Försökte fråga i trädgårdsdelen utan napp. Här kanske det finns någon duktig på betong? Förslag på vad jag kan behandla våra betongstenar med?

Gjorde en stengång i betong i somras (de som är innanför gräsmattan ska fyllas med grus runt om). Stenarna är i lite olika färger då vi både använt olika fabrikat å oxå har pigmenterad en del av betongen. Skillnaderna syns när det har regnat å är vått å gången blir då jättefin. Men såhär i torrt tillstånd ser den så matt å trist ut. Vill lägga på något så stenarna mörknar å kanske får en aning glans, men vill ju inte ha högblankt onaturligt resultat. Förslag?

Inomhus kan man ju såpa eller olja betongskiva, osäker vad som fungerar ute på gångyta.
 
  • Matt betongstengång med stenar i olika grå nyanser och formar, gräs kring kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
J Vos
  • Laddar…
Någon form av oljebehandling som härdar. Typ Nitor klinkerolja. Förr fanns det någon form av polyuretan-behandling för sten i badrum. Hittar inget så det kan vara så att det klassas som dåligt ur miljösynpunkt nu för tiden.
 
  • Gilla
Trädgårdsfru
  • Laddar…
Tack för svar. Undrar om klinkerolja funkar utomhus, hittar bara för inomhusbruk. Hittat en stensåpa som egentligen verkar vara för rengöring utspädd med vatten men kanske kan användas mer koncentrad, jag fortsätter luska
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
[länk]
Tack! Tror det där blir perfekt
 
T Trädgårdsfru skrev:
Försökte fråga i trädgårdsdelen utan napp. Här kanske det finns någon duktig på betong? Förslag på vad jag kan behandla våra betongstenar med?

Gjorde en stengång i betong i somras (de som är innanför gräsmattan ska fyllas med grus runt om). Stenarna är i lite olika färger då vi både använt olika fabrikat å oxå har pigmenterad en del av betongen. Skillnaderna syns när det har regnat å är vått å gången blir då jättefin. Men såhär i torrt tillstånd ser den så matt å trist ut. Vill lägga på något så stenarna mörknar å kanske får en aning glans, men vill ju inte ha högblankt onaturligt resultat. Förslag?

Inomhus kan man ju såpa eller olja betongskiva, osäker vad som fungerar ute på gångyta.
Men himmel vilka fina betongstenar! Hur har du gjort för att få dem i så mjuka former? Ser ju nästan ut som natursten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.