Jag har efter 7 sorger och lika många bedrövelser äntligen lyckats få fart på mitt sjövatten. Det funkar fint att suga vatten i sjöledningen. Pumpen kan också trycka vatten upp till min tomt. Problemet är att pumpen inte slår ifrån när jag stänger av utloppet på tomten. Mätaren står hela tiden och dansar på strax under 2 bar (spec är 3 bar och där ligger förtrycket i tanken). När jag slår ifrån pumpen med stängd ventil på tomten och sen öppnar ventilen så finns inget tryck.

Tyvärr är det inte jag som lagt ledningarna och den som gjorde det är numera avliden så det går inte att fråga. Sen ledningarna lades har det byggts 4st hus på den tidigare tomten så oron är förstås att det finns fler utlopp på samma ledning som ligger och läcker vatten under något hus.

Eftersom jag inte får upp trycket ordentligt så talar det ju för att det finns nåt läckage på ledningen men jag vill verkligen säkra så att jag inte missat något? En tanke jag hade själv var om slangdimensionerna kan spöka. Sjövattenledningen och ledningen upp till vår tomt är 32mm och pumpen har anslutningar på 25mm. Kan det tex vara så att pumpen inte kan trycka ut tillräckligt mycket vatten för att "fylla" en ledning som är i grövre dimension än utloppet från pumpen? En annan teori är om pumpen själv inte kan hålla emot tryck utan att det går bakåt i pumpen? Men när vi tidigare bara satte en gardenaslang på utloppet från pumpen och vek slangen så slog pumpen ifrån så det är ju inte så troligt.

Om jag inte lyckas hitta nåt sätt att säkra att ledningen är tät blir det till att hyra en minigrävare och börja följa ledningen neråt för att se om jag kan hitta nåt gammalt T nånstans. Jag undviker dock gärna det momentet :)
 
Har du provat med att stänga någon ventil som sitter starx efter pumpen, då ska den öka trycket och stoppa. Om man stänger sakta på ventilen så till slut börjar det att fräsa i den och trycket ökar. En ventil öppen kanske på annat ställe eller en läcka, troligtvis då på en skarvkoppling. En del kommuner har instrument att lyssna i mark efter läckor, fråga.
 
J jonaserik skrev:
Har du provat med att stänga någon ventil som sitter starx efter pumpen, då ska den öka trycket och stoppa. Om man stänger sakta på ventilen så till slut börjar det att fräsa i den och trycket ökar. En ventil öppen kanske på annat ställe eller en läcka, troligtvis då på en skarvkoppling. En del kommuner har instrument att lyssna i mark efter läckor, fråga.
Vi provade när vi försökte få igång sugledningen. Då hade vi bara en gardenaslang på trycksidan och då stoppade pumpen när jag vek slangen. Så tyvärr är det väl nån slangdel som sticker iväg
 
Nu verkar jag ha lokaliserat alla problem och jag behöver gräva ca 2m ner för att nå t-koppling för att kunna stänga tryckledningen. Ett alternativ är då att handgräva ner en ny slang ytligt istället. Ny slang kostar typ som att hyra en grävare. Kan det finnas några direkta nackdelar med det?

Sen en dimensioneringsfråga. Jag har ju en 32mm slang nu. Tanken är att skapa ett kors från den där en slinga med popup-sprinklers går iväg och en slinga med två utkastare på går iväg åt andra hållet. Ska jag låta den slingan gå ner en dimension eller kanske två? Eller bör jag fortsätta med 32 fram till utkastarna också? Jag tänker att om jag går ner i dimension ökar trycket men flödet bör väl samtidigt bli sämre?
 
32 som matning och 25 fram till spridare max 2 st kanske. Sen går det nog inte att ha för många spridare igång, då pumpen inte orkar ge ner liter/min än vad den klarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.