J Johan Larsson9794 skrev:
Ok måste varit en rätt dålig återförsäljare? Plantskolorna vi varit i kontakt med har 100% garanti. De säljer inte döda plantor och de levereras packade.
Alla har 100% garanti men det hjälper inte mycket när man skall plantera om 100 plantor. :).
 
E Eld skrev:
De är större från början och kommer igång lite snabbare.
Det beror väl på hur stora man köper är?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Menar du att stammen var kraftig?
Både stammen men även rötterna var större på dem än vad jag sett på andra plantor. Av alla de vi satte av de större var det en som dog vilket berodde på att jag flyttade den mitt i sommaren. På den delen som planterades några år senare hade jag ett helskotta att få plantor som fungerade, de vaknade inte alls till liv. Men plantskolan skötte det snyggt och bytte plantorna även om jag fick stå för jobbet och tappade en växtsäsong. Ett tips är att gräva ner en droppslang så att man kan vattna en hel del direkt där det behövs.
 
T tpsoft skrev:
Både stammen men även rötterna var större på dem än vad jag sett på andra plantor. Av alla de vi satte av de större var det en som dog vilket berodde på att jag flyttade den mitt i sommaren. På den delen som planterades några år senare hade jag ett helskotta att få plantor som fungerade, de vaknade inte alls till liv. Men plantskolan skötte det snyggt och bytte plantorna även om jag fick stå för jobbet och tappade en växtsäsong. Ett tips är att gräva ner en droppslang så att man kan vattna en hel del direkt där det behövs.
Det där med bevattning och avenbok verkar det finnas många olika uppfattningar kring. Men många verkar mena att nyplanterad avenbok kräver bara mycket bevattning vid plantering och sedan är det bara att hålla koll att jorden är fuktig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Det där med bevattning och avenbok verkar det finnas många olika uppfattningar kring. Men många verkar mena att nyplanterad avenbok kräver bara mycket bevattning vid plantering och sedan är det bara att hålla koll att jorden är fuktig.
Den kräver normalt sett inte bevattning efter att den är etablerad utan bara de första åren. Den är mycket torktålig. Min häck står längs sluttande asfalterad gata i stark södersol i skruttig jord och vattnas eller göds aldrig.

Däremot pysslar jag om bokhäckarna med kompost/gräsklipp runt fötterna och vattnar vid hård torka.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har en avenbokshäck på krönet av ett vägdike. Alltså inget grundvatten på åtminstone 1,2 m. Växer långsamt i det torra läget jämfört med fuktigare lägen men ser frodig ut. Var trög att etablera där ska sägas.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794 och 1 till
  • Laddar…
I
Vi satte idegran som allmänt växer långsamt får några år sen. Vi köpte den i kruka, tog hit grävare, grävde rejält dike, fyllde med torvmull och kogödsel(plus lite special gödning) samt la bevattning. De har växt så det knakat!! Alla som ser den är imponerad av hur snabbt det gått, särskilt med tanke på att det är Idegran. När vi tvingades byta ut en planta 1 år senare hade den redan fått ett gediget rotsystem. Anledningen till att vi lyckades så pass bra var högst troligt främst på grund av att vi grävde upp så pass mycket och lade något där rötterna kunde växa snabbt. Vi sköter såklart om den årligen med gödsel och klippning som man ska men det är fortfarande förarbetet som gjort att den etablerat sig så pass snabbt och bra.

En sak till, bevattning! Det är såklart A och O för etableringen. Tror vi körde 1 timme varje till varannan dag första åren när det inte regnade.
 
I
Förövrgt. förra ägaren av huset satte en massa avenbokshäckar, det är ett riktigt skit!! Blir hur mycket löv som helst att hålla efter på hösten!
 
I Ironside skrev:
Förövrgt. förra ägaren av huset satte en massa avenbokshäckar, det är ett riktigt skit!! Blir hur mycket löv som helst att hålla efter på hösten!
Trodde avenbok fryser in? Blir löven höstfina då?
 
I Ironside skrev:
Vi satte idegran som allmänt växer långsamt får några år sen. Vi köpte den i kruka, tog hit grävare, grävde rejält dike, fyllde med torvmull och kogödsel(plus lite special gödning) samt la bevattning. De har växt så det knakat!! Alla som ser den är imponerad av hur snabbt det gått, särskilt med tanke på att det är Idegran. När vi tvingades byta ut en planta 1 år senare hade den redan fått ett gediget rotsystem. Anledningen till att vi lyckades så pass bra var högst troligt främst på grund av att vi grävde upp så pass mycket och lade något där rötterna kunde växa snabbt. Vi sköter såklart om den årligen med gödsel och klippning som man ska men det är fortfarande förarbetet som gjort att den etablerat sig så pass snabbt och bra.

En sak till, bevattning! Det är såklart A och O för etableringen. Tror vi körde 1 timme varje till varannan dag första åren när det inte regnade.
Kan man lägga kogödsel ovanifrån på en nyplanterad häck?
 
I
J Johan Larsson9794 skrev:
Trodde avenbok fryser in? Blir löven höstfina då?
Bladen blir ju bruna och sen faller allt av, kvar står det bara stam med grenar. Efter ett tag torkar löven upp och samlas lite här och var när det blåser runt. Första åren plockade vi upp dem och körde iväg dem(har ingen bra kompost), blev hur många sopsäckar som helst. Numera låter vi det bara vara, men det innebär också att vi alltid har löv lite varstans året om.

Vi hade aldrig valt detta igen. Det må vara fint när de är gröna och kanske lite in tills de blir bruna men sen blir det inte så kul.
 
I
J Johan Larsson9794 skrev:
Kan man lägga kogödsel ovanifrån på en nyplanterad häck?
När vi planterade häcken så blandade vi kogödsel och någon special gödning(svamp?) i torv mullen runt plantan. Men efter detta så har vi bara lagt det ovanpå runt plantorna och ibland fyllt på med torr mull eftersom det sjunker något varje år. Jag antar att gödseln kommer ner i jorden när man vattnar manuellt med sprutan samt när det regnar, har iallafall fungerat utmärkt här.
 
I Ironside skrev:
Förövrgt. förra ägaren av huset satte en massa avenbokshäckar, det är ett riktigt skit!! Blir hur mycket löv som helst att hålla efter på hösten!
Vad är det för rappakalja. Avenbokhäckar fäller inte löven på hösten. De sitter kvar på plantan, bruna och skrumpna, vintern igenom. Det är ju en av fördelarna med just avenbok - insynsbegränsning året om.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
IdaBo
H hhallen skrev:
Vad är det för rappakalja. Avenbokhäckar fäller inte löven på hösten. De sitter kvar på plantan, bruna och skrumpna, vintern igenom. Det är ju en av fördelarna med just avenbok - insynsbegränsning året om.
Näe, bokhäckar behåller sina löv, avenbok gör det inte.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Vad är det för rappakalja. Avenbokhäckar fäller inte löven på hösten. De sitter kvar på plantan, bruna och skrumpna, vintern igenom. Det är ju en av fördelarna med just avenbok - insynsbegränsning året om.
Det stämmer inte, det finns avenbok som behåller löven längre in på vintern men det är boken som håller dem tills de nya bladen trycker bort de gamla.
https://www.hackvaxter-heijnen.se/blog/hitta-skillnaderna-mellan-avenbok-och-bokhack
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.