I
Min mamma kommer på sikt att behöva sälja sitt hus, byggt på sent 70-tal.Tomten har staket hela vägen runt. På två sidor av huset så är staketet byggt utanför tomtgräns, mellan 2-5 meter utanför. Det finns även en lekstuga, rabatt och bärbuskar utanför gränsen. På de här sidorna ligger kommunal skogsmark. Det finns inga planer på fler hus.

Hur hanterar man det här lämpligast i en försäljningssituation? Vad händer om man inte berör ämnet utan lämnar det till undersökningsplikten? Eller bör man rentav ta bort/flytta staket och lekstuga?

Jag känner inte igen att jag någonsin har läst nåt om annektering i ett prospekt, och har kollat på många hus, så jag tänker att de antingen har löst det eller låtsas som ingenting.
 
  • Haha
jonas.o
  • Laddar…
För det första, ärdin mamma säker på var gränsen går? Finns gränsrör eller andra markeringar?

Min åsikt är att sånt som ligger på kommunens mark bör tas bort innan försäljning. För allas skull. Finns en nylig tråd om ett trädäck som förra ägaren "råkat" bygga lite över fastighetsgränsen, och där den nya ägaren fått föreläggande från kommunen, som äger marken, att trädäcket måste bort, och det fort.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
I
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För det första, ärdin mamma säker på var gränsen går? Finns gränsrör eller andra markeringar?

Min åsikt är att sånt som ligger på kommunens mark bör tas bort innan försäljning. För allas skull. Finns en nylig tråd om ett trädäck som förra ägaren "råkat" bygga lite över fastighetsgränsen, och där den nya ägaren fått föreläggande från kommunen, som äger marken, att trädäcket måste bort, och det fort.
Ja, hon är (tillräckligt) säker. Har inte koll på gränsrörens placering men minns att de gick bortanför dem, samt så stödjer ortofoto med fastighetsgränser att staket m m ligger utanför med stor marginal.
 
Jag ser två rimliga vägar.
1 - ta bort staketet utanför tomtgräns. Är det naturmark så kan ju växtligheten vara kvar
2 - informera om att fastighetsgränsen inte är helt säker och att staket + buskar troligtvis ligger utanför.
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det snygga är att skriva i frågelistan att staket, lekstuga, rabatt och bärbuskar troligen ligger utanför fastighetsgränsen. Då blir det också tydligt vad som ingår i affären så blir det ingen tvist om det senare.

Men jag håller med, det sker sällan. Kanske upplever köpare i de flesta fall att det är tydligt vad som ingår i affären.
 
Redigerat:
  • Gilla
SarB och 12 till
  • Laddar…
Knappast dolt fel vid en försäljning och problemet hamnar ju i nya ägarens knä om det inte uppmärksammas på visning. Om det däremot uppmärksammas av potentiella köpare kan det naturligtvis påverka försäljningen negativt och köpare att dra sig ur även om byggnaderna flyttas.

Var med om liknande fall hos granne men inte vid försäljning.

Vi hade kommunens skog och parkansvarig i kommunen på bokat besök angående eventuell trädfällning.
Han påtalade att min närmaste grannes staket stod 5 m in på kommunens mark och att detta måste åtgärdas om kort. Detta hade han alltså uppmärksammat tidigare då han inspekterat området. Var tydligen vanligt att fastighetsägare tog sig friheter. Inga sanktionsavgifter eller liknande men de fick max några månader på sig.
 
I ilyw skrev:
Ja, hon är (tillräckligt) säker. Har inte koll på gränsrörens placering men minns att de gick bortanför dem, samt så stödjer ortofoto med fastighetsgränser att staket m m ligger utanför med stor marginal.
Ortofotona är inte helt säkra för att visa var gränsen går. Det som gäller juridiskt är de fysiska markeringarna. Om din mamma inte kan hitta dem, kan hon logga in på Lantmäteriets e-tjänst Min fastighet och titta i förrättningsakten från avstyckningen, där finns beskrivet vilka markeringar som finns, samt exakta mått mellan dem.
Din mamma bör inte göra något förrän hon hittat markeringarna. Kan hon inte det, de kanske är övertäckta eller övervuxna, brukar kommunen ha mättekniker som kan hjälpa till för en rimlig peng.
 
