Hus 50 m från Östersjön. Ofta mycket kraftig sjöbris på sommaren. Helt flack terräng, inte mycket som bromsar vinden. Det uppstår en vindtunnel mellan hus och uthus (c:a 10 m emellan) och på den del av tomten som fungerar som "tratt" känns det som att det blåser full storm. Även om det är trevligt med svalkande vind varma dagar så finns det gränser.

Man kan förstås sätt upp vindskydd vid uteplatser men jag skulle också vilja angripa grundproblemet genom att plantera/anlägga saker som bryter upp vinden och minskar vindtunneleffekten. Helst utan att dölja havsutsikten bakom en vägg av vegetation.

Jag inbillar mig att man kan komma rätt långt genom att plantera buskar och träd lite här och där, snarare än en sammanhållen häck. Borde gå att göra så att viktiga siktlinjer bibehålls samtidigt som vinden inte får någon motorväg fram till öppningen mellan husen. Tänker jag rätt eller blir det ett slag i luften (ha ha)? Hur hög behöver en buske vara för att göra nytta? Hur ska man tänka vad gäller placeringen?
 
Stora träd är den långsiktiga lösningen om du vill bryta upp vinden och få den att välja en annan väg. Annars får du nog titta på om du kan öppna upp på andra platser runt om som minskar trycket på ditt vindhål.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Det var ju en lösning på väldigt lång sikt. Någon effekt borde väl kunna åstadkommas med mindre träd och buskar?
 
M ms2010 skrev:
Det var ju en lösning på väldigt lång sikt. Någon effekt borde väl kunna åstadkommas med mindre träd och buskar?
Ja såklart. Det är ju jättesvårt att ge råd om man inte vet precis hur terrängen ser ut. Allt du planterar i vägen för vinden kommer ju ha viss effekt. men en buske här och där kommer nog ge väldigt liten effekt, även på lång sikt.
 
Semiproffset Semiproffset skrev:
Ja såklart. Det är ju jättesvårt att ge råd om man inte vet precis hur terrängen ser ut. Allt du planterar i vägen för vinden kommer ju ha viss effekt. men en buske här och där kommer nog ge väldigt liten effekt, även på lång sikt.
Kan man inte tvärtom argumentera för att stora träd är *mindre* effektiva än låga träd och buskar eftersom lövverket sitter för högt upp för att ha någon större effekt på nära håll?

Avgörande verkar vara att ha grejer som "fångar" vinden och släpper igenom den lite grann. Då fungerar en trädstam inget vidare.

Tanken är förstås att plantera de där buskarna och småträden på ett systematiskt sätt så att de tillsammans gör maximal nytta (fortfarande utan att helt blockera utsikten). Vi talar som sagt om en yta på kanske 50x50 meter, helt plan terräng. Vind är ju väldigt svårt att räkna på men det borde finnas erfarenhetsbaserade strategier för hur man ska tänka...?
 
M ms2010 skrev:
Kan man inte tvärtom argumentera för att stora träd är *mindre* effektiva än låga träd och buskar eftersom lövverket sitter för högt upp för att ha någon större effekt på nära håll?

Avgörande verkar vara att ha grejer som "fångar" vinden och släpper igenom den lite grann. Då fungerar en trädstam inget vidare.

Tanken är förstås att plantera de där buskarna och småträden på ett systematiskt sätt så att de tillsammans gör maximal nytta (fortfarande utan att helt blockera utsikten). Vi talar som sagt om en yta på kanske 50x50 meter, helt plan terräng. Vind är ju väldigt svårt att räkna på men det borde finnas erfarenhetsbaserade strategier för hur man ska tänka...?
Riv uthuset, och placera ett nytt på annan plats.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
Kan man inte tvärtom argumentera för att stora träd är *mindre* effektiva än låga träd och buskar eftersom lövverket sitter för högt upp för att ha någon större effekt på nära håll?

Avgörande verkar vara att ha grejer som "fångar" vinden och släpper igenom den lite grann. Då fungerar en trädstam inget vidare.

Tanken är förstås att plantera de där buskarna och småträden på ett systematiskt sätt så att de tillsammans gör maximal nytta (fortfarande utan att helt blockera utsikten). Vi talar som sagt om en yta på kanske 50x50 meter, helt plan terräng. Vind är ju väldigt svårt att räkna på men det borde finnas erfarenhetsbaserade strategier för hur man ska tänka...?
Det stämmer att mindre träd och buskar strilar vinden, men de orkar inte stå emot de kraftigare vindarna.

Ett stort tungt träd pressar upp vindmassan så den går ovanför dig istället.

En kombination är givetvis bäst.
 
Semiproffset Semiproffset skrev:
Det stämmer att mindre träd och buskar strilar vinden, men de orkar inte stå emot de kraftigare vindarna.

Ett stort tungt träd pressar upp vindmassan så den går ovanför dig istället.

En kombination är givetvis bäst.
@Semiproffset Låter rimligt.

@skogaliten Lysande idé förutom att uthuset är stort, fint, 150 år gammalt och snudd på k-märkt.
 
Jag antar att det är havsutsikt vi talar om?

Jag har själv vuxit upp på ett mindre hemman i Stockholms mellanskärgård, och det typiska är att om bostadshuset kunde vara exponerat mot vinden så bevarade man en ridå av träd ute vid vindriktningen.
Oftast förlades äldre bostadshus så att de var skyddade mot vinden, utsikt var inte intressant, annat än att kanske kunna se en tilläggningsplats för båt.

En grupp med tallar, med lägre sälg och buskformig al i botten, eller större alar med en del busk formigt i botten är en vanlig form av "lämnad läridå" nära vattnet.

