richardtenggren
F
H Henric H skrev:
Gammal tråd men har en fråga ang bockade vinklar om man återfyller poolen till hälften eller 3/4 behöver man gjuta in dessa bockade armeringsjärn då eller är det bara om man inte återfyller alls?
Armeringen köps dessa på 2m längd? Kika lite snabbt och med 275m 10mm och 380m 12mm, samt nät så kostar nog bara armeringen en 20k :)

Mvh
Skall du återfylla så borrar du med fördel ner dom och sätter fast med nån bra ankarmassa istället. Det är inte bara det att det är mycket enklare att dra av och skura plattan jämn och fin vid gjutning utan även att armeringen skall upp i facken avsedda för stående armering och det är ett jävla fippel att fixera +200 stående byglar på rätt ställe med en tolerans på max 2cm.

Sen efter gjutning så är mitt förslag att du rätt hastigt tillfälligt lägger ut första skiftet och borrar innan betongen är skithård för det är också ett jobb om man har köpt lite bättre betong och låter den bränna för länge. Typ dag 3 efter gjutning så spar du mycket på både borr och tid. Sen kan du vänta med att förankra armeringen men ts borrningen tidigt.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Jag går också i pooltankar. Min tomt sluttar så en sida kommer bara delvis att grävas ner.

Hur mycket skulle ni säga behöver grävas ner för att man ska komma undan med att borra och använda kemankare? Kan ju vara värt att ta med i planeringen så man slipper att gjuta in stående armeringsjärn.
 
Men se inte dom ståendes som nåt problem, när dom gjöt min pool tog det 15 min för dom att gå runt och trycka ner dom stående i den våta betongen. Dom hade en liten mall bara och gick efter.
 
F
Stefan N Stefan N skrev:
Men se inte dom ståendes som nåt problem, när dom gjöt min pool tog det 15 min för dom att gå runt och trycka ner dom stående i den våta betongen. Dom hade en liten mall bara och gick efter.
Då är det bättre att kontrollerat borra och sätta med kemankare. Skall man gjuta in så bör det vara bockade järn.
 
F
N nybyggarn3 skrev:
Jag går också i pooltankar. Min tomt sluttar så en sida kommer bara delvis att grävas ner.

Hur mycket skulle ni säga behöver grävas ner för att man ska komma undan med att borra och använda kemankare? Kan ju vara värt att ta med i planeringen så man slipper att gjuta in stående armeringsjärn.
oklart. Det varierar hela tiden med poolbyggare. Vissa säger ingjuten bockad om det inte motfylls, andra säger att dom borrar bara och sätter med kemankare, andra trycker ner lite järn i plattan när den håller på att bränna och det finns de som borrar 3cm, ställer järnen i hålen och säger att allt fastnar när man gjutet väggarna. Det finns tyvärr ingen certifiering för att få lov att sälja pool och betong och armering samt begrepp som hållfasthet vet de riktigt skarpa gold-digger företagarna inget om.

Är det en fristående thermopool/vägg så skulle jag absolut forma och gjuta en kontrefor på ca 40-50cm i mitten på fristående eller delvis fristående sida om det är en 8m pool. Sen skulle jag inte ha några problem med att borra ner ca 80-100mm och sätta med 2-k ankarmassa.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
F fsn skrev:
oklart. Det varierar hela tiden med poolbyggare. Vissa säger ingjuten bockad om det inte motfylls, andra säger att dom borrar bara och sätter med kemankare, andra trycker ner lite järn i plattan när den håller på att bränna och det finns de som borrar 3cm, ställer järnen i hålen och säger att allt fastnar när man gjutet väggarna. Det finns tyvärr ingen certifiering för att få lov att sälja pool och betong och armering samt begrepp som hållfasthet vet de riktigt skarpa gold-digger företagarna inget om.

Är det en fristående thermopool/vägg så skulle jag absolut forma och gjuta en kontrefor på ca 40-50cm i mitten på fristående eller delvis fristående sida om det är en 8m pool. Sen skulle jag inte ha några problem med att borra ner ca 80-100mm och sätta med 2-k ankarmassa.
Det lutar åt 3x6 eller 3.5 x 7. Nu har jag inte mätt höjden ordentligt men jag gissar att alla sidor kommer att var nergrävda 50 cm eller mer under marknivå.
 
Det finns ingen anledning ung att konstra till saker för att slippa gjuta in armeringen. Så jäkla svårt är det inte att få det rätt. Tittar du på dina block kommer du se var första hålet är och sedan är det samma cc mått hela vägen till nästa hörna. Ta tex en trälist med hål för rätt cc mått för att fixera järnen under gjutning.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns ingen anledning ung att konstra till saker för att slippa gjuta in armeringen. Så jäkla svårt är det inte att få det rätt. Tittar du på dina block kommer du se var första hålet är och sedan är det samma cc mått hela vägen till nästa hörna. Ta tex en trälist med hål för rätt cc mått för att fixera järnen under gjutning.
vad är det som konstras till? Det absolut lättaste måste vara att borra ner och kema fast stående armering. Gör man det på 3 dagar gammal platta så är det inte ens jobbigt att borra. Och det är betydligt smidigare än att naja och jigga upp armeringen.
 
F fsn skrev:
vad är det som konstras till? Det absolut lättaste måste vara att borra ner och kema fast stående armering. Gör man det på 3 dagar gammal platta så är det inte ens jobbigt att borra. Och det är betydligt smidigare än att naja och jigga upp armeringen.
nybyggarn verkar överväga att ändra marknivån eller nivån på poolen bara för att slippa gjuta in armeringen, det menar jag är helt onödigt helt enkelt för att det inte är svårt. Svårare än att borra ner ja, men inte svårt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Äh du behöver ingen skiss. Ta ett rör 20mm och dra fast i pallen med patentband och sedan sticker du i armeringsjärnet i detta rör, sedan trär du på ett annat rör och bockar enligt önskemål. Det ska ju bara göras 90-graders böjar i detta sammanhang så kraven på kröken är ju låga.....
Nja börjar man titta på tillåtna bockningsradier för armeringsstål är det inte så lätt. Nu är det bara en pool men B-järn är en konstruktiv del och bör behandlas så
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nja börjar man titta på tillåtna bockningsradier för armeringsstål är det inte så lätt. Nu är det bara en pool men B-järn är en konstruktiv del och bör behandlas så
det finns nog tillfällen där man ska vara lite extra noga och andra tillfällen där man kan höfta lite. Det är inte svårt att bocka med lite radie, även om man gör det utan riktigt verktyg på en eu-pall…:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
nybyggarn verkar överväga att ändra marknivån eller nivån på poolen bara för att slippa gjuta in armeringen, det menar jag är helt onödigt helt enkelt för att det inte är svårt. Svårare än att borra ner ja, men inte svårt.
Marknivå ska ändras oavsett så det kan ju vara en parameter i beaktande, även om det förstås vore dumt att bygga utifrån det. Nu blir det som sagt minst 50 cm under mark för alla väggar, för att det ska stämma med resten av tomten.
 
Blev det någon pool @nybyggarn3 ?

Kanon inlägg i tråden av dig @MathiasS !

Håller på att planera ett Thermopoolbygge som bäst och kommer köra så långt tiden och pengarna räcker till i år. Förhoppningsvis står en gjuten pool där i höst och liner samt teknik kommer på plats först till nästa vår.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset skrev:
Blev det någon pool @nybyggarn3 ?
Tackar som frågar. Inte än. Vi har färdigställt andra projekt I trädgården i år och glidit lite på beslutet angående pool. Det nya ekonomiska läget gör att vi tvekar lite.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.