J jocke31 skrev:
Skynda att fynda, kampanj på Mach-E hos Hedins. Är faktiskt riktigt billigt:
Allt som kostar pengar som det står Ford på är för dyrt.
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej. Tänk dig att du har en farmartank hemma som fylls på av tankbil. Du tankar bilen hemma till en bråkdel av priset på stan. Du tankar bara på macken på långresa och svär varje gång över att det kostar en tusenlapp när det hemma kostar ett par hundralappar.

Jag tycker elfordon har stora fördelar. Speciellt tydligt blir fördelen med truckar, grävmaskiner, teleskoplastare och andra arbetsmaskiner. De är stökiga att köra till macken så man får använda dunk eller carrytank. Det tar tid och lämnar man tanken är någon där och snor dieseln. Tänk om man bara kunde koppla in maskinerna i eluttaget?
Beror ju på var du är och arbetar, ska ju finnas el annars får du åka och ladda.😉 Eller bensin/dieselelverk🙂
Eltrukar har det ju funnits länge.
 
D
A AndersS skrev:
Beror ju på var du är och arbetar, ska ju finnas el annars får du åka och ladda.😉 Eller bensin/dieselelverk🙂
Eltrukar har det ju funnits länge.
Den seriösa svagheten jag ser är om man inte kan ladda hemma, alternativt på sin fasta arbetsplats, då kan jag förstå att man tycker det är lite bökigt, även om jag har en bekant som lever så och är helnöjd men jag hade nog backat i det läget.
 
Körde frugans bil idag och upptäckte att den affär jag parkerade hos hade gratis trefasladdning med 11kW. Dit tar man ju gärna bilen fler gånger...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Toyota som är hopplöst efter med elbilar har lite på gång, 2027 sägs dom va klara att lansera sitt solid statebatteri som ska ge 120 mils räckvidd och laddas på 10 min.
[bild]
En liten sen kommentar angående Toyota: det där har Toyta sagt i mer än 10 år nu, och på nått sätt flyttas tidpunkten fram hela tiden:
https://thedriven.io/2023/07/05/sol...ng-big-on-ev-breakthrough-but-not-delivering/
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej. Tänk dig att du har en farmartank hemma som fylls på av tankbil. Du tankar bilen hemma till en bråkdel av priset på stan. Du tankar bara på macken på långresa och svär varje gång över att det kostar en tusenlapp när det hemma kostar ett par hundralappar.

Jag tycker elfordon har stora fördelar. Speciellt tydligt blir fördelen med truckar, grävmaskiner, teleskoplastare och andra arbetsmaskiner. De är stökiga att köra till macken så man får använda dunk eller carrytank. Det tar tid och lämnar man tanken är någon där och snor dieseln. Tänk om man bara kunde koppla in maskinerna i eluttaget?
Nu är det inte kostnaden som avses i experimentet utan hur det är att använda elbil i vardagen och på långresa.

Skall man ta med kostnaden kan man fundera på vad det blir per mil om vi hamnar på 5-6kr/kWh i vinter igen?
 
R Robert-san01 skrev:
Skall man ta med kostnaden kan man fundera på vad det blir per mil om vi hamnar på 5-6kr/kWh i vinter igen?
Även de allra dyraste dagarna under vintern som var kostade elen mindre än hälften av det på natten. De flesta dagar i december 2022 kunde man köpa el för under kronan nattetid. Priset var till och med negativt vissa timmar trots rekordhögt snittpris.

Givetvis skaffar man ett elabbonemang där man kan dra nytta av låga nattpriser om man laddar bilen hemma.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Nu är det inte kostnaden som avses i experimentet utan hur det är att använda elbil i vardagen och på långresa.

Skall man ta med kostnaden kan man fundera på vad det blir per mil om vi hamnar på 5-6kr/kWh i vinter igen?
Man laddar inte då, precis som du inte betalar 2000kr/kilo för potatisen denna sommaren heller, den kostade dock det ett kort tag men få fyller på förrådet den dagen.
 
R Robert-san01 skrev:
Nu är det inte kostnaden som avses i experimentet utan hur det är att använda elbil i vardagen och på långresa.

Skall man ta med kostnaden kan man fundera på vad det blir per mil om vi hamnar på 5-6kr/kWh i vinter igen?
Då laddar jag på stan där det lokala energibolaget tog 3kr/kWh oavsett elpris på marknaden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Körde frugans bil idag och upptäckte att den affär jag parkerade hos hade gratis trefasladdning med 11kW. Dit tar man ju gärna bilen fler gånger...
Lär ju inte vara värt att stoppa i sladden för en vanlig handling på Max 15 minuter
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Lär ju inte vara värt att stoppa i sladden för en vanlig handling på Max 15 minuter
En vanlig handling tar minst 30 minuter, det ger ca 15% på totalen på den bilen, eller ca 4-5 mil extra i räckvidd. Jag stoppar nästan alltid i sladden där på min laddhybrid (enfasladdning) då det kan vara skillnaden mellan att komma hem på el eller inte (några kilometer längre räckvidd).

Men nu finns det fler ärenden i närheten också exempelvis vårdcentral, järnhandel, apotek och bageri. Idag spenderade jag 1:15 där då jag både var på vårdcentralen och på apoteket.
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
En vanlig handling tar minst 30 minuter, det ger ca 15% på totalen på den bilen, eller ca 4-5 mil extra i räckvidd.
30 minuters laddning med 11 kW ger runt 5 kWh i batteriet. Ger det 4,5 mil, har bilen en förbrukning på 1,1 kWh/mil. Det är bra. Vad har hon för bil?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
30 minuters laddning med 11 kW ger runt 5 kWh i batteriet. Ger det 4,5 mil, har bilen en förbrukning på 1,1 kWh/mil. Det är bra. Vad har hon för bil?
Fiat 500
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
D djac skrev:
Den seriösa svagheten jag ser är om man inte kan ladda hemma, alternativt på sin fasta arbetsplats, då kan jag förstå att man tycker det är lite bökigt, även om jag har en bekant som lever så och är helnöjd men jag hade nog backat i det läget.
Var ett svar på entreprenadmaskiner som t.ex. grävmaskiner men även andra som används där el många gånger saknas 😉 se hela citerade inlägget.
Avsåg inte vanliga personbilar🙂
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Körde frugans bil idag och upptäckte att den affär jag parkerade hos hade gratis trefasladdning med 11kW. Dit tar man ju gärna bilen fler gånger...
Knappt lönt att böka med sladden för att spara 10kr på en storhandling. Tar man med 5 egna påsar har man sparat 20kr. Betydligt smidigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.