Hej alla kloka!
Hur har ni löst förvaringen av de (i vårt fall) oundvikliga klädhögarna med kläder som är under användning, inte rena nog för garderoben men inte smutsiga nog för tvättkorgen? Idag (i tvårummaren) läggs de antingen på grovdiskbänken i badrummet eller hängs över stolarna vid köksbordet. När vi nu flyttar till hus vill vi slippa ha kläder överallt. Så tanken är att i sovrummet ha någon form av mer organiserad, men lättanvänd lösning. Får gärna se ganska prydlig ut också. De idéer vi tänkt men inte riktigt fastnat för är stol/fåtölj i ena hörnet (finns dock risk att fåtölj blir lite trångt), herrbetjänter av något slag och krokar/stänger på väggen.

Har ni bra praktiska och snygga tips att dela med er av så tages de tacksamt emot. Och har ni bilder så är det ännu bättre...
 
Dagens I-landsproblem:)

Stol blir överfull, samma med soffa/fåtölj.

Det som fungerar men inte är särskilt flashigt är en vanlig krok på väggen. De kan man inte sätta så mycket på innan de blir fulla. Högar är av ondo då de alltid tycks växa. :rolleyes:
 
Stort problem hemma hos oss också.
Det är knepigt. Sätter jag krokar på väggen så kommer jag ändå slänga kläderna på golvet.
Det är främst sovrummet problemet finns. Vi tänkte fixa en "tvättkorg" var att placera vid sänggaveln. Där man slänger allt. Det lär ju bli blandat smutsigt och halvsmutsiga kläder. Där kör vi en deal med varandra. Vill man inte att skjortan ska bli skrynklig så får man ta rätt på den, annars åker den i korgen. Vi tänkte oss även en tredje korg där man kan trycka ner sängöverkastet som även det har en tendens att ligga på golvet och samla damm.:)
 
en gång läste jag om en stege lutat mot vägg för att hänga kläder för natten. Hittar /snickrar man en snygg stege som passar i inredningen så kan det vara en snygg lösning.
Funderade ett tag på en vädringskrok på vägg som man kan hänga en antal galgar på, typ man kan se på balkonger i hyreshus ibland. Finns också vitlackade ( på Bauhaus), har sån i tvättstugan som tork för skjörtor.
Vi har var sin stol i sovrummet som blir snabbt överfylda. Fungerar men knappast till prydnad om man samlar för mycket på...
gaia
 
Om man har en dörr som öppnas inåt sovrummet så är ett bra tips att sätta upp två krokar på vägen bakom dörren. Så hade jag det i mitt förra hem. Fungerade mycket bra, och kläderna syndes inte. I mitt nuvarande hem så går dörren tyvärr utåt.
 
Finns krokar att hänga över dörren. Bra om man inte vill göra hål. Själva tänkte vi göra varianten med varsin stege. Och för att underlätta dammsugningen, sätts stegen fast i väggen med ett gångjärn så att det bara är att lyfta neränden när man städar.
 
Finns en sådan hängare till dörren på IKEA, med 6 knoppar på
Vi har en sådan och det funkar bra. vi har en innåtgående dörr så man ser inte kläderna när dörren är öppen.
Sedan att den inte kostade många kronor är bara ett pluss för oss.

MVH Johan
 
Det här med stege har jag själv också funderat på, tycker nog att det är rätt fint. Just nu lutar det åt att sätta några sådana här handdukshängare på rad (nerifrån och upp) och att komplettera med förvaring typ IKEAs HOL för överkast eller tvätt eller vad man nu vill slänga däri.
 
  • handdukshängare.jpg
Då jag, till skillnad från min flickvän, ser klädhögen som något som ingår i de mänskliga rättigheterna(läs mannens rättigheter) kommer jag vid framtida planering av sovrum lösa detta på ett genialiskt sätt. Kommer att ha skjutdörrar efter en hel vägg(4m) och i min del kommer det att finnas en stol som ska uppbära denna fantastiskt vackra men ack så sköra klädhög. Nu skyddad av skjutdörrar från insyn, klagomål och hot om bränning. Sen när jag är ensam hemma kan jag bara skjuta dörren åt sidan och låta högen uppleva världen utanför. Bara vi två, högen och jag. Ingen som stör. Det är kärlek.
 
jeppeknaster - se till att utrymmet innanför skjutdörrarna inte blir för fint. Vi har skjutdörrar framför klädkammaren och vår klädkammare blev så fin så jag vill ha dörrarna öppna. Maken måste nu hålla ordning på sina kläder även inne i klädkammaren, stackarn :)
 
Ingångsgarderob är det enda som hjälper helt antar jag... Annars gillar jag dit tips om dealen Tripod, varsin tvättkorg och ligger kläderna och skräpar någon annan stans så kan de hamna i korgen!
 
Eftersom dörrarna in till klädkammaren oftast står öppna har vi valt en enkel klädhängare till mellanlagring istället, en till oss var. Det fungerar så bra att vi har satt upp såna även i klädkammaren vid ytterdörren till arbetskläder.
 
  • Sovrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul tråd, för just detta funderade jag på så sent som igår inför vårt nybygge! Vi är rätt så röriga av oss så det gäller att stämma i bäcken för att inte vårt nya hem snart ska se ut som det gamla... Kläderna ska bort, de ska inte synas! Så min tanke var en alldeles egen garderob just för detta ändamål. Kanske en förvaringslösning vid huvudänden av sängen med plats för böcker (synliga i hyllor vända mot sängen) och ett skåp på varje sida av sängen, med dörr så klart, för dessa kläder. Om man klurar lite skulle man kunna få till en snygg lösning där sängen blir som inbyggd i väggen.
 
Pedantisk som jag är så förstår jag inte varför kläderna ska ligga framme alls...! (däremot förstår min man det... *suck*) Har en särskild hylla i garderoben där jag lägger sådant som inte är helt nytvättat med ändå inte smutsigt ännu, då vet jag var tröjan jag kan använda en gång till innan tvätt finns, och jag slipper se den oxå! :)
 
Detta underbara problem. Sitter precis i samma. Min sambo plockar in allt i garderoben igen och jag lägger det på en pall i sovrummet. En fin hög som ofta leder till små gruff... med det kan det vara värt. Den tillhör ju trotts allt männens mänskliga rättighet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.