I höstas började vår Husqvarna Automower 310 ladda ur innan den hann tillbaka till boet. Misstänkte batteriet och lämnade in den till ett företag i trakten som sysslar med sådant. Nytt batteri/service för 1400 spänn och sen funkade det.

För någon vecka sedan stannade den igen och visade någon konstig symbol jag inte kunde hitta i instruktionsboken. Den låste sig även i knappsatsen och började bete sig riktigt märkligt. Då firman jag använde för batteriet inte sysslade med vad de misstänkte var en mjukvaruuppdatering tog jag den till en av Husqvarnas auktoriserade verkstäder.

Nu hävdar de att firma 1 har satt in ett piratbatteri och att detta gjort att moderkortet gått sönder. Byte både på moderkort och batteri á 5500 kr.

Vad har jag rätt till här? Vill ha lite kött på benen innan jag tar striden med första firman. Det är väl inte konstigt att man tar för givet att de sätter in rätt prylar? Kan jag kräva pengarna från dem på något sätt?
 
Ett batteri som fungerat kan inte skada utrustningen som både laddar och laddar ur batteriet med övervakningselektronik.
I så fall är det fel på utrustningen.
 
D Dilato skrev:
Ett batteri som fungerat kan inte skada utrustningen som både laddar och laddar ur batteriet med övervakningselektronik.
I så fall är det fel på utrustningen.
Vad menar du? Enligt firma 2 så är det Husqvarna själva som hävdar att det är otroligt många med detta felet just nu då det ifjol var svårt att få tag på originalbatterier till Automower, och att dåliga piratkopior förstör moderkortet. I instruktionerna ska det tydligen även stå att endast originalbatterier får användas (vilket nog är standard, men ändå).
 
Hur vet moderkortet att strömmen kommer från ett "piratbatteri" och därför ska spontandestruera?
Husqvarnas batterier är väl precis likadana LiPo-celler som alla andra ?
Samma spänning, samma ström..

"Volvo kan bara ha batteri från Varta, sätter man in ett Tudor går generatorn sönder" typ?

Låter mer som att dom mörkar ett konstruktionsfel på roboten (det är inte normalt att man behöver byta batteri såvida inte roboten körts extremt mycket, LiPo-batterier (som även sitter i elbilar, alla moderna elverktyg, mobiltelefoner m.m) ska klara tusentals laddcykler.

Du har väl fått de utbytta trasiga batterierna så du kan disikera dom?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Förstår din poäng, är helt novis i detta så har inte så bra koll. Känner mig bara lurad att behöva betala hos två olika firmor för ett fel som de skyller på firma ett.

Batteriet är alltså inte trasigt, men firma två hävdar att det är batteriet som orsakat felet på moderkortet och därför måste de sätta in ett original för att förebygga samma fel. Samt att detta är ett känt fel enligt Husqvarna.

Hur hade du/ni gått vidare här?
 
R
D Dilato skrev:
det är inte normalt att man behöver byta batteri såvida inte roboten körts extremt mycket,
Jo, det är fullt normalt att byta batteri efter några år. D.v.s. efter några tusen laddcykler.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hade begärt att se bevis på att det dom påstår, att just ditt batteri (som alltså INTE är trasigt?) kunnat förstöra moderkortet är ens tekniskt möjligt.

Vilken egenskap hos batteriet det är som gör att moderkortet går sönder.

Det måste ju finnas en servicebulletin från tillverkaren där påståendet finns och orsaken fastställd eftersom det ju är "jättevanligt".

Eftersom du väl inte har någon garanti eller reklamationsrätt på moderkortet och det är trasigt så har du egentligen inget annat val än att byta moderkort, men att batteriet skulle vara orsaken betvivlar jag starkt (tills motsatsen bevisats).

Det kända problemet piratbatteri nämns inte med ett enda ord på Husqvarnas hemsida och söker man på piratbatteri får man 0 träff.

Med detta bevis kan du sedan gå på den som monterade piratbatteriet.
 
  • Gilla
Marymarylou
  • Laddar…
Beskriv lite närmare vilken symbol som visades.
Hur gammal är klipparen?

I vissa fall kan fukt och smuts påverka tangentbordet så att knapparna konstant ligger slutna och aktiverade, vilket kan göra att klipparen går in i ett uppgraderingsläge, en kvadrat med en nedåtriktad pil visas då på displayen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.