Vi köpte ett fritidshus byggt 1950 för några år sedan. Det är byggt på plintgrund, har öppen spis. Ligger i en backe.

25 år efter att huset byggdes började det luta varför man byggde en stödmur och lyfte huset med domkrafter, dock knakade det till i öppna spisen då man lyft en del varför man avbröt. Huset lutade alltså fortsatt en del men enligt säljaren har inte huset rört sig efter detta.

Vi har nu problem med dålig lukt i kläderna efter att vi varit i huset och misstänker fukt. Tänker att ev behöver golvbjälklaget bytas helt, i samband med detta vill vi lyfta upp huset. Nån med koll på om det vore möjligt och isf ungefärligt pris?

Behöver man göra en statusbesiktning innan av nån besiktningsman eller kan ett byggföretag rekommendera åtgärder? Hur vet man om det är mögel?
 
Hur långt från marken ligger huset? Är det fukt i blindbottenskivorna/undersida av bjälklag? Finns plast i i väggar och tak? Är stugan uppvärmd året runt? Många frågor då det kan vara många olika orsaker till doften. Kan sitta i golv, väggar pga en gammal fuktskada tex.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur långt från marken ligger huset? Är det fukt i blindbottenskivorna/undersida av bjälklag? Finns plast i i väggar och tak? Är stugan uppvärmd året runt? Många frågor då det kan vara många olika orsaker till doften. Kan sitta i golv, väggar pga en gammal fuktskada tex.
Tack för svar!!

Kanske 20 cm på framsidan, 70 på baksidan men där är det täckt med plank så luften cirkulerar inte så bra tänker jag. Dessutom en altan tillbyggd där med förråd undertill. Fukt har vi inte mätt men det känns torrt….

Plast vet jag inte tyvärr. Stugan står helt ouppvärmd hela året, vi har inget indraget vatten. Har bara eldning i öppna spisen som värmekälla.

I sovrummet har laminatgolven spruckit men de är väl ca 50 år iofs 😊
 
Jag misstänker instängd fukt om det finns dåligt med ventilation i huset. Finns kök och ni lagar mat invändigt tex?
 
Ja finns ett kök med en trasig fläkt, så vi lagar mat där enbart i nödfall 😳 händer kanske 3 ggr per år. Förra ägarna har inte heller använt det på länge.
 
Några ventiler i ytterväggarna? Säkert tretex med gamla tapetlager på väggarn, dessa drar åt sig dålig lukt.
 
Ok ja det låter rimligt. Faktiskt inte sett ventiler mer än i ett köksskåp
 
För att övergå till golvbjälklaget och grunden är det väldigt ovanligt vad jag vet, att den blir skadad utan att marken är översvämmad och fuktig året om eller det inte ens finns vatten indraget i huset. Kontrollera golvbjälklaget genom att provborra på några ställen, samt noga kontroll underifrån till att börja med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För att övergå till golvbjälklaget och grunden är det väldigt ovanligt vad jag vet, att den blir skadad utan att marken är översvämmad och fuktig året om eller det inte ens finns vatten indraget i huset. Kontrollera golvbjälklaget genom att provborra på några ställen, samt noga kontroll underifrån till att börja med.
Det låter ju väldigt bra! Ska göra det. Tusen tack för svar!!!

Lukten står jag ut med om den bara inte är farlig, sitter i kläder när man varit där men det är egentligen bara det. Det är lutningen på golvet ut från öppna spisen som är vårt största problem, det sluttar så att skillnaden säkert är 15-20 cm drygt på kanske 5 meter 🫣
 
Tror du hantverkare kan bedöma var lukten kommer ifrån om inte vi lyckas? Eller behöver vi en besiktningsman?
 
A Anna-Hanna skrev:
Tror du hantverkare kan bedöma var lukten kommer ifrån om inte vi lyckas? Eller behöver vi en besiktningsman?
Nja, förmodligen sitter lukten i hela byggnaden. Ni kan ta bort några bitar av materialet i väggarna, lägga i en plastpåse några timmar och lukta sedan utanför stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.