Jag och min sambo bor i ett 1 1/2 plans hus med källare byggt -45. Har planer på att bygga ut detta, med en tillbyggnad som "står ut" från husets ena långsida, huset blir med denna alltså formad som ett L. Hoppas ni förstår min förklaring...:rolleyes:
Huset är idag ca 12 x 8 m, och utbyggnaden skulle vi vilja göra 5x5 meter i 1,5 plan som övriga huset.

Nu ett stort problem. Vårat hus står på berg, ja- så gott som direkt på berg. Så vi är absolut inte sugen på att göra källare på utbyggnaden. Har dock hört att man bör ha samma grund på det befintliga huset som på en tillbyggnad. Hur löser vi detta?? Finns det ngn möjlighet att fixa detta?? Ja ngn möjlighet finns det väl alltid, men ngn bra...????;) Tar tacksamt imot alla svar.
Har tänkt att förlägga badrum i denna utbyggnad på nedre planet (om detta spelar ngn roll...)
 
Det ska väl inte ha så stor betydelse vilken grund du vill ha. Gjut en platta och ställ utbyggnaden på, eller torpargrund/krypgrund om du vill det. Vet ett par personer som byggt ut gammla kåkar som står på stensatt krypgrund. Dom använde platta till utbyggnaden.
 
jag har gjort tillbyggnad med gjuten platta där befintliga var torpagrund. och inga problem. den kommer hålla bra bättre än torpan:)
 
jag har gjort tillbyggnad med gjuten platta där befintliga var torpagrund. och inga problem. den kommer hålla bra bättre än torpan:)
 
Snailman
om du trycker på redigera, så finns det i slutet en funktion för att radera inlägg, denna möjlighet försvinner efter ett par dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.