Dags att ta tag i det här med internetaccessen för barnen...

Jag har tidigare använt mig av OpenDNS för att få till en enklare filtrering men då min router från Comhem inte går att välja DNS i utan att stänga av dess DHCP så blir det lite bökigt. Så, jag måste alltså sätta upp en server för att sköta om det hela, frågan är bara vad jag ska köra...

Någon sorts kravspec:
- Jag har exakt noll kronor att lägga på detta så att köpa annan router osv är uteslutet.
- Jag har en gammal Lenovo Ideapad med 32 bits Intel Atom-processor som bör funka helt okej.
- Vill kunna filtrera mha tex OpenDNS eller motsvarande.
- Vill kunna filtrera bort annonser och skit med tex piHole eller motsvarande.
- Eftersom jag har skitmånga enheter hemma så vill jag ha en DHCP där det är enkelt att få ordning på DNS-leasingen. Det räcker inte med att kunna knyta MAC mot IP utan jag vill även ha hostname eller "friendly name".
- Det ska vara enkelt att ta backup på all config.
- Jag vill också kunna styra accessen till varje klient mha HomeAssistant. Dvs när "God natt Ivar" är aktiverat så blockeras internetaccessen för hans iPad. Då vi har svårt med rutiner i hushållet så funkar det inte att använda schemalagd låsning av enheterna utan tiderna måste vara enkla att justera.

Min första gissning är att installera Debian på Lenovon och sen tex piHole för att hantera resten. Eller?
Förslag bitte! :)
 
Intressant utmaning.
Jag har inte grävt i det alls så jag vet inte om det skulle funka men som jag har förstått det så har OpenSense ett api för yttre styrning. Tanken är då att nyttja dess dhcp (ihop med ip reservations) och sen fw-regler på dessa ip. Aktivering/avaktivering av reglerna via api från HA
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Mats skrev:
Intressant utmaning.
Jag har inte grävt i det alls så jag vet inte om det skulle funka men som jag har förstått det så har OpenSense ett api för yttre styrning. Tanken är då att nyttja dess dhcp (ihop med ip reservations) och sen fw-regler på dessa ip. Aktivering/avaktivering av reglerna via api från HA
Hej, tack för svar! Jag måste kolla på det där med opensense, har aldrig använt det tidigare. Jag körde lite test med Debian och allt utom just att blockera klienter från HA går enkelt att göra med pi-Hole i Debian så det blir nog så jag kör. Dessvärre har jag inte fått bort inställningen att datorn går ner i viloläge efter 30 minuter eller så och det funkar rätt dåligt på en server... 😂 Men men, ska labba lite mer vid tillfälle.
 
Jag har kört Opnsense något år nu och tycker det fungerar mycket bra.
Att blockera internetåtkomst verkar däremot svårt, vad jag förstått eftersom det är en "stateful firewall". Om du aktiverar "God natt Ivar" när denne t ex tittar på Youtube så stoppas trafiken inte, däremot blir det stopp om han försöker öppna en ny anslutning.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Dessvärre har jag inte fått bort inställningen att datorn går ner i viloläge efter 30 minuter eller så och det funkar rätt dåligt på en server... 😂
Nja, enligt tips från coachen så är det inte helt optimalt ;)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Statusrapport: Installerade om alltihop igår och låt bli att installera något grafiskt gränssnitt så nu funkar det som det ska. Förutom att jag nu har motsatt problem mot tidigare - nu har laptopen skärmen igång hela tiden och så vill jag ju inte heller ha det. 😂
Pga det har jag inte kopplat om än så att allt kör via "det nya" men får jag till skärmen så tror jag att det får bli den lösningen jag väljer. Hur jag ska blockera klienter på enkelt sätt får jag fundera vidare på.
 
