Har köpt tunna fyrkantsrör 15x15mm med 2mm godstjocklek (rostfria). Hittade endast rostfria rör med godstjocklek över 1,5mm.
Dessa ska användas för att stötta överhänget på en bänkskiva i ett kök. Ville inte gå upp i dimension så rören hamnade i vägen och syntes för mycket, samt att 15mm var max för att få ihop det i en IKEA-stomme.

Det är självklart en viss flex längst ut på rören. Tänkte därför jag skulle betongfylla rören som man gör i större konstruktioner. Detta måste ju hjälpa en del?

Vad tror ni om detta? Tänkte köpa finbetong, blanda, hälla i och vibba med typ en borrhammare.
 
Jag tror inte att det kommer att göra röret nämnvärt styvare. Stål är så mycket styvare än betong att det kommer att vara stålet som tar den absoluta merparten av lasten. När man betongfyller rör brukar det väl oftast vara för en ren tryckbelastning? Exempelvis plintar eller pålar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stoppa i ett fyrkantsstål 12x12
 
Det känns inte som det tillför speciellt mycket. Men ska du ändå göra det hade ett fiberarmerat flyt spackel nog varit enklare
 
Nej ni har nog rätt! Tror även att det är stabilt nog. Röret går längs med hela bänkskivan så om det flexar på en ände så trycker det mot bänkskivan i andra änden. På så sätt tror jag inte det borde vara något bekymmer.
 
T Trollskidan skrev:
Stoppa i ett fyrkantsstål 12x12
Hjälper det tror du? Massivt stål brukar inte tillföra så mycket stabilitet vad jag vet, oftast ganska lätt att böja?
 
A
Känns ovärt att kladda med betong i dessa. Stål är redan betydligt styvare än betong, och om jag förstår lasten rätt är det framför allt böjning, vilket belastar materialet längs från neutralplanet mest.

Solida stålstänger (bör finnas i vanligt stål), eller fler infästningspunkter bör vara din väg framåt om du bedömer att konstruktionen inte är styv nog.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gör en skiss så vi ser hur du tänkt
 
Vet inte riktigt hur du menar att rören ska flexa?
 
K
Vilken längd kommer bänkskivan och röret ha frihängande ifrån första upplagsplatsen (dvs kanten på stommen)?
Bör knappast böja ner nämnvärt.
Och att fylla med betong tillför inget, snarare tvärtom, ökar på tyngden och böjmomentet i röret. Betong har kasst böjmotstånd.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.