Hej alla,

Vi planerar att bygga tre små stugor (9, 12 och 18 kvadratmeter) på en liten ö utan bro eller färjeförbindelse. Vi planerar inte att göra dom vinterfasta och inte heller att dra in el eller vatten. Som grund får fundament av natursten duga (detta har funkat bra med de stugor som nu ska bytas ut).

Vi har tittat oss omkring och jag har med intresse läst detta forum (inklusive trådarna om byggnation på öar). Det verkar som måtten och stilen av modulpaketen från CA-Boden skulle passa oss rätt så perfekt. Alternativet är att vi bygger själva med lösvirke mer eller mindre efter CA-Bodens ritningar. I så fall anställer jag en professionell snickare för att hjälpa mig.

Vad jag skulle vilja förstå bättre är vad som är för och nackdelar med ett modulhus?

En fördel som jag ser med ett lösvirkebygge är att det blir lättare att transportera materialet till ön (modulpaketen från CA-Boden väger över 1000 kg och vi har inte tillgång till kranar vid ön).

Men hur är skillnaden på kvalitet och livslängd? Är det stor skillnad på materialkostnad om man köper lösvirke? Vad finns det annat som jag borde tänka på?
 
Jag stod och valde precis som du inför vår 45 kvm stuga.

Såhär i efterhand ångrar jag inte alls att vi tog modulhus. Det var otroligt smidigt att resa huset, 5 man två dagar. Med lösvirke hade alla helger hela sommaren gått åt. Besparingen med lösvirkesbygge är ej heller särskilt stor, om man inte har någon kontakt som kan fixa billigare virke än vad Bauhaus/byggmax och dom säljer då.

Sedan valde jag en del delar som lösvirke av olika skäl, så iaf. med CA boden kan man välja olika nivåer - om man bara vill ha väggar/tak, elelr om man vill ha mer eller mindre en komplett stuga (utan innamäte). Man kan också få delar omonterade.

I ert fall torde bjälklaget var adet jobbigaste att frakta. Även om paketen från CA-boden väger uppåt tonnet så kan man ju ta modulerna styckvis, där en stor 120cm bred väggmodul (man kan beställa bara 60 cm moduler iof) väger ca 20-40 kg (jag kunde lyfta en själv utan alltför stor ansträngning även om det blir klumpigt).

Bjälklagets delar (i mitt fall) låg på dryga 300 kg (utan spånet som jag valde att få lev. separat pga vikten). Så vi var 5 man och alla behövde lyfta, dessutom hade vi ett rälssystem av bjälkar för att dra bjälklaget på plats. Vi använde inga maskiner vid monteringen, endast handkraft.

Annars tycker jag det finsn följande plus och minus:

Modulhus:
+ Snabbyggt, tid under tak är bara ngn dag eller två.
+ Mycket mindre sågande, bitarana passar direkt
+ Mindre klurande på lösningar, beskrivning och material finns
+ Mindre åkande och "kompletteringsköpa", det jag har byggt i lösvirke (invändigt) har krävt många turer till bygghandeln.
+ Lättmonterat

- Man får större paket än bara brädor, dock i mitt fall inte för stora för manuell hantering.

Lösvirke:
+ Kan bli några procent billigare om mna har en bra virkesleverantör
+ Man kan handhava "modulerna" ned till brädnivå
+ Man kan skruva ihop huset utan generalskarvar
+ Man kan snickar det precis som man vill ha det.

- Tidsåtgången, framförallt tiden "byggstart - under tak" !
- Mycket plockande, sågande etc för att få ihop sina moduler innan resning.
- En jäkla massa virke och detaljer att logistiskt hantera
- Man glömmer alltid en sak till...

Observera att detta gäller modulhus vs lösvirke för fritidshus eller mindre hus. Bygger man en stor villa så innebär ju "lösvirke" oftast att man beställer moduler i olika form från olika leverantörer tex takstolar mm, och då kan man ocskå jämför med "nyckelfärdig" leverantörer anpassa mer och spara mer pengar.

/K
 
Tack för det grundliga svaret Klas Karlsson. Det hjälper verkligen vidare.

Så det är ingen större skillnad på kvalitet ock livslängd mellen ett riktigt byggt lösvirkeshus och ett modulhus?
 
Plankan skrev:
Tack för det grundliga svaret Klas Karlsson. Det hjälper verkligen vidare.

Så det är ingen större skillnad på kvalitet ock livslängd mellen ett riktigt byggt lösvirkeshus och ett modulhus?
Kvaliteten har nog mer med den som bygger att göra. Med andra ord för lösvirke är det din hantverkarkunskap (alt dina inhyrda snickare) och för modulhus en kombination av företagets produktion och den som monterar.

Att ett lösvirkeshus skulle ha sämre kvalitet tror jag inte rent generellt iaf

/K
 
klaskarlsson skrev:
Kvaliteten har nog mer med den som bygger att göra. Med andra ord för lösvirke är det din hantverkarkunskap (alt dina inhyrda snickare) och för modulhus en kombination av företagets produktion och den som monterar.

Att ett lösvirkeshus skulle ha sämre kvalitet tror jag inte rent generellt iaf

/K
OK.

Jag var mer orolig för att modulhus inte har tillfredställande kvalitet (undermålig kvalitet på material, hafsigt ihopsatt, etc..). Men det låter som om detta inte borde vara något problem så länge modulhustillverkaren är OK. Efter vad jag har läst här på forumet så verkar det som om att folk är nöjda med CA-Boden, så det blir nog OK för oss också.

I nuläget verkar det vara fördelaktigt med modulhus för oss av de anledningar du nämde ovan. Väntar nu bara på att CA-boden kontaktar mig så att jag kan börja kolla med detaljerna.

Tack igen för svaren.
 
Plankan skrev:
OK.

Jag var mer orolig för att modulhus inte har tillfredställande kvalitet (undermålig kvalitet på material, hafsigt ihopsatt, etc..). Men det låter som om detta inte borde vara något problem så länge modulhustillverkaren är OK. Efter vad jag har läst här på forumet så verkar det som om att folk är nöjda med CA-Boden, så det blir nog OK för oss också.

I nuläget verkar det vara fördelaktigt med modulhus för oss av de anledningar du nämde ovan. Väntar nu bara på att CA-boden kontaktar mig så att jag kan börja kolla med detaljerna.

Tack igen för svaren.
:)
Jo jag misstänkte iof att du trodde att modulhus skulle ha sämre kvalitet - så jag vinklade om det lite :)

Nej, tvärtom skulle jag vilja säga - modulerna var väldigt bra ihopskruvade.
Det plus ett lösvirkeshus ev. har i jämföresle är som sagt att du får det exakt som du vill, och med det virket som du själv köper i exakt de kvaliteter du vill för de delar du behöver. Modulhuset har ju någon annan förskruvat ihop delarna till.

Från CA-boden var konstruktionsvirket mkt bra, takstolarna var tom så hårda att jag fått byta borr redan (iof en relativt billig men iaf) för att få igenom elrören. Själva panelen var ok, men gjord av ganska snabbvuxet virke, det drog in mkt färg så grundförg fick jag köpa extra, men det tyder också på att det fått torka ordentligt. Snabbvuxet virke får du f.ö. hos bauhaus och byggmax också - så skall du bygga lösvirke och använda segare virke till panel så får du slanta mer också, jag ser inte någon anledning till att ha sådant virke till panel dock.

Kolla med CA boden om dom motsvarar dina förväntningar.
http://www.caboden.se/

Lövångers bygg är en annan tillverkare som säljer lösa moduler för modulbyggen:
http://www.lovangersbygg.se/

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.