Ytterligare statusrapport: Projektet nedlagt... 😂
Jag insåg nämligen att datorn jag tänkte använda inte går att ställa in så att den startar automatiskt efter strömavbrott. Vilket alltså skulle innebära att hela mitt smarta hem skulle stanna av minsta lilla strömavbrott då inga prylar skulle få IP när strömmen kommer tillbaka.
Somnar om...
 
...allt pga en enda sketen inställning som inte går att ändra i routern. Ganska irriterande... 🤨
 
B
Finns en Lenovo M91 eller liknande här om du vill ha, sitter någon gammal i5:a i.
Ser ut typ så här https://www.b4s.it/wp-content/uploads/2020/06/Lenovo-M91p-SFF.png

Dock måste du utöka budgeten lite till att ta dig ~3mil väster ut 😆

Edit: och dessa brukar inte ha något problem med att ställa in så de startas automatiskt eller det state som de hade innan strömbortfall. Dock lite mer strömförbrukning än en Atom-laptop gissar jag.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Du måste in i BIOS, där borde du hitta den inställningen.
 
Minns inte om jag sett den inställningen i någon laptop-BIOS men finns kanske.
Är inte batteriet stendött så kan det ju funka ändå om ni inte brukar ha långvariga avbrott.

Annars tror jag också en billig begagnad stationär är bästa lösningen, gärna med vettigt nätverkskort (eller ett flerportars) för att slippa krångel men då går nollkronorsinvesteringen åt skogen...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B breakman skrev:
Finns en Lenovo M91 eller liknande här om du vill ha, sitter någon gammal i5:a i.
Ser ut typ så här [länk]

Dock måste du utöka budgeten lite till att ta dig ~3mil väster ut 😆

Edit: och dessa brukar inte ha något problem med att ställa in så de startas automatiskt eller det state som de hade innan strömbortfall. Dock lite mer strömförbrukning än en Atom-laptop gissar jag.
Hmmm... Såg ju vettigt ut! ...och tre mil är ju ingen större match. 😃 Strömförbrukningen är inte heller något större problem, men frågan är hur mycket den låter? Mina fiber- och nätverksgrejer sitter i vardagsrummet och där vill jag inte ha en massa fläktsurr. 😕
 
M MrTobbe skrev:
Du måste in i BIOS, där borde du hitta den inställningen.
Nej, det verkar inte finnas någon sådan...
 
P p_k skrev:
Minns inte om jag sett den inställningen i någon laptop-BIOS men finns kanske.
Är inte batteriet stendött så kan det ju funka ändå om ni inte brukar ha långvariga avbrott.

Annars tror jag också en billig begagnad stationär är bästa lösningen, gärna med vettigt nätverkskort (eller ett flerportars) för att slippa krångel men då går nollkronorsinvesteringen åt skogen...
Batteriet är såpass stendött sedan länge att det inte ens sitter kvar på maskinen längre. 😂 Annars hade det förmodligen funkat som en tillräckligt bra UPS.

Jag har kunnat använda en Raspberry Pi 3 som jag redan har, men tidigare försök med Pi 2 har flera gånger slutat med att det kraschat inom ett par månader. ...och att investera i SSD till Pien för att slippa minneskortsproblem står på önskelistan för min HomeAssistant i första hand.
 
B
David Wallin David Wallin skrev:
Hmmm... Såg ju vettigt ut! ...och tre mil är ju ingen större match. 😃 Strömförbrukningen är inte heller något större problem, men frågan är hur mycket den låter? Mina fiber- och nätverksgrejer sitter i vardagsrummet och där vill jag inte ha en massa fläktsurr. 😕
I vardagsrummet... 🧐
Dags att uppgradera ambitionsnivån i hemmapulandet 😁

Kanske kan avvara en M93'a så blir det ett par generation nyare CPU. Håller man belastningen nere så tror jag den kan vara ganska tyst.
Sitter nog 4 eller 8GB ram och sen ligger det en hög med snurrdiskar om det behövs (om du inte har någon ssd liggandes.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.