Vanligtvis invid varje vastighetsgräns. Ventilen sitter normalt sett en bit ner i marken under en liten betäckning med ett "V" på locket och det brukar finnas en liten skylt på en stolpe i närheten med texten "SV" och avståndet till ventilen.
 
useless useless skrev:
Vanligtvis invid varje vastighetsgräns. Ventilen sitter normalt sett en bit ner i marken under en liten betäckning med ett "V" på locket och det brukar finnas en liten skylt på en stolpe i närheten med texten "SV" och avståndet till ventilen.
useless useless skrev:
Vanligtvis invid varje vastighetsgräns. Ventilen sitter normalt sett en bit ner i marken under en liten betäckning med ett "V" på locket och det brukar finnas en liten skylt på en stolpe i närheten med texten "SV" och avståndet till ventilen.
På det hållet som slangen går så långt jag har grävt så finns det ett lock på trottoaren i gatan med ett ”V”. Frågan är om man bara ska låta det vara? Risken finns väl att det hela uppdagas av kommunen någon gång i framtiden och då står vi där och får ta alla kostnader för något vi inte gjort. Känns som att det inte håller att i framtiden säga ”den slangen har varit där sedan vi flyttade in men vi har inte kollat upp var den leder och den funkar inte så vi har inte använt den”.
 
BARA öppna å testa om du får vatten
 
Måste finnas en kran ,finns ingen stoppventil i en han nippel!
 
P
Testa.. och stäng sen. Du måste ju veta hur saker och ting funkar.
Om du får vatten så borde det då också finnas en ventil för ditt hus och då kanske tanken var som någon sa tidigare i tråden att det kanske var till ett tänkt andra hus.
 
P PappasHammare skrev:
Testa.. och stäng sen. Du måste ju veta hur saker och ting funkar.
Om du får vatten så borde det då också finnas en ventil för ditt hus och då kanske tanken var som någon sa tidigare i tråden att det kanske var till ett tänkt andra hus.
Vad är det ni menar att jag ska testa? Att öppna ”V”-locket på trottoaren och kolla?
 
K Kallekålrot skrev:
Vad är det ni menar att jag ska testa? Att öppna ”V”-locket på trottoaren och kolla?
JA
 
T Trollskidan skrev:
JA
Men skulle någon ha varit där och stängt av den några dagar efter att vi flyttat in? För vattnet i slangen fungerade fram till typ tre dagar efter att vi flyttat in.
 
Håll oss inte på halster! Gå och kolla åtminstone. Nyfiken ju 😁
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
P
K Kallekålrot skrev:
Men skulle någon ha varit där och stängt av den några dagar efter att vi flyttat in? För vattnet i slangen fungerade fram till typ tre dagar efter att vi flyttat in.
Ja varför inte?
De kanske hade någon notering att det finns dubbla slangar och nu när nytt avtal skrev så var det någon som såg denna notis och så de åkte och kontrollerade att det är stängt för denna extra.

Men vrid och prova och se om det funkar.. då vet du hur det ligger till
Sen stäng av, skriv ner och spara denna information för framtiden.
 
Det måste ju finns två ventiler i tomtgräns om den här teorin stämmer, en "ordinarie" för ditt hus och så den här extra. Kan du se två i tomtgräns (eller på trottoaren)?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
K Kallekålrot skrev:
Dem säger att slangen är kopplad ”olagligt” till kommunens vatten.
Om det stämmer kanske man skall vara nöjd så länge det varade och inte rota för mycket i det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kallekålrot skrev:
Vad är det ni menar att jag ska testa? Att öppna ”V”-locket på trottoaren och kolla?
rör inte avstängningen ,skadar du avstängningen så kan det bli väldigt hög kostnad för dig
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
K Kallekålrot skrev:
Vad är det ni menar att jag ska testa? Att öppna ”V”-locket på trottoaren och kolla?
Titta kan du alltid göra, men rör inte ventilen. Den är kommunens egendom och det är inte ovanligt att den har kärvat ihop och krånglar när man försöker manövrera den. Om du ställer till med ett läckage eller att vattnet till grannen stryps så lär det bli dyrt när kommunen måste gräva fram den på två meters djup och byta.
 
useless useless skrev:
Titta kan du alltid göra, men rör inte ventilen. Den är kommunens egendom och det är inte ovanligt att den har kärvat ihop och krånglar när man försöker manövrera den. Om du ställer till med ett läckage eller att vattnet till grannen stryps så lär det bli dyrt när kommunen måste gräva fram den på två meters djup och byta.
Tittade och där är bara en ventil under ”V” locket. Min rörmokarkompis hade ingen aning om vad det kunde vara och varför det inte kom något vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.