanten med en penna i hålet.
Enkel skiss av en sten som slungas och skapar ringar i vattenytan. Abstrakt, konceptuell, svart linje på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga efter strecket och kolla mallen innan linjen ritas över på finbiten.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
samovar
Man kan också använda sig av en konturmätare (lite onödigt om det är en helt rak regel) men är det flera ojämnheter funkar det bra.
 
Ett tillägg.
Om det ska va finlir och exakt passform så kapar jag alltid lite för lite.
Alltså, rita ut på brädan utifrån en mall som du gjort, såga sedan någon/ett par mm innanför linjerna. Lyft dit ämnet och se om det verkar stämma och justera.

Om det är en tjock skiva så är min erfarenhet att det krävs en bra sticksåg om det ska bli bra, om du tänk använda.

Ett tips kan också vara att såga första grovkapet med 10-20 graders vinkel, efterjusteringen och finliret blir enklare när det är mindre ämne att såga i sen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Man kan också använda sig av en konturmätare (lite onödigt om det är en helt rak regel) men är det flera ojämnheter funkar det bra.
Kan tipsa att lidl säljer en ok konturmätare för 79kr denna vecka.
Har redan tagit ut för 10 elementrör utan det (i trä) men insåg att för sista 4st urtag i klinker var det en vettig investering, hade tjänat en hel del tid om jag köpt den tidigare 😩
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.