Hej,

Jag ska bygga upp trall runt en rund pool. Det kommer att vara en grundnivå där majoriteten av trallen ska vara, men sen ska jag ha uppbyggt en "låda" runt poolen så att man kan sitta på kanten etc. Hur ska jag tänka kring reglarna här? Jag ska ha en bärlina i grunden och sen spikreglar ovanpå. Så far so good. Men kan jag bara fortsätta att "bygga upp" regelverket på spikreglarna för att få till "lådan"? Tänker jag samma bärighet då som för bärlina/spikreglar?

Mitt förslag ser man i sista bilden. Jag skulle då alltså helt enkelt skippa trall och bara fortsätta bygga uppåt med reglar.

Obs, inte skalenliga bilder och ganska slarvigt/principiellt ritade för att man ska förstå principen.
 
  • Två färgade rektangulära fält med en blå cirkel och text "Trall" samt "Låda".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning eller diagram med geometriska former, måttangivelser och linjer i rött och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar konstruktion med trall, spikregel och plattor vid en pool märkt "90cm".
  • En schematisk illustration av en terrasskonstruktion intill en pool med dimensioner och material angivna.
Redigerat:
Nu när jag funderade ett par varv till kanske jag borde behandla det som två olika delar. En lägre del som byggs med bärlina och spikreglar enligt bild och en del som byggs upp med ett högre regelverk på stolpar. Borde spara lite virke men vet inte om det blir lättare/bättre?
 
Det är ett lättare sätt. Att få flera lager med reglar rakt blir ett äventyr med tanke på hur mycket de varierar i rakhet, bredd och fuktighet.
 
  • Gilla
Ganman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.