Frun tycker vi ska spara mer på elen, jag anser inte detta är onormalt för villa 1 plan 125kvm el/vatten. 300L vvb, tvättmaskin samt torktumlare och diskmaskin minst 2ggr/dag.
Håller ni med?
Stapeldiagram visar månatlig energiförbrukning i kWh och procent av årsförbrukningen. Högre förbrukning under vintermånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
tvättmaskin samt torktumlare och diskmaskin minst 2ggr/dag.
Du skojar?
 
D Dilato skrev:
Du skojar?
Nej, 3 barn så det blir mycket tvätt o disk.
Förstår såklart att vi kan spara in el där, men med dessa förutsättningar anser jag inte att förbrukningen är onormalt hög, utan att ändra våra vanor så att säga.
 
  • Stapeldiagram visar månatlig användning av program i juni 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är det för årsförbrukning? (orkar inte summera) När är huset byggt och isolerat och var i landet står det? Menar du att ni har vattenburet värmesystem med elpanna och elektrisk varmvattenberedare? I så fall är det hög tid att titta efter en värmepump av någon sort.
 
Är det någon som har koll på installerad volym solceller just nu? Känns som att privatmarknaden håller på att gå under. Kommer det extra bidrag som stöd till hösten?

Jag har rätt bra förutsättningar och kan installera typ 15kWp men kalkylen fungerar inte med 8% ränta och jag kan inte höja bolånet efter den senaste tidens ras.
 
MaxHugo
A Anders_Nilsson skrev:
Är det någon som har koll på installerad volym solceller just nu? Känns som att privatmarknaden håller på att gå under. Kommer det extra bidrag som stöd till hösten?

Jag har rätt bra förutsättningar och kan installera typ 15kWp men kalkylen fungerar inte med 8% ränta och jag kan inte höja bolånet efter den senaste tidens ras.
Antal nätanslutna solcellsanläggningar 2021
Antal nya solcellsanläggningar:26 560 st
Totalt antal solcellsanläggningar 2021:92 360 st
Antal nätanslutna solcellsanläggningar 2022
Antal nya solcellsanläggningar:55 331 st
Totalt antal solcellsanläggningar 2022:147 691 st
Andel solcellsanläggningar under 20 kW:89 %

"Hela 23 200 nya solcellsanläggningar har anslutits under årets första kvartal"

Säker uppe på en 200 000 anläggningar nu.
 
K Karl-E skrev:
Frun tycker vi ska spara mer på elen, jag anser inte detta är onormalt för villa 1 plan 125kvm el/vatten. 300L vvb, tvättmaskin samt torktumlare och diskmaskin minst 2ggr/dag.
Håller ni med?
[bild]
Hur länge duschar frun?
 
K Karl-E skrev:
Frun tycker vi ska spara mer på elen, jag anser inte detta är onormalt för villa 1 plan 125kvm el/vatten. 300L vvb, tvättmaskin samt torktumlare och diskmaskin minst 2ggr/dag.
Håller ni med?
[bild]
Det finns en ”jämför elförbrukning”-funktion här på byggahus, du kan ju kolla vad den säger.

Disk och tvätt drar inte särskilt mycket egentligen, det är uppvärmning och varmvatten som kostar. Du ser hur stor skillnad det är på sommarmånaderna och mitt i vintern när värmen är på konstant. Byt till värmepump eller komplettera med en luft/luftvärmepump så kan ni nog minska årsförbrukningen en hel del 🙂
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Frun tycker vi ska spara mer på elen, jag anser inte detta är onormalt för villa 1 plan 125kvm el/vatten. 300L vvb, tvättmaskin samt torktumlare och diskmaskin minst 2ggr/dag.
Håller ni med?
[bild]
Som @mrsnhp säger so borde ni kolla över värmesystemet. Har ni något annat som drar el tänker är inte helt låga siffror på sommaren? (El bil,spa pool, avfuktare)?

Vi har 150kvm och ser ut så här (bortse från april 2023 o framåt (har solceller nu).

Stapeldiagram visar köpt och såld kWh el per månad för 2022 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2021 direktverkande el med avstängda element i rummen vi inte använder.

2022 fortfarande direktverkande el men nu snålar vi ännu mer som alla andra. Väldigt kallt i huset.

2023 konverteringen är klar och nu är allt som det borde med värme/varmvatten i huset.

En värmepump känns som nästa steg för er. Sen kanske en liten solcellsanläggning?
 
  • Mobilskärmdump som visar elanvändningen i kWh för 2021, jämförelse med tidigare år, månatlig temperaturkurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stångdiagram, månadlig elförbrukning 2022, jämförelse föregående år, totalt kWh, mobilapplikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild på mobil visar elanvändning i kWh för 2023, jämförelse till föregående år, temperaturkurva nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Ni gör åt väl mycket ström under sommarmånaderna iaf.
 
Vi drog som mest över 1500 kwh på en månad. Vi hade en FTX från 1979 som förmodligen maxade ut vad den kunde på 3-fas utan att värma ett piss. Efter byte så har vi inte varit över 800 nån månad, normalt är runt 500-600 kwh. Vi tvättar och torkar dygnet runt känns det som, två barn med handikapp som gärna geggar runt i allt möjligt. Kyl och frys jobbar mer än normalt också för ungarna sliter i dom konstant och stänger inte.
 
  • Energianvändning och kostnadsgraf över året, topp i augusti, presenterar kilowattimmar och utgifter i svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.