nino nino skrev:
Fick svar från styrelsen och dom är så klart medvetna om problemrn, liten Brf med ca 50lgh, och jobbar på en lösning.

Det är inte bara att polisen är dit titt som tätt, det har hänt mycket kring den här personen, saker jag inte vill skriva här.
Är det personen ifråga som äger lägenheten, eller är den kommun-/regionägd? Vi har ju den konstiga ordningen i det här landet att region och kommun får köpa brf-lägenheter även i föreningar som egentligen inte tillåter juridiska personer och sedan kan de placera jobbiga personer där och så att säga dumpa problemet på brf:ens styrelse och medlemmar.
Är det en sådan lägenhet får man även se till att ligga på soc i den aktuella kommunen.
 
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det personen ifråga som äger lägenheten, eller är den kommun-/regionägd? Vi har ju den konstiga ordningen i det här landet att region och kommun får köpa brf-lägenheter även i föreningar som egentligen inte tillåter juridiska personer och sedan kan de placera jobbiga personer där och så att säga dumpa problemet på brf:ens styrelse och medlemmar.
Är det en sådan lägenhet får man även se till att ligga på soc i den aktuella kommunen.
Jag har en gång köpt en sådan lägenhet i Agnesberg Göteborg som var helt nedsliten efter att soc bestämt att avveckla den typen av boende.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det personen ifråga som äger lägenheten, eller är den kommun-/regionägd? Vi har ju den konstiga ordningen i det här landet att region och kommun får köpa brf-lägenheter även i föreningar som egentligen inte tillåter juridiska personer och sedan kan de placera jobbiga personer där och så att säga dumpa problemet på brf:ens styrelse och medlemmar.
Är det en sådan lägenhet får man även se till att ligga på soc i den aktuella kommunen.
Äger den vad jag vet.
En yngre svenska person som nog troligen nyligen hamnat i fel sällskap och kommit på glid tyvärr.
Man hoppas ju att det ordnar upp sig för denne
 
Verkar inte bli bättre utan gå åt andra hållet.
Hur länge kan det ta innan styrelsen kan förverka en lgh?
 
nino nino skrev:
Verkar inte bli bättre utan gå åt andra hållet.
Hur länge kan det ta innan styrelsen kan förverka en lgh?
Beror på om det går till tingsrätten , över 1 år.
 
F
Hade en liknande situation runt 99-02. Större förening med över 300 lägenheter. Ett av landets mer kända MC-banditer skulle etablera sig i stan och en väst-kille köpte lägenhet i huset. Polisen var inte alls imponerade av etableringsplanerna vilket resulterade i att alla boende som inte var uppenbart en liten söt familj, ensam kvinna eller pensionär blev från och till punktmarkerade av polisen. Jag blev inboxad av tre polisbilar två gånger av polisen med fullständig koll av barska jävlar. Utöver det polisbilar som spärrade vägen för att sen bara sitta där, antagligen tills dom reggat eller slagit regnummer. En annan nackdel var att så fort det kom in ett samtal om minsta störning så kom inte störningsjouren utan polisen med hundpatrull och förde betydligt mer väsen. Det var ett problem för jag var student.

Efter ett par månader hade dom lyckats få nåt på rövarbandet och grannen åkte in på ett halvår eller nåt. Styrelsen var kaxiga och proklamerade att nu åker han ut men föreningen torskade och han fick rätten att hyra ut under fängelsetiden. Han flyttade dock aldrig tillbaka sen efter kåken
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
nino nino skrev:
Verkar inte bli bättre utan gå åt andra hållet.
Hur länge kan det ta innan styrelsen kan förverka en lgh?
Beror nog framförallt på vilket skäl det är för förverkande. Om han missar att betala avgiften, då kan det gå rätt snabbt. Men gäller det störning så kan det nog ta väldigt lång tid.

