Jag har gjort en del research.
Om jag har förstått rätt så säger researchen att jag ska göra såhär.

Sätta läkt sen oljehärdad masonitskiva direkt mot tak för att få luftspalt. Sen regla och på med isolering (isover 35) och avsluta med ångbroms. Är detta korrekt? Hade ni gjort såhär Eller på annat vis?

Hade ni reglat upp med spik eller skruv? Fäst läkten i bjälken med spik eller skruv?

Med vänliga hälsningar,
100% amatör
 
  • Träbjälklag och en öppen plats med elledningar, lampa och delvis avtäckt tak i ett byggnadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vindstakutsnitt, träbjälkar, isolering synlig, svagt ljus från takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte att luftspalten ska ha ett inlopp och utlopp för luften. Fundera även på hur du tänkt göra med kattvinden nu eller i framtiden, det kan va enklare att lägga ångbroms/spärren nu än senare när ändå allt är öppet.
 
B bossespecial skrev:
Glöm inte att luftspalten ska ha ett inlopp och utlopp för luften. Fundera även på hur du tänkt göra med kattvinden nu eller i framtiden, det kan va enklare att lägga ångbroms/spärren nu än senare när ändå allt är öppet.
Tänkte expandera väggarna med 50cm på vardera soda så väggarna ska ner och byggas nya o upp med ny isolering, tidigare verkar det ha suttit nån form av vindpapp på sidan utåt mot taket isoleringen. Är det detta som kallas ångbroms eller fungerar det på samma vid?
 
B bjwe skrev:
Jag hade ett hus som liknar de du har på bilden där körde jag luftspaltskiva enl länken nedan för att få mer issolering, det kan ju vara ett tipps att kolla på.

[länk]
Tack. Funderar bara på om det blir väldigt mycket klipp/skära då det är lite olika avstånd mellan bjälkarna men kanske blir värt ändå
 
Öppet i takfot och nock så det kan ventilera. Glöm inte insektsnät i takfoten, annars får du hyregäster i luftspalten.
 
Skulle nog sätta board som du skriver, har provat både de och cellplastskivorna och du är ut att ha bra med plats att arbeta så inga problem att såga skivorna.
 
Tobbemannen96 Tobbemannen96 skrev:
Tänkte expandera väggarna med 50cm på vardera soda så väggarna ska ner och byggas nya o upp med ny isolering, tidigare verkar det ha suttit nån form av vindpapp på sidan utåt mot taket isoleringen. Är det detta som kallas ångbroms eller fungerar det på samma vid?
@bossespecial finns det nån chans att du kan utveckla vad du menar med att lägga ångspärr nu och vad det har med kattvinden att göra? Ångspärren lägger jag väl sist utanpå isoleringen mot rummet?
 
B BosseHansson skrev:
Skulle nog sätta board som du skriver, har provat både de och cellplastskivorna och du är ut att ha bra med plats att arbeta så inga problem att såga skivorna.
Tack för input! Har köpt oljebehandlade boards! Dock typ över 2m långa känns stört att lyckas såga dom rakt 😂
 
Tobbemannen96 Tobbemannen96 skrev:
Tack för input! Har köpt oljebehandlade boards! Dock typ över 2m långa känns stört att lyckas såga dom rakt 😂
Lägg två reglar på bockar så du får stöd under. Sen brukar det gå bra att såga med klinga eller fogsvansen om man har mer energi.
 
Tobbemannen96 Tobbemannen96 skrev:
@bossespecial finns det nån chans att du kan utveckla vad du menar med att lägga ångspärr nu och vad det har med kattvinden att göra? Ångspärren lägger jag väl sist utanpå isoleringen mot rummet?
Tänkte mest att man gjorde kattvinden ”varm” redan nu när du ändå håller på och allt är öppet. Alltså inte lägga spärren/bromsen på kattvindsväggen utan på ytterväggen.
 
Måste ge lite info för är nyfiken på om nån har nån teori på hur skicket inte är värre.

när jag rev ner innerväggar och isolering märkte jag att ingen ångbroms eller ångspärr har funnits, det har heller inte varit någon luftspalt.
Så utifrån sett har lagrena varit följande:
Plåttak
Råspont vertikalt (tror det heter så, fast sånt man hade förr i tiden, typ massvis av 30-40cm långa brädbitar några mm tjocka)
Brädor horisontellt på bjälkar
Isolering 100-120mm
Vanlig typ spånskiva som avslutning


Mellan två isoleringskivor i väggen hittade jag en emser-tablettask med märket Mazetti, alltså inte Fazerloggan som det är nu mer. Fazer köpte upp Mazetti 1975. Ska det alltså ha varit gjort såhär för ca 45-50 årsen? Folk menar ju att allt möjligt ska hända.. fuktskador.. torröta osv. Ifrågasätter absolut inte, för det året jag har bott här så är inte övervåningen en miljö jag trivs i varken sommar eller vinter men hur är det inte värre?🤣
 
Blir idiot av alla olika tillvägagångsätt jag läser om. Känns oklart vilka nästa steg är.

Satt upp Masonit. Den jäkla ångspärren och ångbromsen förvirrar. Hade tänkt 240mm isolering, över 200mm så finns nån tumregel att man ska ha ångspärr. Men läser oxå att äldre hus(mitt 1976) så kan det vara en risk att ha annat än ångbroms.

Det jag verkar få till mig är att nu ska isolering upp, sen SPÄRR, sen kan jag bomma igen skiten.
 
  • Ett oisolerat tak med synliga takbjälkar, fönster och en tom elrörsinstallation, under pågående renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt loftutrymme med träreglar, steg, ljusinsläpp, skuggor och rörighet. Bilden är suddig och tagna ur en vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.