Hej! Lite lång text, men jag behöver hjälp att tänka här 🙏

Jag har tidigare sökt råd här då jag haft problem med slukhål i tomten. Dessa har bildats utmed en dagvattenledning som legat under min tomt. Länkar till min tidigare tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/aterkommande-slukhal.415860/

Min analys har varit att eftersom det kommunala bolaget, vid kulverteringen på 80-talet, fyllde igen med stora stenblock, så har vatten runnit utmed ledningen och dragit med sig jordmassor. När jag påtalat detta har de svarat genom att filma ledningen invändigt två gånger och konstaterat att den är hel. Inte svar på min fråga alltså.

Nu har ledningen tagits ur bruk och pluggats igen med betong. Samtidigt gjordes ett grävjobb kring samma ledning längst ner på min tomt. Vid detta grävjobb fyllde man upp med 0-18 eller liknande just vid den punkten. Efter detta började vatten dyka upp på flera ställen utmed den gamla ledningen. Även efter 4 veckors torka stod vatten här och där. Nu efter en del regn är delar av gräsmattan en vattenspegel och robotgräsklipparen kör fast i gyttjehål. Jag och kommunala bolagets projektledare gör olika analyser:

Jag: det vatten som runnit på utsidan av den gamla ledningen kan inte längre passera längst ner på tomten där kommunen nu fyllt igen på ett bra vis kring röret. Vatten trycks nu upp på ställen där slukhål tidigare bildats.

Kommunen: min gräsmatta har tidigare varit dränerad tack vare det trasiga röret (det som de efter två filmningar menade var helt). När röret nu pluggats med betong får jag istället själv se till att dränera gräsmattan.

Mina undringar:

Vem tror ni har rätt? Spelar det någon roll? Ska jag börja gräva ner dräneringsrör eller gå full rättshaverist mot kommunala bolaget?
 
  • En trädgård med vattensamlingar på gräset, stenar och växter, efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blöt trädgård med vattenpölar, grönt gräs, och leriga spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett vilket så är väl dräneringen av din tomt ditt ansvar.
 
  • Gilla
GustavBtun och 1 till
  • Laddar…
Du har nog inte mycket att hämta hos kommunen då du ska ta hand om ditt eget dagvatten.
 
Claes Sörmland
Jag tycker din tolkning av som har hänt låter trolig. Särskilt trolig blir den ju om du faktiskt från grävning vet att ledningen har lagts i block istället för i finkorniga massor. Man har alltså anlagt en ett täckdike som man nu har pluggat nedströms.

Du har ju också en juridisk fråga. Och här har kommunen ett ansvar, de har ju orsakat detta när de har utövat sitt servitut. Ansvaret regleras i jordabalken 3 kap.

De har vid schaktning lagt igen en underjordisk dagvattenledning med konsekvensen att du får vatten uppträngande på din fastighet.

Här kan du läsa en HD-dom som illustrerar hur ansvaret kan se ut för att inte sköta sin dagvattenledning med konsekvensen att det orsakar skada för grannfastigheten:

https://lagen.nu/dom/nja/2021s473

Frågan är ju dock vilken skada som du skulle åberopa.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Du har nog inte mycket att hämta hos kommunen då du ska ta hand om ditt eget dagvatten.
Tack för svar! Det gäller även om kommunen gör ett ingrepp som plötsligt och drastiskt förändrar fuktförhållandena på min tomt menar du?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker din tolkning av som har hänt låter trolig. Särskilt trolig blir den ju om du faktiskt från grävning vet att ledningen har lagts i block istället för i finkorniga massor. Man har alltså anlagt en ett täckdike som man nu har pluggat nedströms.

Du har ju också en juridisk fråga. Och här har kommunen ett ansvar, de har ju orsakat detta när de har utövat sitt servitut. Ansvaret regleras i jordabalken 3 kap.

De har vid schaktning lagt igen en underjordisk dagvattenledning med konsekvensen att du får vatten uppträngande på din fastighet.

Här kan du läsa en HD-dom som illustrerar hur ansvaret kan se ut för att inte sköta sin dagvattenledning med konsekvensen att det orsakar skada för grannfastigheten:

[länk]

Frågan är ju dock vilken skada som du skulle åberopa.
Tack för svar! Jag ska läsa på via din länk så snart jag får tid 👍
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De har vid schaktning lagt igen en underjordisk dagvattenledning med konsekvensen att du får vatten uppträngande på din fastighet
Men vattnet kommer ju från den egna tomten, inte från den kommunala ledningen ?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Men vattnet kommer ju från den egna tomten, inte från den kommunala ledningen ?
Men det är kommunen som har orsakat skadan när de schaktade på TS tomt i samband med underhåll av sin dagvattenledning som ligger där med härskande servitut. De har genom att fylla upp hålet med täta massor blockerat vattnets väg i marken och därmed fördämt detta markvatten så att grundvattnet har höjts på TS tomt.

Situationen är väldigt likt HD-fallet om diket/bäckfåran som läggs igen hos grannen och får vattnet att stiga:

https://lagen.nu/dom/nja/1995s720
 
Redigerat:
Claes Sörmland
G GustavBtun skrev:
Vem tror ni har rätt? Spelar det någon roll? Ska jag börja gräva ner dräneringsrör eller gå full rättshaverist mot kommunala bolaget?
Jag tror du har rätt här men att få kommunen att lösa ett tekniskt problem som de inte ens förstår är en rejäl uppförsbacke.

Enklast är väl att du gräver upp där kommunen pluggade dagvattenledningen och byter ut en del av de täta massorna mot grovmakdamm så att vatten kan röra sig där. Om jag förstår det rätt så är det din fastighet så du har all rättighet att göra det. Du kan ju alltid ställa krav på kommunen senare att betala kalaset. Tar du det som småmål riskerar du inte pengar.

Men då får du tillbaka slukhålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.