ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Jag lånar i princip aldrig ut mina verktyg, men jag hjälper mer än gärna till.
Man ska ha ordning på sina egna verktyg, alltid!
RÖR INGA VERKTYG
LÅNA INGA VERKTYG
FLYTTA INGA VERKTYG
TITTA INTE PÅ VERKTYGEN

/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 12 till
  • Laddar…
Det är otroligt störande när man lånar ut saker (frivilligt eller ej) och de är i sämre skick än när de lånades ut.
Ännu värre blir det om/när något går sönder, den situationen är så tråkig.
Gör man ett jobb åt någon annan tycker jag man bör se till så man har rätt verktyg för jobbet med sig.
Byggare får gärna låna mina verktyg, men de ska fråga först och lämna tillbaka dom rena och hela.
 
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Ganska säker på att du skulle gråta om jag jobbar på löpande hos dig och måste springa runt och leta efter mina verktyg som någon på fast pris "lånat". Tror du jag gör det gratis? Hur många gånger har man råkat ut för att någon tagit ett verktyg och man går och letar och till slut frågar någon och svaret blir "Jajaja, jag lånar du. Den lagd på trean våning, okej.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
ingvarh ingvarh skrev:
Hej,
Vi bygger ett hus och har fått hjälp att gjuta och mura grunden av en stor firma i Göteborg.
Utöver all problem med kommunikation och tekniska missar har jag ett annat problem som jag undrar hur jag ska lösa.
Jag har en verktygsbod med mina verktyg som står på byggarbetsplatsen. Där har killarna som murat lånat fritt av de flesta maskiner som de verkar behöva. Bla, skruvdragare, slagborr, kofötter, skyfflar, hinkar, murslevar, sågar, tigersågar, måttband, tumstockar, spett, släggor, etc. Egentligen tycker jag att det är ok att de lånar maskiner(om de frågat mig först vilket de inte gjort, jag bor bredvid bygget), men när arbetet i övrigt inte blir som jag tänkt blir jag lite less. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, har redan sagt ifrån till deras arbetsledare men dom kör bara på.
Nästan alla maskiner och verktyg är täckta av murdamm o skräp nu. De har också använt en hel del grejer ute i regnet vilket inte känns så gött.
Kan jag tex kräva ersättning eller att de drar av på priset(fast pris)

Tack för tips o råd.
Svår sits. Man vill ju inte komma på kant med någon som ska göra ett så bra jobb som möjligt åt en själv.

bjud på kaffe o prata med dom o fråga om det är ett missförstånd? att du helst ser att dom använder egna av framförallt dom elektriska verktygen.
om du har boschs gröna serie eller annat ”för hemmasnickraren” och icke proffs kan du ju säga att du är orolig för prylarna o att dom bättre använder egna o mer högkvalitativ verktyg?

är en balansgång med att vara att dom blir sura o skiter i att göra ett bra jobb
 
  • Gilla
  • Haha
Helena_Gavle och 2 till
  • Laddar…
”Bjud på kaffe”? Hahaha så jäkla sjukt .. Nej man tar inte av byggherrens verktyg.
 
  • Gilla
svanstrom och 7 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
”Bjud på kaffe”? Hahaha så jäkla sjukt .. Nej man tar inte av byggherrens verktyg.
Råkade ut för samma sak.

Bjöd på fika, vi pratade o framförallt om verktygen. Dom sa att om dom står framme så ser dom det som en inbjudan att använda.

Efter fikat hämtade dom egna verktyg o jobbet blev kanon
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Snairbox skrev:
Svår sits. Man vill ju inte komma på kant med någon som ska göra ett så bra jobb som möjligt åt en själv.

bjud på kaffe o prata med dom o fråga om det är ett missförstånd? att du helst ser att dom använder egna av framförallt dom elektriska verktygen.
om du har boschs gröna serie eller annat ”för hemmasnickraren” och icke proffs kan du ju säga att du är orolig för prylarna o att dom bättre använder egna o mer högkvalitativ verktyg?

är en balansgång med att vara att dom blir sura o skiter i att göra ett bra jobb
Ja en stor gruppkram löser allt!
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Zbigge Zbigge skrev:
Ja en stor gruppkram löser allt!
Om man vill hamna i bråk med kirurgen innan hjärnoperationen, helt ok för mig.

önskar man ett bra slutresultat med bygget bör man bli sams med dom som utför jobbet. Naturligtvis är det fel att någon helt sonika lånar verktyg.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Sätt ett lås på boden och dra av lämplig summa på sista fakturan, när arbetet är helt klart.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag hade bara dragit av en rimlig summa för hyra av verktyg. Säger de att det ska vara gratis så säg att det passar dig utmärkt att de har uppfattningen att verktyg ska hyras gratis och så överlämnar du en lista med grejer du vill låna av dom helt enkelt.
 
N NoiseMaker skrev:
Sätt ett lås på boden och dra av lämplig summa på sista fakturan, när arbetet är helt klart.
Bra idé, men borde skett innan dom kom o började jobba.
kommer dom till jobb o Boden är plötsligt låst blir dom sura o för ett dåligt jobb, för å jävlas

poängen e att förbli sams o att dom gör ett bra jobb, med egna verktyg
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S Snairbox skrev:
Bra idé, men borde skett innan dom kom o började jobba.
kommer dom till jobb o Boden är plötsligt låst blir dom sura o för ett dåligt jobb, för å jävlas

poängen e att förbli sams o att dom gör ett bra jobb, med egna verktyg
Sura och gör ett dåligt jobb? Varför antar du att de beter sig som barn?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sura och gör ett dåligt jobb? Varför antar du att de beter sig som barn?
Kanske för att de verkar anse man kan använda någon annans verktyg att utföra sitt jobb med?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ingvarh ingvarh skrev:
Spelar det nån roll?
Det låter som att det spelar roll ex. Bristande kommunikation och att det inte blir som tänkt... säkert till ett billigt pris men då får man kanske räkna med några missar🤷. Det finns otroligt duktig utlänsk arbetskraft och oftast till billigare priser. MEN det brukar också krävas mycket mer av beställaren om hur det ska gå till, svensk standard på genomförande och resultat och vad som ska ingå. Sätt ned foten och var tydlig med vad DU vill ha!
 
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Vad fan snackar du om? Det är ju hur självklart som helst att ingen person någonsin ska använda andras verktyg utan lov! Hur tänker du egentligen? Tänker du överhuvudtaget?
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.