Hejsan, jag tog bort en yta med stenplattor utanför huset då vi tilläggsisolerat och bytt fasad och stenplattorna låg lite väl nära den nya fasaden. Tanken var att ta bort plattorna och skrapa bort ett lager under dom och lägga tillbaka dom. Men upptäckte då att det var ett tjock lager sand på betongplatta. 1dm sand vid fasaden och nästan ingen sand längst ut på plattan. Plattan lutar alltså kraftigt mot huset. När jag tog bort sanden så kunde man efter en stund med regn se hur de rinner ner mot huset.

Känner en springa mellan huset och den nyupptäckta plattan, så den torde ju vara fristående. Frågan är nu hur jag ska kunna lösa detta? Var inne på att bila upp en skåra 1 meter från huset längs hela plattan, sedan fylla upp lite fall från huset mot skåran och lägga markduk på. Men om markduken släpper igenom blir jag ju inte hjälpt av det? Ett annat alternativ är ju att ta väck hela plattan, vilket kräver mer jobb än jag är ivrig till. Plattan i sig kan kanske även agera bra stöd den dagen jag bygger altanen.

Någon som har något nyttigt tips jag kan använda mig av I detta läge? Har jag några andra alternativ?
 
Vad har ni för grund på huset? Källare?
Vatten lär ju ha runnit mot huset även tidigare? Sand stoppar inte så mycket.
 
Krypgrund, den är tätad, plastad och avfuktare installerad. Syntes ingenting blött eller skumt inifrån krypgrunden då vi besiktade den innan vi plastade och tätade den. Gissar att mellanrummet mellan hus och plattan gjort att vattnet runnit på "rätt" sida om husets mur.
 
Hur stor är plattan?
Är det möjligt att fräsa/bila en ränna för att leda bort vattnet?
Har du plattor ovanpå med fall bortåt tänker jag att begränsat med vatten kommer ned.
 
O Odi et Amo skrev:
Hur stor är plattan?
Är det möjligt att fräsa/bila en ränna för att leda bort vattnet?
Har du plattor ovanpå med fall bortåt tänker jag att begränsat med vatten kommer ned.
Är inne på samma spår att såga upp en liten ränna. Tanken är i framtiden att bygga altan där så då blir de nog väldigt små mängder vatten som kommer dit. Men fram till dess kan de ju vara bra om det inte kommer mot huset. Stenplattorna är borttagna eftersom dom låg alldeles för nära nya panelen. Plattan ca 10x2,5 meter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.