Tja!

Har en utedusch som idag står på en trallplatta med slang till utkastaren.
Jag är trött på att flytta den när jag klipper gräset för att klippa under trallen.
Har tänkt att lägga stora marksten istället.
Nu när jag ändå håller på tänkte jag att man kan gräva ner rör så att man bara har anslutning vid dusch och utkastare så man slipper slangen över halva gräsmattan.
Hur funkar det i vinter? Det är ju alltid lite vatten kvar.
Funkar det att slå i lite glykol eller spolarvätska?
 
Blås ut vattnet med tryckluft eller sug ut det med vattendammsugare. Ett halvfyllt horisontellt rör fryser inte sönder.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Helst hade jag lagt ner rör men läser nu att många tipsar om PEM-slang.
Kan man böja en Pem typ 90 grader eller måste man använda vinklar?
 
Redigerat:
J jdaniels skrev:
Helst hade jag lagt ner rör men läser nu att många tipsar om PEM-slang.
Kan man böja en Pem typ 90 grader eller måste man använda vinklar?
Böja i form av att det blir en böj med radie på upp mot en meter. Annars är det koppling som gäller.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag hade grävt ner PEM-slang. Rekommenderad böjradie är dy x 50, men det går såklart att böja den lite tvärare än så. Jag hade föredragit böj på slangen framför vinkelkoppling. PEM-slang trål frysning relativt bra, kopplingarna gör det dock inte. Som andra skriver, försök att blåsa ur slangen med tryckluft varje höst.
 
D
J jdaniels skrev:
Tja!

Har en utedusch som idag står på en trallplatta med slang till utkastaren.
Jag är trött på att flytta den när jag klipper gräset för att klippa under trallen.
Har tänkt att lägga stora marksten istället.
Nu när jag ändå håller på tänkte jag att man kan gräva ner rör så att man bara har anslutning vid dusch och utkastare så man slipper slangen över halva gräsmattan.
Hur funkar det i vinter? Det är ju alltid lite vatten kvar.
Funkar det att slå i lite glykol eller spolarvätska?
Beror ju på hur det ser ut.

Men jag har en vanlig vattenslang dragen genom en PEM-slang. Detta bara för att den ska komma under altanen och fram på gräsmattan där jag använder den som vanlig vattenslang.

Sen tar jag bort den varje höst, och ser givetvis till att ett dragsnöre åker med och finns i PEM-slangen till våren när vattenslangen ska tillbaka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Överarbeta inte allt, gräv ner vanlig trädgårdsslang,
Den lär hålla många år, byt ut den efter x antal år vid behov.. troligtvis aldrig på 10 år.

Vissa saker gör man ordentligt, exempelvis vatten mellan hus och garage/attefall etc.

Till en utedusch och det handlar om en kort bit i gräsmattan så kör på vanlig slang, du måste inte ha pem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Blir inte en vanlig trädgårdsslang platt efter ett tag om den ligger på nån dm djup?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har ganska långa sträckor sommarvatten draget till mitt utekök. Både varmt och kallt. Jag hade begagnad pem över som jag inte var säkert på att den var hel. Använde den som skyddsrör och drog en pex inuti. Blåser med kompressor på hösten för att undvika frysning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har vanlig vattenslang i pem 32 legat i 10 år kopplar ur den så vattnet kan expandera dvs inga kopplingar som tätar utan vanliga öppna
 
Ska göra som det sistnämda föslaget :)
 
Blev markrör med vanlig slang inuti. Trädgårdsarbete, nylagt dräneringsrör i grävd ränna, skottkärra, spade, kartong, soligt väder, grön häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.