Har nyligen flyttat till hus och börjat försöka fixa till gräsmattan lite nu.

Har sett en del "krypande ogräs" innan, har nu konstaterat att det troligen är Revfingerört.

När jag igår krattade iordning gräsmattan för toppdress så upptäckte jag att det var extremt mycket just Revfingerört (95% säker att det är det iallafall)

Vissa delar har extremt mycket av det.

Hur gör jag för att få bukt med det? Att plocka dem en och en känna ju som omöjligt, dels då det är extremt mycket, men de går ju av innan man får upp roten = de kommer ju nya skott.

Så vad är era tips?


/Jocce
 
  • Gilla
harakulla
  • Laddar…
Hej!
Har likadan problem på tomten och är nyfiken hur du gick till vägen? Har det blivit förbättring denna år? Mvh
 
R rosa4567 skrev:
Hej!
Har likadan problem på tomten och är nyfiken hur du gick till vägen? Har det blivit förbättring denna år? Mvh
Tyvärr blivit sämre i år pga torkan. Men verkar som att det är att riva bort dem med rötter och allt och sedan lägga ny jord + gräsfrön som gäller för att få till det hyffsat...


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tyvärr blivit sämre i år pga torkan. Men verkar som att det är att riva bort dem med rötter och allt och sedan lägga ny jord + gräsfrön som gäller för att få till det hyffsat...


/Jocce
Tack för svar. Riktigt jobbigt ogräs. Jag får inte bort rötterna, det sitter så hård packad och har verkligen tagit över hela tomten här. Får kanske riva med maskin och sen göra det du sa. Lycka till
 
Har också gräsmattan full av revfingerört, det rimliga sättet verka vara att gräva upp och göra om. Eller kanske täcka rasket med duk under två år och sen så gräs på nytt. Eller olagliga kemikalier.

Vi har valt att acceptera vår örtmatta. Den är grön och fin, och bina gillar de små blommorna.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
R rosa4567 skrev:
Tack för svar. Riktigt jobbigt ogräs. Jag får inte bort rötterna, det sitter så hård packad och har verkligen tagit över hela tomten här. Får kanske riva med maskin och sen göra det du sa. Lycka till
Jag har fått gå loss med kniv / ogräsjärn...det funkar men sjukt mycket jobb.

/Jocce
 
En tanke är att dra bort dessa revor med ogräs. Sedan göder ni och vattnar för att få gräset att bli starkare, kanske skall kolla jordens PH värde också ifall ni behöver kalka jorden. Då kommer gräset att trycka bort ogräset.
 
Sedan kan man behöva stöd så mattan för ett bättre resultat.
 
K Kålö skrev:
En tanke är att dra bort dessa revor med ogräs. Sedan göder ni och vattnar för att få gräset att bli starkare, kanske skall kolla jordens PH värde också ifall ni behöver kalka jorden. Då kommer gräset att trycka bort ogräset.
Som sagt jag har fått dra / gräva bort dem och sedan lägga ny jord och så nytt gräs där...då funkar det men under den torkan vi haft så trivs ogräset bättre och letar sig fram igen...

/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.