Hej!

Jag har ett litet dilemma. Jag ska strax börja lägga golvvärme i en villa som jag renoverar. Eftersom villan har oisolerad platta så vill jag gärna få 15cm cellplast under golvvärmen. Detta kommer dock att resultera i en takhöjd på 230cm, är det för lågt? Jag har hört folk som absolut inte skulle kunna tänka sig bo i ett sådant hus. Men även snickare som har sagt att det inte är något problem att ha 230cm.

Vad anser ni? Alternativet istället för 15cm cellplast är att sätta in ett mekaniskt ventilerat golv för att inte behöva isolera så mycket. Men det känns dyrt att sätta in ett mekaniskt ventilerat golv, bara för att få bättre isolering...
 
Vi trodde det skulle störa oss när vi köpte huset, Byggt 67. Men vi har inte brytt oss ett dugg faktiskt efter 4 år. Vi är runt 175cm så det spelar väl in också, är man 205 börjar det väl bli jobbigt :)
 
Hur stor yta är det? Du kan lu lägga in isolering med bättre isolervärden och då komma ner till 70 eller 100mm bygghöjd. Typ kingspan.

Det är stor skillnad på 230 mot 235.

Jag själv bryr mig inte om det är 230 eller 240
 
K Karl-E skrev:
Vi trodde det skulle störa oss när vi köpte huset, Byggt 67. Men vi har inte brytt oss ett dugg faktiskt efter 4 år. Vi är runt 175cm så det spelar väl in också, är man 205 börjar det väl bli jobbigt :)
Jag tror inte att vi hade brytt oss, men om man vill sälja någon gång i framtiden så känns det dumt att "bygga bort sig"
 
A atomlab skrev:
Hur stor yta är det? Du kan lu lägga in isolering med bättre isolervärden och då komma ner till 70 eller 100mm bygghöjd. Typ kingspan.

Det är stor skillnad på 230 mot 235.

Jag själv bryr mig inte om det är 230 eller 240
Det har jag inte tänkt på! Finns det något bra sätt att jämföra isoleringsvärdet av 15cm cellplast mot någon annan isolering?
 
Jag har hellre 2500 i takhöjd och utan golvvärme än 2300 med golvvärmen. Skulle vara extremt bra läge om jag ens skulle fundera på ett hus med 2300.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Jag har hellre 2500 i takhöjd och utan golvvärme än 2300 med golvvärmen. Skulle vara extremt bra läge om jag ens skulle fundera på ett hus med 2300.
2500 i takhöjd är inget alternativ i detta fall. Som bäst 2400.
 
Beroende på läget och priserna så skulle jag överväga att bila ut golvet och sänka samt isolera det, stor skillnad i pris men en helt annan rymd i huset
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Beroende på läget och priserna så skulle jag överväga att bila ut golvet och sänka samt isolera det, stor skillnad i pris men en helt annan rymd i huset
sir_daniel sir_daniel skrev:
Beroende på läget och priserna så skulle jag överväga att bila ut golvet och sänka samt isolera det, stor skillnad i pris men en helt annan rymd i huset
Det är inget alternativ, tyvärr.
 
Jag har 225 som högst och har inga problem med det. Mindre mängd att värma upp. Det är någon hysteri kring högt till tak som inte är rimligt i dessa tider när det ska sparas på det mesta
 
  • Gilla
Beape och 5 till
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Hej!

Jag har ett litet dilemma. Jag ska strax börja lägga golvvärme i en villa som jag renoverar. Eftersom villan har oisolerad platta så vill jag gärna få 15cm cellplast under golvvärmen. Detta kommer dock att resultera i en takhöjd på 230cm, är det för lågt? Jag har hört folk som absolut inte skulle kunna tänka sig bo i ett sådant hus. Men även snickare som har sagt att det inte är något problem att ha 230cm.

Vad anser ni? Alternativet istället för 15cm cellplast är att sätta in ett mekaniskt ventilerat golv för att inte behöva isolera så mycket. Men det känns dyrt att sätta in ett mekaniskt ventilerat golv, bara för att få bättre isolering...
Var bor du? Djursholm eller vischan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var bor du? Djursholm eller vischan ?
Vischan!

Huset är i en by utanför Piteå värdering på 1,2mkr innan renovering och uppskattat värde efter renovering ca 2,8mkr

Totalrenoverar hela huset
 
Du får inte bättre isolering med mekanisk ventilation. Det har nog blivit något missförstånd där.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte bättre isolering med mekanisk ventilation. Det har nog blivit något missförstånd där.
Borde det inte isolera bättre eftersom man skickar ned 20gradig luft till plattan?
 
Hur menar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.