Hej sommar innebär ofta ommålning av fönster. På undervåningen är det inga problem men vissa fönstart på andra våningen går ut från rummet och jag undrar om någon har tips på hur man kan haka av den och få dem dem till verkstaden, De är riktigt risiga på utsidan och där kommer man ju inte åt att renovera och det är nödvändigt. Jag vill helst inte tappa ner dem i gräset. Om man inte smidigt kan få in dem i rummet kanske man kunde sätta en ögla i karmen och hissa ner dem. Hur har ni andra gjort ?
 
Vilken storlek har fönsterbågarna?
 
Jag har samma problematik. Jag skruvar isär de kopplade(du kanske har modernare fönster?) och lyfter in innerbågen först. När jag renoverade förra gången var jag knappt 40 och då kunde jag lyfta in båda på en gång😀.

/LOB
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Förstår inte problemet. Det är bara att haka av, vinkla ned och ta in genom fönstret.
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken storlek har fönsterbågarna?
Jag är inte på plats just nu men jag skulle säga standardmått, typ 120*80 cm, huset är gammalt och i trä. Funderade på om man skulle kunna sätta fast en ögla på utsidan och vinscha ner dem. På andra sidan av huset fanns en utbyggnad som man kunde stå på och det var lättare att montera av och på dem. Det är trångt att haka av dem, fönstret måste vinklas 90 grader för att hakas av alt får man skruva bort gångjärnen men de är rätt tunga :(
 
MultiMan
Mina 3-glas Elitfönster, sidohängda, 160 cm höga, väger minst 20 kg per löst fönster, troligen närmare 30 (ungefär som en cementsäck) och jag lyfte av och på de själv när jag bytte fönster. Samma 90 grader som krävs även där för att hänga av och på. Är absolut ingen stålman men heller ingen med spaghettiarmar. Går inte på gym men använder kroppen normalt och undviker inte fysiskt arbete.

En stege på utsidan rekommenderas såklart.
 
C
Är det svårt att hänga av dem är det bara att vänta tills man skall hänga på dem igen. Fy fan, inte kul att sitta gränsle ut genom fönstret och balansera ett fönster samtidigt som man skall försöka passa in gångjärnen.

Nä, rullställning eller möjligtvis en stege skulle jag säga.
 
Fönsterhantverkare har kraftiga sugfötter med handtag som kan lyfta även tunga fönster. Finns att köpa på de flesta gubbdagisar. Man får ett bra grepp om fönstret inifrån.
 
Jag (eller snarare pappa)såg att man kunde dela fönstret i två delar, sitter ett gångjärn på insidan för att kunna öppna och putsa, det blev halva vikten så nu är de kittade,
målade och på plats igen :)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.