Hejsan!

Jag och min sambo letar efter hus att flytta till, vi har ingen aning om vad vi ger oss in på (än) och hamnade i diskussioner kring försäkring. Vi är i tidigt skede i processen och kommer inte köpa närmsta tiden. Så oroa er inte om jag har konstiga frågor :)

Låt oss säga att vi köper ett hus för 50% av vårt maximala lånelöfte från banken. Vi säger att huset är 50 år (byggt 1973), badrummet och köket är 15-50 år gammalt. Vi besiktar huset vid köp, inga speciella avvikelser hittas förutom vanliga saker. När vi bott där 1 månad eller liknande så uppstår en vattenläcka i en ledning i kök/badrum, alternativt vi upptäcker mögel eller så.

Vad händer nu? Kommer vårt försäkringsbolag ersätta oss något? Räknas detta som åldersavdrag och inget vi får pengar för? Behöver vi bekosta ett helt nytt badrum/kök själva? Vad händer om det visar sig vara ett "fuskbygge" av badrum/kök som vi som köpare missat?

Vi är oroliga för eventuella extra kostnader som kan uppstå och vill vara redo för allt. Är någon försäkring bättre än andra eller vad ska vi fråga vårt försäkringsbolag om?
 
Förenklat.

Ja, det blir åldersavdrag, hur mycket är olika.
Eftersom det inte går att återställa ytskikt mm till befintlig nivå så kommer ni att få bekosta mellanskillnaden från befintlig till ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Försäkringen täcker skadan minus självrisken. Men ytskikt mm är det åldersavdrag på. Så det får man inget på när det är gammalt. Det är inte meningen att man i något läge ska vinna på att få en skada.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan man tänka sig att försäkringen täcker skadan "fullt ut" på husets konstruktion, men att själva badrummet har mer eller mindre fullt åldersavdrag?
 
Ett gott råd är att höja försäkringen, åtminstone i början, till vad man tidgare kallade drulleförsäkring. Det täcker mer, åtminstone hos TH.

Det stugan_i_skogen skriver brukar inte FS bolagen täcka fullt ut såvida det är gammalt. Tex mitt badrum, ålder 16 år, täcktes med marginellt åldersavdrag, men då hade inga extraskador uppkommit.
 
coconut
yonna yonna skrev:
Ett gott råd är att höja försäkringen, åtminstone i början, till vad man tidgare kallade drulleförsäkring. Det täcker mer, åtminstone hos TH.

Det stugan_i_skogen skriver brukar inte FS bolagen täcka fullt ut såvida det är gammalt. Tex mitt badrum, ålder 16 år, täcktes med marginellt åldersavdrag, men då hade inga extraskador uppkommit.
Du tänker inte på utökad byggnadsförsäkring istället för drulle? Drulle hjälper dig för skador på lös egendom t.ex om du sätter dig på glasögonen eller tappar en mobil så glaset går sönder. Utökad byggnadsförsäkring sänker bland annat åldersavdrag och ger bättre skydd för skador i badrum.
 
coconut coconut skrev:
Du tänker inte på utökad byggnadsförsäkring istället för drulle? Drulle hjälper dig för skador på lös egendom t.ex om du sätter dig på glasögonen eller tappar en mobil så glaset går sönder. Utökad byggnadsförsäkring sänker bland annat åldersavdrag och ger bättre skydd för skador i badrum.
Du har rätt😉 - jsg har alltid bägge. Mycket för att jag varken är teknisk eller har tillgång till muskelkraft.
 
Tack för era svar, en utökad byggnadsförsäkring låter som något för oss! *uppdaterar excelbladen*

Som jag förstår det så får vi ingen ersättning för att det är gammalt, men jag känner mig osäker på följdskador. Låt oss säga att badrummet och köket ligger vägg i vägg. Badrummet får en vattenläcka som även skadar köket. Köket är från 70-talet, enligt oss fullt fungerande :) Men kommer försäkringsbolaget säga att vi själva behöver bekosta både nytt kök och badrum helt själva då det är så gammalt? Om det skadar ett parkettgolv från samma tid?

Har någon av trådens frågor betydelser hur länge man har bott i huset? Eller gäller allt vanligtvis försäkringar från dag 0? Kan försäkringsbolaget neka ersättning och hänvisa mig till säljaren?
 
Oavsett tilläggsförsäkringar kommer en skada att kosta dig pengar. Frågan är bara hur mycket.
Se till att du har en vettig avsättning för underhåll. Det beror lite på hur man räknar men vanliga siffror är 250-300:-/m2 och år. Uppgraderingar är inte medräknade i det.

Gällande vattenskador så tror jag du ska fokusera på att minska risken och konsekvensen av en vattenskada istället för att fundera över försäkringsbolaget. Ta siffrorna med lite marginal men jag tror det anmäls runt 100,000 vattenskador per år i Sverige. Med 5,000,000 bostäder blir det i snitt en skada var 50:e år. Det är inte mycket. Vattenlarm, vattenbrytare, underlägg under diskmaskin/kyl/frys osv, samt att man regelbundet inspekterar rör, anslutningar o annat, gör skillnad.

Du har en alldeles utmärkt, om än kortfattad genomgång över statistiken kring vattenskador på:
https://www.byggahus.se/sa-mycket-kostar-en-genomsnittlig-vattenskada
 
I Igelknorr skrev:
Tack för era svar, en utökad byggnadsförsäkring låter som något för oss! *uppdaterar excelbladen*

Som jag förstår det så får vi ingen ersättning för att det är gammalt, men jag känner mig osäker på följdskador. Låt oss säga att badrummet och köket ligger vägg i vägg. Badrummet får en vattenläcka som även skadar köket. Köket är från 70-talet, enligt oss fullt fungerande :) Men kommer försäkringsbolaget säga att vi själva behöver bekosta både nytt kök och badrum helt själva då det är så gammalt? Om det skadar ett parkettgolv från samma tid?

Har någon av trådens frågor betydelser hur länge man har bott i huset? Eller gäller allt vanligtvis försäkringar från dag 0? Kan försäkringsbolaget neka ersättning och hänvisa mig till säljaren?
Ta det jag skriver med en nypa salt, är inte mer insatt än att jag frågade min försäkringssäljare nästan exakt samma frågor när jag köpte hus.

Själva läckan täcker försäkringen inte, utan bara följdskadorna. Om tätskiktet (eller avloppsanslutningen t ex) gett upp pga ålder får du stå för nya rör eller badrummets ytskikt själv, men fuktskadorna i stomme och intilliggande rum täcker försäkringen efter åldersavdrag.

Om det visar sig att läckaget är gammalt så täcker inte försäkringen skadan, utan den måste ha uppstått när du bott i huset. Skador som anmäls kort tid efter att du tecknat försäkringen kan de vilja undersöka noggrannare innan de beviljar ersättning, men det är ingen allmän karens för en ny husförsäkring.

Det är i stora drag det som mitt försäkringsbolag sa till mig. Om andra bolag har andra principer hoppas jag att någon rättar mig.
 
  • Gilla
Igelknorr
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag blev lite klokare angående försäkringar :)
 
Att du får en följdskada på köket spelar ingen roll. Det är just följdskador som försäkringen ersätter (efter åldersavdrag). Just den detalj som orsakat vattenskadan ersät inte, bara det som skadas av vattnet. Vissa försäkringsbolag har "plus" varianter på försäkringar som begränsar åldersavdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.