  • Gilla
G.L. och 3 till
  • Laddar…
Jag hade inte börjat ta bort/flytta saker eller betala för gränsutvisning innan försäljningen. Enklast är, som sagt var, att i lagom vaga ordalag skriva att gränsen är oklar och att staketet eventuellt ligger utanför fastigheten. Då blir det upp till köparen att göra de kontroller dom vill och tycker behövs.
 
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade inte börjat ta bort/flytta saker eller betala för gränsutvisning innan försäljningen. Enklast är, som sagt var, att i lagom vaga ordalag skriva att gränsen är oklar och att staketet eventuellt ligger utanför fastigheten. Då blir det upp till köparen att göra de kontroller dom vill och tycker behövs.
Det låter ju vettigt, OM man önskar år av bråk, tvister och stämningar.
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det låter ju vettigt, OM man önskar år av bråk, tvister och stämningar.
Knappast, har man sagt/skrivit att det är osäkert har man ryggen fri då det är upp till köparen att avgöra om man vill ta reda på det.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju också mycket tydligt upplysa om sakförhållandet i prospektet utan att för den skull peka ut det som ett problem. T ex se till att mäklaren skriver i prospektet:

"Staket och lekstuga uppförda på Grannemåla 1:34."

(Grannemåla 1:34 är i detta exempel grannfastigheten där dessa saker finns.)

För en en typisk köpare så ringer inga varningsklockor men den upplyser extremt tydligt om sakförhållandet så att det finns i köpeavtalet.

Så här brukar det gå till med samfällligheter och servitut, en typisk köpare kollar inte upp vad Grannemåla GA:2 är för något utan man upptäcker detta efter att man har flyttar in. Jag har varit en sån köpare.
 
  • Gilla
TorbjornP och 17 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det låter ju vettigt, OM man önskar år av bråk, tvister och stämningar.
Det är väl precis tvärtom? Har man inte upplyst om att det finns tveksamheter kommer köparen tjata om dolda fel i tio år.
 
  • Gilla
SarB och 6 till
  • Laddar…
Det finns ju också skillnader på att ha juridiskt rätt och moraliskt, att vid visning ge intryck av att tomten är större än vad den är kommer säkert att lura någon, blir det då den personen som köper lär det inte vara glada miner om man möts i affären även om man har ett stycke i beskrivningen som tekniskt sett förklarar läget om än inte så att gemene man förstod
 
  • Gilla
Zeus123 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Det finns ju också skillnader på att ha juridiskt rätt och moraliskt, att vid visning ge intryck av att tomten är större än vad den är kommer säkert att lura någon, blir det då den personen som köper lär det inte vara glada miner om man möts i affären även om man har ett stycke i beskrivningen som tekniskt sett förklarar läget om än inte så att gemene man förstod
I regel är man ju inte närvarande som säljare vid visning och en mäklare har nog aldrig setts på annan plats än i huset. De t o m marknadsför hus, inte fastigheter. När jag sålde hus (sic!) senast var mäklaren inte ens intresserad av att ta en promenad i trädgården, jag fick tvinga ut mäklaren i garaget. Var gränserna exakt gick hade mäklaren inte en aning om. tror det är en strategi från deras håll, enklare att inget veta så behöver man inget säga.

Så det ligger i praktiken alltid på säljaren att identifiera gränsens dragning på den fastighet som man köper.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
kan man inte gratulera kommunen till deras staket, sköt gärna underhållet, då det faktiskt står på deras mark ;)

antar att ens chanser att hävda att kommunen har satt upp den andra delen av staketet (dvs på ens egen tomt) som ganska små att få rätt (dvs att man vänder på steken helt och hållet).

Har nån testat? 🙈
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.