Hej,

Vi planerar att riva delar av den vägg som avgränsar kök och vardagsrum i vårt nyckelhus.
Väggen går genom hela huset enl ritning, men är rätt tunn, 95mm inkl allt tapet-tapet.
Vi planerar att spara skorstenen där den står idag.

Är väggen bärande, och vilka åtgärder behövs för att undersöka detta och sedan riva?



Tänkt rivning
Arkitektritning av bottenvåningen i ett hus, markerar vägg mellan kök och vardagsrum planerad för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planer sektion
Arkitektritning av ett hus med markerad vägg mellan kök och vardagsrum som planeras att rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takplan
Ritning av en husplan som visar vägguppdelningen och skorstenens placering i ett nyckelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar
Arkitektritning av en takkonstruktion med detaljer och måttangivelser, möjligen för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklagsplan
Ritning av ett hus med väggsektioner, måttangivelser och detaljer, vilket indikerar planering för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Källarplan
Arkitektritning av en byggnadsplan som visar väggar och rumsuppdelning i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Redigerat:
Huset har fribärande takstolar av fackverkstyp så inga väggar i bv är bärande. Det betyder inte att ni kan ta ner alla väggar. Framför allt tvärgående väggar har betydelse för stabiliteten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok tack så mycket för ett bra svar.
Den vägg jag markerat i översta bilden är ca 5,4m lång längsgående, kan den orsaka att innertaket ”hänger ned” om man tar bort den?
 
Inte mer än vad som anses acceptabelt med hänsyn till spännvidden.
 
S Storn skrev:
Hej,

Vi planerar att riva delar av den vägg som avgränsar kök och vardagsrum i vårt nyckelhus.
Väggen går genom hela huset enl ritning, men är rätt tunn, 95mm inkl allt tapet-tapet.
Vi planerar att spara skorstenen där den står idag.

Är väggen bärande, och vilka åtgärder behövs för att undersöka detta och sedan riva?



Tänkt rivning
[bild]

Planer sektion
[bild]

Takplan
[bild]

Takstolar
[bild]

Bjälklagsplan
[bild]


Källarplan
[bild]

Mvh
Väcker liv i den här tråden.

Flickvännen bor just nu i ett i det närmaste identiskt hus. "blåsippa 59-54" enda skillnaden är i stort sett att köket och vardagsrum "bytt plats" och man gjorde då huset en aning längre för att få in en "matsal" bredvid köket.

Huset har dock genomgått ett par renoveringar genom åren och jag misstänker att det finns en hel del märkligheter. Vissa saker visar klara tecken på glada amatörer som ville mer än de kunde (eller så hade de bara en trave gipsbitar och pusslade ihop väggarna av det)

var kan man få tag i mer utförliga ritningar, likt de ovan. Vi har bara bygglovsritningarna. El och VVS skulle vara nyttigt exempelvis
 
R rhdf skrev:
Väcker liv i den här tråden.

Flickvännen bor just nu i ett i det närmaste identiskt hus. "blåsippa 59-54" enda skillnaden är i stort sett att köket och vardagsrum "bytt plats" och man gjorde då huset en aning längre för att få in en "matsal" bredvid köket.

Huset har dock genomgått ett par renoveringar genom åren och jag misstänker att det finns en hel del märkligheter. Vissa saker visar klara tecken på glada amatörer som ville mer än de kunde (eller så hade de bara en trave gipsbitar och pusslade ihop väggarna av det)

var kan man få tag i mer utförliga ritningar, likt de ovan. Vi har bara bygglovsritningarna. El och VVS skulle vara nyttigt exempelvis
De ritningar jag hittat har funnits i kommunens ritningsarkiv från när huset byggdes, bygglovsritningar. Jag har VVS ritningar men dock ej el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.