Hej! Jag och min fru har köpt timmer kåk i Norrbotten. Totalt renoveringsobjekt. Kommer blåsa ut allt till timmret. Har plockat ner innertak och gips väggar i ett sovrum och undrar om dessa stockar fortfarande är okej att återanvända?

Notera att det har regnat in i ena hörnan. Vad är den vita beläggningen?
 
  • Skadad innertak och vägg, synliga träbjälkar, borttagen gips, renoveringsarbete pågår, isoleringsmaterial saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial i en väggstruktur med träreglar och spår efter skadedjur eller förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grova träplankor med spån och smuts, kommunicerar slitage och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i en vägg med träreglar, isoleringsmaterial synligt, delvis täckt med ångspärr, konstruktionsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vitmögel.

Ta en kniv och känn om den sjunker in lätt i virket, ger indikation hur friskt träet är.
 
C
De tre nedre bilderna ser fint ut. Första bilden får du nog göra en insats. Som @TheBigCheese skriver, kör morakniven i virket för att undersöka om det är angripet på djupet.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De tre nedre bilderna ser fint ut. Första bilden får du nog göra en insats. Som @TheBigCheese skriver, kör morakniven i virket för att undersöka om det är angripet på djupet.
Virket verkar ganska starkt fortfarande. Hur blir man av med det på bästa sätt??
 
Enklast brukar vara att tvätta med ättika. Det dödar möglet men sporer finns överallt. Så det kommer tillbaka om du inte får bort orsaken till möglet dvs fukt.

Möglet är främst hälsovådligt att andas in, så att torrborsta bort det är kanske inte att rekomendera utan andningsmask. Blöter du upp möglet och tvättar är det nog inte lika petigt.
 
G g.kraft skrev:
Enklast brukar vara att tvätta med ättika. Det dödar möglet men sporer finns överallt. Så det kommer tillbaka om du inte får bort orsaken till möglet dvs fukt.

Möglet är främst hälsovådligt att andas in, så att torrborsta bort det är kanske inte att rekomendera utan andningsmask. Blöter du upp möglet och tvättar är det nog inte lika petigt.
Fantastiskt Tack så mycket. Har även läst att Klorin kan vara bra. Känner du till nå om det?
 
C
C cpalm skrev:
Klorin har ingen effekt på mögel av följande rapport att döma:
[länk]

Jag skulle som sagt tänka mig för lite med skadan på första bilden. Kanske skicka in ett prov på analys för säkerhets skull. Är fuktskadan åtgärdad? Finns det någon fukt nu i virket?
Det läcker genom taket och det ska bytas till hösten. Kåken har stått kall i närmare 2 år. Vi håller på att torka ur virket nu.

Vad exakt ska en analys kunna ge för svar? Vilken typ av mögel det är?
 
C
Vincent Wirff Vincent Wirff skrev:
Vad exakt ska en analys kunna ge för svar? Vilken typ av mögel det är?
Ja precis. Att det inte är äkta hussvamp. Den har förvisso vissa karakteristika som tydlig champinjondoft och att det bildas bruna kanter runt svampkroppen. Men det som gör den så fruktad är förmågan att hämta vatten från långa avstånd så det inte går att torka ut den som man kan göra med de flesta andra angrepp. Det var därför jag undrade om träet var fuktigt.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Hussvampen är inget som man vill åka på. Då får man nog låta brandkåren övningssläcka på huset.
 
C cpalm skrev:
Ja precis. Att det inte är äkta hussvamp. Den har förvisso vissa karakteristika som tydlig champinjondoft och att det bildas bruna kanter runt svampkroppen. Men det som gör den så fruktad är förmågan att hämta vatten från långa avstånd så det inte går att torka ut den som man kan göra med de flesta andra angrepp. Det var därför jag undrade om träet var fuktigt.
Luktar ingenting ska försöka få bort det mesta ikväll och ska posta bilder på hur det ser ut.

Träet är väl lite fuktskadat men tror inte det är inne på djupet. Då kanske man kan hacka bort det träet ?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Hussvampen är inget som man vill åka på. Då får man nog låta brandkåren övningssläcka på huset.
Finns ju inte riktigt i Norrbotten som i Stockholm. Anticimex har redan bekräftat att det inte är hussvamp på andra ställen i kåken som blivit fuktdrabbade så tror det är rätt lugnt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Vincent Wirff Vincent Wirff skrev:
Träet är väl lite fuktskadat men tror inte det är inne på djupet. Då kanske man kan hacka bort det träet ?
Ja, fukten i sig förstör inte träet utan det är indirekt genom att det blir angripet. Så vad beträffar själva träet i sig räcker det bra med att ta bort det som (eventuellt) är rötskadat. VIlket som sagt enklast identifieras med ovan nämnda knivtest.
I princip är inte ens det absolut nödvändigt om man bara fixar läckan och funktionen inte är påverkad, men lite halvmurket trä drar till sig skadeinsekter så lika bra att försöka få bort allt dåligt när man ändå håller på.
 
  • Gilla
Vincent Wirff
  • Laddar…
Nu visade de sig när jag tog bort ytterligare innerbeklädnad att någon sorts form av tillväxt ligger på timret. Här har de förstört timret och det är mjukt. Är det någon som vet vad för typ av tillväxt/svamp det kan röra sig om?
 
  • Förfallna träbjälkar med skador och mögel, tecken på röta och försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, överlappande vedträn med mögel och sönderfallande strukturer. Texturrik, naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat träbjälklag med röta och mögel, synlig under gammal avskalad takbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad det är för svamp men bort skall den..

Det behöver uppenbarligen bytas en hel del timmer. Om du inte själv är timringskunnig så kan det löna sig att anlita någon som kan konsten. Det är inte alls så svårt som det ser ut men man skall veta vad man håller på med för annars kan det gå alldeles fel.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.