Hej

Vi har kommit fram till att de bruna aluminiumdetaljerna i uterummet skall bli vita. Någon som har erfarenhet av att foliera aluminium och bra tips på inköpsställe så tas det tacksamt emot.
Mvh Ola
 
  • Uterum med bruna aluminiumdetaljer och vitmålat bord, utsikt mot en trädgård med trampolin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag provade förra året att köpa in folie och foliera min dotters moped.
En par saker blev ok, andra gav jag upp på och lackade istället.

Tricket är att vara flera som hjälper till och planera skarvarna. Man måste både sträcka och värma samtidigt och är man inte en bläckfisk så räcker inte antalet händer till oftast :)
Folien är rätt flexibel när man värmer den med varmluftspistolen, men vissa detaljer kan bli klurigt, och bäst är om avsluten kan sättas under andra saker och man vill undvika skarvar som syns.

För ett ramverk som ni har kanske det blir lättare då det ser mest ut som raka vinklar, och man kan troligen ta bort rutorna och vika runt folien bara runt profilen så ser man inte avslutet?
Det är nog ingen skillnad att foliera aluminium eller andra lackade ytor. Rengör ordentligt först bara. Jag använde T-sprit.

Jag köpte min folie på VNvinyls det gick smidigt med köp och leverans.
 
  • Gilla
ola_augustsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag provade förra året att köpa in folie och foliera min dotters moped.
En par saker blev ok, andra gav jag upp på och lackade istället.

Tricket är att vara flera som hjälper till och planera skarvarna. Man måste både sträcka och värma samtidigt och är man inte en bläckfisk så räcker inte antalet händer till oftast :)
Folien är rätt flexibel när man värmer den med varmluftspistolen, men vissa detaljer kan bli klurigt, och bäst är om avsluten kan sättas under andra saker och man vill undvika skarvar som syns.

För ett ramverk som ni har kanske det blir lättare då det ser mest ut som raka vinklar, och man kan troligen ta bort rutorna och vika runt folien bara runt profilen så ser man inte avslutet?
Det är nog ingen skillnad att foliera aluminium eller andra lackade ytor. Rengör ordentligt först bara. Jag använde T-sprit.

Jag köpte min folie på VNvinyls det gick smidigt med köp och leverans.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag provade förra året att köpa in folie och foliera min dotters moped.
En par saker blev ok, andra gav jag upp på och lackade istället.

Tricket är att vara flera som hjälper till och planera skarvarna. Folien är rätt flexibel när man värmer den med varmluftspistolen, men vissa detaljer kan bli klurigt, och bäst är om avsluten kan sättas under andra saker och man vill undvika skarvar som syns.

För ett ramverk som ni har kanske det blir lättare då det ser mest ut som raka vinklar, och man kan troligen ta bort rutorna och vika runt folien bara runt profilen så ser man inte avslutet?
Det är nog ingen skillnad att foliera aluminium eller andra lackade ytor. Rengör ordentligt först bara. Jag använde T-sprit.

Jag köpte min folie på VNvinyls det gick smidigt med köp och leverans.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag provade förra året att köpa in folie och foliera min dotters moped.
En par saker blev ok, andra gav jag upp på och lackade istället.

Tricket är att vara flera som hjälper till och planera skarvarna. Folien är rätt flexibel när man värmer den med varmluftspistolen, men vissa detaljer kan bli klurigt, och bäst är om avsluten kan sättas under andra saker och man vill undvika skarvar som syns.

För ett ramverk som ni har kanske det blir lättare då det ser mest ut som raka vinklar, och man kan troligen ta bort rutorna och vika runt folien bara runt profilen så ser man inte avslutet?
Det är nog ingen skillnad att foliera aluminium eller andra lackade ytor. Rengör ordentligt först bara. Jag använde T-sprit.

Jag köpte min folie på VNvinyls det gick smidigt med köp och leverans.
tack så mycket Klas. Skall in och kolla vad de har i vitt och ifall de kan skära till bitar, bra tips med skarvarna
 
Hej Ola, vänder mig till dig då vi går i samma funderingar här hemma. Vi har också bruna aluminium partier i uterummet och vill att dom ska bli vita. Hur gick de för dig? Har du genomfört projektet? Har du bild?
 
Går det att ta ut glasen är det bättre att lämna in profilerna och få dem pulverlackade, enklare och mycket mer hållbart. Gjorde det med några skjutdörrar till en garderob, blev perfekt och kostade inte så mycket.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Går det att ta ut glasen är det bättre att lämna in profilerna och få dem pulverlackade, enklare och mycket mer hållbart. Gjorde det med några skjutdörrar till en garderob, blev perfekt och kostade inte så mycket.
Aluprofilerna är troligtvis eloxerade, gissar att det är svårt med pulverlack att fästa då
 
Mina profiler var inte lika bruna utan mer guldfärgade men de var också anodiserade (eloxerade) och det har funkat bra med pulverlack på dem. Pulverlackade också golvskenan och den har hållt även där hjulen rullar på den. Bästa är väl att prata med en lackeringsfirma för att få helt klara besked.
 
  • Gilla
ola_augustsson och 1 till
  • Laddar…
A Abedli skrev:
Hej Ola, vänder mig till dig då vi går i samma funderingar här hemma. Vi har också bruna aluminium partier i uterummet och vill att dom ska bli vita. Hur gick de för dig? Har du genomfört projektet? Har du bild?
Hej. Lämnade över jobbet till en målare i dagarna och lovat återkomma med resultatet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O ola_augustsson skrev:
Hej. Lämnade över jobbet till en målare i dagarna och lovat återkomma med resultatet
Tack så mycket för svar!! 😊 vi väntar med spänning!
 
Tydligen gick det inte att spraylacka dörrarna och nu har projektet stått still på grund av det ostadiga vädret. Återkommer med bilder så fort det är klart
 
  • Gilla
Abedli och 1 till
  • Laddar…
O ola_augustsson skrev:
Tydligen gick det inte att spraylacka dörrarna och nu har projektet stått still på grund av det ostadiga vädret. Återkommer med bilder så fort det är klart
Ska du testa att foliera nu istället, vädret sättet många käppar i hjulet för oss som är taggade inför en hel del projekt! Tack för svar och återkom gärna när du har bilder på resultatet :)
 
Hej! Hur gick de tillslut? Vilken metod valdes och hur blev resultatet?
 
Hej. Ursäkta att jag inte uppdaterat men projektet föll tyvärr rätt platt. Lång historia men efter att målarfirman först grundat med svart färg fick de stryka fyra lager topplock för att få dem vita. Resultatet är väl sådär och nu räknar jag med att istället byta ut allt till fabrikslackade vita inom fem år. Var en välrenommerad målarfirman i Mallmö som gjorde målningen men jag tror att foliering eller att ta ner dörrarna och måla platt skulle ha givit ett mycket bättre resultat. Man lär sig av allt tydligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.