Jag lät en lirare putsa murstocken, sätta rör till plats för smalspis och glidgjuta kanal för eldstad. Eftersom jag inte planerade att direkt sätta in en smalspis så murades utgången till smalspisen igen.

Nu tycker jag att jag får lite fuktgenomslag ungefär där röret borde sluta. Lite konstigt eftersom röret slutar vertikalt inne i stocken men ringen som anas på utsidan är horisontellt. Men men….

På taket har jag en liten huv. Jag antar att det regnar in när det blåser och funderar nu på hur jag ska sätta igen ändan på röret på taket för att undvika fukt i murstocken.

Tanken är att trycka ner några nävar med stenull. Vad säger ni?
 
  • Vit vägg med små märken, en dammsugarslang i förgrunden, skuggor, enkel inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen borde jag kanske sätta igen röret på taket med stål. Stocken kan ju ”andas” uppåt och ut genom de två andra kanalerna (eldstaden och vent).
 
D Derbyboy skrev:
Egentligen borde jag kanske sätta igen röret på taket med stål. Stocken kan ju ”andas” uppåt och ut genom de två andra kanalerna (eldstaden och vent).
Ta upp hålet istället och låt det torka ut med självdraget. Sätt en ventil där om du har husdjur som kan smita
 
Ja det är ett alternativ. Jag vet dock inte vilken spiskummin jag ska ha, dvs vilken höjd som utloppet ska sitta på. Därför undviker jag gärna att ta upp er hål.
 
Vad är statusen på huven? Det borde inte ska regna in om skrostenen är väderskyddad.
Mura igen toppen på den kanal där det regnar in är ett alternativ.
 
Tror huven sitter bra, ska gå upp och kika. Min teori är att det studsar vatten på skorstenen och sen in under huven. När det kommer skyfall så studsar det nog ganska bra.
 
  • Taket med skorstenar mot bakgrunden av himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äh jag ska fan ta upp hålet, frågan är bara var det är.

Vad tror ni om hammare och trubbigt gammalt stämjärn? Spray vatten….
 
Fick upp ett litet hål, kulorna där inne va blöta.
 
  • Ett stort hål i en vitmålad betongvägg, exponerar mörkt hålrum och tegelmaterial. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Tror huven sitter bra, ska gå upp och kika. Min teori är att det studsar vatten på skorstenen och sen in under huven. När det kommer skyfall så studsar det nog ganska bra.
Det där är allt annat än bra. Där regnar det nog in vid alla typer av regn, oavsett om det blåser eller inte.
 
Vad ska det va då?
 
D Derbyboy skrev:
Vad ska det va då?
Är locket i övrigt tätt och det sitter en genomföring i locket där rökröret går upp, då skulle det kunna fungera med en kinahatt, men den på bilden ser ut att täcka för lite för att fylla sin funktion.

Såhär gör jag mina väderskydd, antingen båge eller platt tak Två stora svarta brevlådor utomhus mellan fordon och byggnad vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett tak med räcken, soligt väder, byggnader och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Det där ser proffsigt ut.

Jag gick upp på taket, såhär ser det ut.
 
  • Skorsten med huv på tak, omgiven av vegetation, motljusskydd, förorenad insamlingsskål för sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallverktyg och behållare på ett murket tak nära en skorsten mot en suddig bakgrund av träd och byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.