Hej allhopa, jag har läst här på forumet under lång tid men detta är mitt första inlägg! 😊 Hoppas att jag kan få lite bra tips av er kunniga människor!

Har nyligen flyttat till ett hus från 1979, med en grusad uppfart. Det är dock inte särskilt mycket grus kvar, och främst finare fraktioner (runt 4-8). Överlag är uppfarten rätt tråkig, men det är inte riktigt prioriterat att göra om den från grunden i dagsläget. Tänkte därför om det skulle gå att göra en enklare renovering av den för att snygga till den, och behöver lite råd och ett bollplank kring tillvägagångssättet.

Det är som sagt en befintlig uppfart, ca 10x3 meter (man får plats med drygt två bilar framför varandra, så inte särskilt stor), och underlaget är väldigt väl packat med vad som förefaller vara sand, lera och finare grus (sannolikt till viss del gammalt grus som krossats och packats ner på naturlig väg). Det verkar också bra dränerat vad jag sett efter vintern samt efter kraftigt regn. Eftersom underlaget verkar bra tänkte jag att man därför kan skippa att schakta, och istället bara skrapa av de ytligaste centimetrarna, jämna av de få ojämnheter som har uppkommit, lägga på ett bärlager, packa med padda, och slutligen lägga gårdssingel. Låter detta som en bra eller dålig idé?

Förutsatt att detta förslag inte blir sågat direkt är de naturliga följdfrågorna följande:
1) Måste man lägga markduk med denna metod? Vi har väldigt lite ogräs som växer på uppfarten, trots att den är en smula negligerad.
2) Då detta är en enklare renovering, och då vi sannolikt kommer att göra om uppfarten ordentligt om några år, hur tjockt bör bärlager och täcklager/gårdssinglet vara för att vara tillräckliga men inte överdrivna?

Tack på förhand för delade tips och råd! 😊

//Sjöqvistan
 
Claes Sörmland
Om underlaget är så stabilt och dränerande så behövs inget extra bärlager.

Förslag:

1. Eventuellt: Skrapa av 3 cm på ytan så får du bort lera och mull som har hamnat där. Kassera de massorna. här får du möjlighet att jämna till marken.

2. Lägg på 3 cm 0-8 eller 0-18 mm och vibbra.

3. Kratta ut det dekorativa grus som du trivs med i ett 3 cm lager.

Ingen markduk, den hjälper inte något syfte och skapar bara problem.
 
  • Gilla
Sjöqvistan
  • Laddar…
Du har redan ett bärlager som antagligen legat sedan uppfarten byggdes.
Gruset har inte krossats om det inte varit parkering för stridsvagnar/tyngre arbetsfordon utan det har antingen tryckts ner i underlaget, förts bort vid snöröjning eller flyttats med hjälp av bil, cykel eller barn (husdjur kan ha förekommit)
Vill du ha grus så skulle jag fylla hålen med fin kross, packa med vatten och en regel, sen läggs på ett lager stenmjöl och vattna och packa igen. Fortsätt tills den nya ytan över hålen är aningen högre än den gamla. Klart för grus.
Annars låter det som en redan perfekt uppfart då du slipper grus överallt och har bra dränering. Eventuella hål kan du fylla med fin kross och stenmjöl enligt ovan.

Det är inte enligt boken men grus och kross är billigt så det är bara att hämta en kärra om gruset fortsätter tryckas ner i underlaget.
 
  • Gilla
Sjöqvistan
  • Laddar…
Tack för svar!

När jag säger att uppfarten består av packad sand, grus och lera så menar jag nog egentligen mest finsand och finkornigt grus, men såklart förekommer även finare fraktioner (silt och kanske ler) i mindre mängder. Uppfarten dammar ingenting, så halten med finare fraktioner är sannolikt rätt låg. Det låter därmed som att en kombination av Claes steg 1 och z_bumbis förslag med att fylla igen ojämnheter är det första man bör göra. Skönt att höra att ingen schaktning krävs!

Gällande kommentaren att detta låter som en "perfekt uppfart" så håller jag med, ur ett underhålls- och praktiskt perspektiv. Det är dock ingenting man gärna vilar ögonen på, så påfyllning av grusmaterial i någon form är nog att föredra, om än bara för det estetiska. Jag sov på saken och funderar på om det går att fylla på med mer finkross i likhet med det som nu ligger på uppfarten, typ 4-8, istället för gårdssingel. En tjockt lager med grövre singel tycker jag lätt känns "svampigt" att gå på. Tror ni att detta kan vara ett alternativ? Vad är nackdelarna med att köra ett mer finkornigt material? Tänkte sätta kantsten för att rama in uppfarten och förhoppningsvis förhindra att gruset migrerar in på gräsmattan.

(Om man nu kör på finkross, då antar jag att det kan vara smart att lägga på ett tunnare lager, packa med padda, och sedan lägga på mer grus som man krattar ut, eller?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.