Dokumentera alla störningar. Även om det gäller hans bekanta. Han ansvarar för sina gäster som för sig själv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Dokumentera alla störningar. Även om det gäller hans bekanta. Han ansvarar för sina gäster som för sig själv.
Och om Brf har ett avtal med störningstjänst, använd den. Ring in dem varje gång det härjas. Det här är jobbiga ärenden som en bekväm styrelse kanske inte orkar ta i. Men när kostnaden för störningstjänsten börjar skjuta i höjden så finns en tydlig morot i form av sparade pengar.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Och om Brf har ett avtal med störningstjänst, använd den. Ring in dem varje gång det härjas. Det här är jobbiga ärenden som en bekväm styrelse kanske inte orkar ta i. Men när kostnaden för störningstjänsten börjar skjuta i höjden så finns en tydlig morot i form av sparade pengar.
Har kontakt med ordförande och dom jobbar på det.
Är en liten förening med ca 40lgh så jag tror dom gör så gott dom kan för att komma tillrätta med "problemet".
Är ju bara oss det drabbar om det börjar bli riktigt dyrt med utryckning så vet inte om det är den bästa lösningen...
 
  • Ledsen
Henningelvis
  • Laddar…
Om personen är ung vuxen som du säger, ta kontakt med föräldrarna och se om de för grabbens skull inte kan få honom att flytta hem igen o städa upp sitt liv. Han kan ju ha nästlat in sig i något skit som det är svårt att ta sig ur.
 
T TypRätt skrev:
Om personen är ung vuxen som du säger, ta kontakt med föräldrarna och se om de för grabbens skull inte kan få honom att flytta hem igen o städa upp sitt liv. Han kan ju ha nästlat in sig i något skit som det är svårt att ta sig ur.
Dom har varit där och det är nog tyvärr så att han inte vill
 
Som sagt, det enda råd man kan ge: Dokumentera! Skriv "dagbok". Och ge föreningen tillgång till dokumentationen. Det ger ett underlag för förverkande av bostadsrätten.

Framförallt så är det om "störningar" hamnar på en nivå där det är ett brott mot andra medlemmar i föreningen. Typ. att personen eller en bekant tar till våld eller hot mot grannar. Har man då dessutom en gedigen bunt med bevis för att detta inte är en engångshändelse så ökar chansen att domstolen accepterar förverkande av bostadsrätten.

Och polisanmäl hot (om man vågar). Det är lätt att säga att man skall polisanmäla, men i vissa lägen är det bäst att låta bli.

Men personer med den här typen av problem brukar missa avgiftsbetalningar förr eller senare. Då kan föreningen betydligt lättare bli av med personen.

Sedan skulle det kunna vara bra om föreningen varnar medlemmen. När jag var ordf. i en brf för drygt 30 år sedan så hade vi bara ett par seriösa fall med allvarliga störningar (800 lgh). I båda fallen hjälpte det att varna medlemmen för att vi skulle begära bostadsrätten förverkad om störningarna fortsatte. Detta trots att vi var väl medvetna om att bevisnivån inte skulle räcka just då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Dom har varit där och det är nog tyvärr så att han inte vill
Trist läge, en möjlig lösning om det är väl bevisat att personen pysslar med droghandel; Styrelsen vet i vilken bank panten är utställd. Meddela banken att de bidrar till penningtvätt då del av person X inkomst härrör från kriminell verksamhet. Dvs både amortering samt ränta kan antas härröra från droghandel.
Bankerna verkar inte lyda under oskyldig till motsatsen bevisas i rätten, så har ni bara något som visar på att det är rimligt kanske det är nog för att de ska avsluta lånen och kräva panten åter. Dvs tvinga fram en försäljning (om han inte är slug nog att hitta en ny bank). Spekulativt, inget jag har provat själv.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Upptäckte en grej som skulle kunna vara en väg att gå, personen i fråga är inte skriven där och lgh ägs av en äldre så rimligtvis så borde det ju klassas som 2a hands uthyrning?
Inte ens min grabb så då var 16 fick bo i lgh i Borlänge egentligen då han inte ägde den utan den stod på mig.
Pratade då med styrelsen och förklarade så då gick det bra.

Styrelsen borde ju kunna neka 2a hands uthyrning? Nu kommer jag inte ihåg hur det är i våran förening om man måste ansöka om det...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Närstående kan få tillstånd att hyra i andra hand. I detta fall om det inte är närstående kan styrelsen säkert neka och försöka få ägarens rättigheter förverkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.