Vi har precis köpt ett hus som kommer att byggas under nästa år och eftersom det är peab som bygger huset så har vi fått 3 st tv-alternativ.

alt 1 indraget för digitaltv via parabol

alt 2 indraget för marksänd digital tv

alt 3 fiberkabel från Telia för digital-tv och bredband.

Frågan är nu: vad väljer vi??
Kostnaden för alt 1 och alt 2 är ungefär den samma men alt 3 kostar för varje rum man ska ha det i.

Kom gärna med tips och ideér! När man bott i lägenhet är man rätt bortskämd med att inte behöva bry sig om digital Tv.

Vad är bäst? Vilka leverantörer kan man välja till dem olika alternativen?
 
Nästan en smakfråga. Personligen tycker jag alt 2. Jag har min antenn dold på vinden med perfekt bild - fungerar utmärkt
 
Tänk på vilka kanaler ni vill ha. Boxer har t.ex. 3:an, 4:an och 5:an vilket var ett ava argumenten till att jag valde dem. Sen tycker jag nog att en till fördel med marksänt eller satellit är att man har 100% upptid, d.v.s inte är beroende av en fungerande bredbandsanslutning.
 
Fiber för bredband och marksänd digitaltv skulle jag välja...
 
Vart ska ni bygga?

Göran :-?
 
Vi ska bygga i Rambodal i Norrköping
 
Om du sätter en sk combinder på vinden som tar både sattelit och marksänd tv. Sen drar du ner en coaxialkabel till uttagen som har både sattelit och marknät. Alltså både 1 och 2.
 
Alternativ 3 är nog bäst men problemet med det är att ComHem har en egen lösning med coaxialkabel och deras egna uttag med tre kontakter för tv, telefon och nätverk. Det kan vara svårt att byta till annan leverantör om man installerar det. Och vem äger fiberkabeln till ditt hus? Du eller ComHem? Om ComHem äger den hur byter man då leverantör? Måste man då dra en egen fiber?

Det bästa skulle vara att dra in en egen fiber och sedan använda ett mer framtidsäkert system med partvinnad kabel i huset och standard nätverksuttag. T.ex. Lexcom Home Hemnätverk. Då kan du välja vilken leverantör du vill och har ett generellt nätverk hemma som fungerar med alla standard system.
 
Constructum Domus skrev:
Alternativ 3 är nog bäst men problemet med det är att ComHem har en egen lösning med coaxialkabel och deras egna uttag med tre kontakter för tv, telefon och nätverk. Det kan vara svårt att byta till annan leverantör om man installerar det. Och vem äger fiberkabeln till ditt hus? Du eller ComHem? Om ComHem äger den hur byter man då leverantör? Måste man då dra en egen fiber?
Nu var det väl inte ComHem han hade som alternativ. Och vad menar du med egen fiber? Det lät ju som att det var Telias fiber de kunde dra in.
 
Ajaj, ibland läser man en sak och tänker en annan.......

Glöm det med ComHem, det med vem som äger fibern är viktigt att kolla upp så det är enkelt att byta leverantör. Om Telia drar in fibern och äger den så kan de försvåra att byta leverantör.

Vi vet ju hur lätt det har varit för andra teleoperatörer att använda sig av Telias kopparkablar in till lägenheter/hus för att ansluta telefon från andra leverantörer. Förhoppningsvis så är det inget problem men det är viktigt att kolla upp.
 
Jag kan bekräfta att Telia inte behöver släppa in andra internetleverantörer i sina fibernät. Jag har själv fått Telias fiber indragen och vad gäller bredband finns det därmed bara Telia att välja på. Telefoni kan man nog fortfarande köra via någon annan "ovanpå" bredbandet.
 
men kan man t ex välja att köra tele2 digital tv på Telias kabel??
 
Jag har pratat med en som har Telia fiber och det verkar vara svårt att byta leverantör.

Om jag var er så skulle jag se till att följande finns:

1. Där ni vill ha tv/telefon/nätverks-uttag i huset, se till att det finns en dosa med ett 20 mm vp-rör (eller två 16 mm) draget till en plats vid sidan av elcentralen (eller där ni nu vill ha det). Det viktiga är att alla dosorna har ett eget rör till centralen. Det blir ett så kallat stjärnnät. Då kan man dra in koxialkabel (det vanliga idag), partvinnad kabel (troligen det vanliga i framtiden) eller något annat.

2. Se till att dra en tom slag för egen fiber från husets central till lämplig plats utanför tomten. Där får ni höra var denna plats är. Det kan vara ett telefonskåp vid vägen eller till någon central i närheten.

Om ni fixar ovanstående två saker så kan ni idag välja vilken lösning som ni vill och sedan ganska lätt och billigt ansluta er till nya framtida system.
 
Helt rätt!

Det är så det ska/bör göras. 2 toma vp 16 rör, ej slang eller ett vp20 rör per dosa och rum till central punkt. Sätt gärna 2 eller 3 dosor per rum så att det finns kapacitet att ta av.

Sen drar ni precis som Constructum Domus säger in slang för fibern till den denna centrala punkt. dra även hit ett eller helst två 20 mm rör från vinden på en gång så är det bara fylla på med mark eller satelittv om det skulle behövas i framtiden.

Dvs gå på fiberalternativet nu och se till att ha bra infrastruktur i huset. Finns det bara tomrör så är det en småsak att byta till nått av de andra systemen om man nu skulle vilja det i framtiden
 
Tack för alla bra svar!!

Vi kör på Telias fiberalternativ!!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.