Tallar tar enormt med tid att växa så att de ger skydd, på mager mark pratar vi om över hundra år. Annars är tallar av skärgårdskaraktär, lite vresvuxna, väldigt vackra i sig.

Det enda som går att få upp i höjd inom rimlig tid av naturlig flora som tål klimatet och brackvattnet bra, är egentligen al och sälg.

Stora träd behövs för att bryta vinden på människors "ansiktshöjd". Mindre buskar ger endast lä i marknivå.

När mina föräldrar sålde hemmanet i skärgården, som hade genomtänkt bevarade stora urgamla tallar bl.a., så högg köparen ner dessa omedelbart efter köpet för att "få utsikt". Snart därefter så återkom köparen med klagomål på blåst och att det blev olidligt varmt i det gamla huset...
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag antar att det är havsutsikt vi talar om?

Jag har själv vuxit upp på ett mindre hemman i Stockholms mellanskärgård, och det typiska är att om bostadshuset kunde vara exponerat mot vinden så bevarade man en ridå av träd ute vid vindriktningen.
Oftast förlades äldre bostadshus så att de var skyddade mot vinden, utsikt var inte intressant, annat än att kanske kunna se en tilläggningsplats för båt.

En grupp med tallar, med lägre sälg och buskformig al i botten, eller större alar med en del busk formigt i botten är en vanlig form av "lämnad läridå" nära vattnet.

Tallar tar enormt med tid att växa så att de ger skydd, på mager mark pratar vi om över hundra år. Annars är tallar av skärgårdskaraktär, lite vresvuxna, väldigt vackra i sig.

Det enda som går att få upp i höjd inom rimlig tid av naturlig flora som tål klimatet och brackvattnet bra, är egentligen al och sälg.

Stora träd behövs för att bryta vinden på människors "ansiktshöjd". Mindre buskar ger endast lä i marknivå.

När mina föräldrar sålde hemmanet i skärgården, som hade genomtänkt bevarade stora urgamla tallar bl.a., så högg köparen ner dessa omedelbart efter köpet för att "få utsikt". Snart därefter så återkom köparen med klagomål på blåst och att det blev olidligt varmt i det gamla huset...
Havsutsikt ja, dock längre söderut längs kusten. Tycker själv att vindpinade tallar är väldigt vackra, men de tallar som med säkerhet stod på tomten för 150 år sedan lär ha strukit med redan i samband med husbygget. Annars är det som du säger: Utsikt var inte intressant. Verandan ligger i lä inåt land, och det har funnits betydligt mer trädridå mot vattnet tidigare.

Al och sälg är väl inte mina favoritträd direkt. Pilar är också snabbväxande. Hassel borde funka bra: Växer snabbt, är lagom gles och bra på att breda ut sig.
 
För att få fart på vindskyddet med buskar. Se om det har varit någon form av slyröjning i närheten och kanske kan fråga om du får gräva upp rotstocken ( är nog en stor en ) med grävmaskin då. Lika vid att planteras hos dig, sen massor av vatten hela sommaren. Det är otrolig kraft i rotsystemet, dom brukar bli
1 meter höga på en sommar när dom har klippts ner till roten. Sen går det att forma dom genom klippning
 
  • Gilla
ms2010
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
Havsutsikt ja, dock längre söderut längs kusten. Tycker själv att vindpinade tallar är väldigt vackra, men de tallar som med säkerhet stod på tomten för 150 år sedan lär ha strukit med redan i samband med husbygget. Annars är det som du säger: Utsikt var inte intressant. Verandan ligger i lä inåt land, och det har funnits betydligt mer trädridå mot vattnet tidigare.

Al och sälg är väl inte mina favoritträd direkt. Pilar är också snabbväxande. Hassel borde funka bra: Växer snabbt, är lagom gles och bra på att breda ut sig.
Hassel gillar inte saltare vatten, så det är därför jag talar om al bl.a. Jag har aldrig sett hassel tätt intill stranden längs de delar av Östersjön jag känner bäst, från norra Uppland ner till Blekinge.

Så hassel behöver ett rejält avstånd till vattnet, medan al tål att stå bara några meter från stranden.

Sälg kan formas och tuktas och bär väldigt mycket biologisk mångfald. Pil är en typ av sälg, men hur odlade sorter trivs nära vatten med salthalt i varierar nog.

Ofta, men inte alltid, så är det klokt att använda trädsorter/arter som finns naturligt i området eller som använts historiskt i området, när man vill använda växterna för ändamål som t.ex. läplantering, för att kunna skapa ett landskap som ger ett naturligt, snarare än artificiellt intryck.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Läplanteringar är 1 till 20 dvs en 1 meter hög buske skyddar 20 m bakom men då är man nere på marknivå. Tänk en triangel som skyddas.

Har ni nivåskillnad (har ni inte det så bor ni på en flotte) så kan vinden pressas upp och få mer fart från lägre partier och med läplanteringar där så bromsas den effekten. Det innebär att även låga buskage som är nära strandlinjen får större effekt än vad den höjden på en vanlig slätt skulle få.

Havtorn är något som växer längs hela Östersjökusten och som tål miljön. Att plantera tall är inget som skadar på sikt så jag skulke tveklöst göra det också. Enda nackdelen är att kottarna är irriterande när man går barfota.
Sen ät det bara att kolla upp vad som brukar växa i kustlinjen i övrigt och välja och vraka
 
  • Gilla
ms2010
  • Laddar…
Du kanske kan överväga att bygga/plantera något EFTER "Vindtunneln", så att du utnyttjar funktionen att du fyller tunneln med luft och sedan går resten av vinden utanför/ovanför.
Enkel ritning, två skyltar "HUS" och "UTHUS", träd, pil pekar mot skyltarna. Rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Här haglar det bra förslag. Keep it coming!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.