1 467 420 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Beror ju på var du är och arbetar, ska ju finnas el annars får du åka och ladda.😉 Eller bensin/dieselelverk🙂H HenrikHuslöse skrev:Nej. Tänk dig att du har en farmartank hemma som fylls på av tankbil. Du tankar bilen hemma till en bråkdel av priset på stan. Du tankar bara på macken på långresa och svär varje gång över att det kostar en tusenlapp när det hemma kostar ett par hundralappar.
Jag tycker elfordon har stora fördelar. Speciellt tydligt blir fördelen med truckar, grävmaskiner, teleskoplastare och andra arbetsmaskiner. De är stökiga att köra till macken så man får använda dunk eller carrytank. Det tar tid och lämnar man tanken är någon där och snor dieseln. Tänk om man bara kunde koppla in maskinerna i eluttaget?
Eltrukar har det ju funnits länge.
Den seriösa svagheten jag ser är om man inte kan ladda hemma, alternativt på sin fasta arbetsplats, då kan jag förstå att man tycker det är lite bökigt, även om jag har en bekant som lever så och är helnöjd men jag hade nog backat i det läget.A AndersS skrev:
En liten sen kommentar angående Toyota: det där har Toyta sagt i mer än 10 år nu, och på nått sätt flyttas tidpunkten fram hela tiden:Stefan N skrev:
https://thedriven.io/2023/07/05/sol...ng-big-on-ev-breakthrough-but-not-delivering/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Nu är det inte kostnaden som avses i experimentet utan hur det är att använda elbil i vardagen och på långresa.H HenrikHuslöse skrev:Nej. Tänk dig att du har en farmartank hemma som fylls på av tankbil. Du tankar bilen hemma till en bråkdel av priset på stan. Du tankar bara på macken på långresa och svär varje gång över att det kostar en tusenlapp när det hemma kostar ett par hundralappar.
Jag tycker elfordon har stora fördelar. Speciellt tydligt blir fördelen med truckar, grävmaskiner, teleskoplastare och andra arbetsmaskiner. De är stökiga att köra till macken så man får använda dunk eller carrytank. Det tar tid och lämnar man tanken är någon där och snor dieseln. Tänk om man bara kunde koppla in maskinerna i eluttaget?
Skall man ta med kostnaden kan man fundera på vad det blir per mil om vi hamnar på 5-6kr/kWh i vinter igen?
Även de allra dyraste dagarna under vintern som var kostade elen mindre än hälften av det på natten. De flesta dagar i december 2022 kunde man köpa el för under kronan nattetid. Priset var till och med negativt vissa timmar trots rekordhögt snittpris.R Robert-san01 skrev:
Givetvis skaffar man ett elabbonemang där man kan dra nytta av låga nattpriser om man laddar bilen hemma.
Man laddar inte då, precis som du inte betalar 2000kr/kilo för potatisen denna sommaren heller, den kostade dock det ett kort tag men få fyller på förrådet den dagen.R Robert-san01 skrev:
Då laddar jag på stan där det lokala energibolaget tog 3kr/kWh oavsett elpris på marknaden.R Robert-san01 skrev:
En vanlig handling tar minst 30 minuter, det ger ca 15% på totalen på den bilen, eller ca 4-5 mil extra i räckvidd. Jag stoppar nästan alltid i sladden där på min laddhybrid (enfasladdning) då det kan vara skillnaden mellan att komma hem på el eller inte (några kilometer längre räckvidd).Andreas_Hansson skrev:
Men nu finns det fler ärenden i närheten också exempelvis vårdcentral, järnhandel, apotek och bageri. Idag spenderade jag 1:15 där då jag både var på vårdcentralen och på apoteket.
Var ett svar på entreprenadmaskiner som t.ex. grävmaskiner men även andra som används där el många gånger saknas 😉 se hela citerade inlägget.D djac skrev:
Avsåg inte vanliga personbilar🙂
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 314 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 314 inlägg
Knappt lönt att böka med sladden för att spara 10kr på en storhandling. Tar man med 5 egna påsar har man sparat 20kr. Betydligt smidigare...pacman42 skrev: