I
Fotografen skrev:
Lite halv-OT, men...var köper man en sån låda nuförtiden? Har varit på jakt efter en till mina snickeriverktyg i flera år?!

Ja du. Jag vet inte om den någonsin gått att köpa. Vanligen var det examensprovet för en utbildad byggnadssnickare att själv göra sin verktygslåda, filklov och två snickarbockar. De två sista (filklov och snickarbockar) fanns med i ackordsprislistan och gjordes nya för varje nytt bygge. Sen blev det ved av bockarna när bygget var klart.

Idag är ju nästan alla verktygslådor av plast med lock, alternativt gamla tiders plywoodlådor, som finns att köpa än idag. En del aluminiumlådor har oxå hittat fram till byggena. Men den öppna lådan är nog inte så vanlig idag. Verktygsvästen och -bältet har kommit istället och hur någon kan vilja jobba med sistnämnda extrabelastning runt midjan är mig obegripligt. Det är visserligen lättare att knäppa av sig västen eller bältet med grejorna när man ska ta paus i.s.f. att tömma fickorna på hängselbyxor och arbetsjacka från verktyg och fästelement, men västen och bältet rymmer mer och tynger mer.

Skulle tro att du får gå till en lärlingsskola för att hitta en skiss till hur den ska vara i mått. Att tillverka den är mycket enkelt. Botten, två långsidor, två 'husgavlar', en rundstång som handtag genom gavlarna. Ena långsidan disponerad för fogsvans och bygelsåg. Den andra för stämjärn och skruvmejslar. Övrigt löst i lådan. Verktygen plockades i på morgonen efter arbetsuppgiften. Kunde kompletteras under dagen vid frukost-, kaffe- och lunchrast. Man plockade då också åt sig nödvändiga fästelement (läs: spik o skruv). Materialet var 12 ply, gärna formplywood eftersom lådan kunde bli blöt av regn. Lätt att bära och ställa ifrån sig. Man slipper allt skrot i fickorna förutom hammare, tumstock (eller måttband; Talmeter) och fästelementen samt den oumbärliga slidkniven (att spetsa pennan med). Ska man ha något annat tar man det direkt ur lådan och lägger tbx det där oxå. Då har man alltid ordning på grejorna och vassa verktyg.
__________________
Byggaren
 
enligt facket ska snickaren ha med sig dom vanliga verktygen som byggskolan ger till lärlingarna alla special verktyg (kantskärare till gips te.x) och elverktyg ska arbetsgivaren stå för , även all skyddsutrustning ska dom stå för och jag har för mig att den är personlig sen ( vet inte hur det är med skyddsele/fallsele)

tumstock och penna ska egentligen snickaren stå för men dom flesta låter företaget stå för det.. jag räknar det som förbrukningsmaterial där även gipskniv blad ingår .. tänk om man skulle betala dom själv som snickare
 
Fredrik.engdahl skrev:
enligt facket ska snickaren ha med sig dom vanliga verktygen som byggskolan ger till lärlingarna .....
Ok, men då kör vi på det !

Sen snickrar vi oss alla en verktygslåda.
 
  • DSC00677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
brukar ta tomma vävlims burkar av målarna
 
Du har faktiskt fel. Hand verktyg ska man hålla med men inte maskiner.
Lärlingslådan är det som krävs. Skyddsskor ska arbetsgivaren tillhandahålla samt arbetskläder och regnkläder.
 
I
timujin skrev:
Du har faktiskt fel. Hand verktyg ska man hålla med men inte maskiner.
Lärlingslådan är det som krävs. Skyddsskor ska arbetsgivaren tillhandahålla samt arbetskläder och regnkläder.

Om det nu har gått så långt att en snickare inte ens ska hålla sig med egna skor och arbetskläder (dock inte regnkläder och skyddshjälm) så får den yrkeskategorin anses vara klart överbetald. Därför på tiden att vi får in lite mer konkurrens från utlandet som kan vrida tillbaka utvecklingen till mer normalt läge.

För utvecklingen kommer inte att stanna med det om facket får råda fritt. Då ska väl varje gubbe ha en personlig assistent som utför jobbet i slutändan, betald av arb.givaren :D

Det ligger i ens eget intresse att inte skada sig i jobbet och när arbetsskor kom med G-länk, spiktrampsskydd och ståltåhätta köpte man så klart sådana för att slippa få en spik i foten och tårna sönderklämda under något nerfallande. Men de var fan så kalla att ha på sig vintertid.

Regnkläder (galon) köptes i parti och minut och hanterades då på ett sätt som de inte skulle ha gjort om de varit gubbarnas egna plagg. Det som är gratis har inget värde.

Skyddshjälm var inte heller poppis till en början med. Därför tillhandahölls de av arb.givaren för att gubbarna skulle få vänja sig vid att ha en dylik tingest på huvudet och arbetsgivaren slippa stå med skammen när en olycka var framme, på samma sätt som gratis regnkläder kom till för att få ut gubbarna ur byschorna när det regnade ute.


Skattereglerna var dessutom utformade så att man fick göra avdrag för arbetskläder och den regeln finns sannolikt kvar än idag för andra yrkesgruppers skull. Kanske ska ta och tipsa RSV om att de borde införa ett litet undantag för byggjobbare?
______________
Byggaren
 
vilken annan branch håller inte med skyddskläder och verktyg??
Om vi talar om Sverige och andra utvecklade länder.
 
Vet du överhuvudtaget va en snickare tjänar?
 
I
timujin skrev:
Vet du överhuvudtaget va en snickare tjänar?


Alldeles för mycket.


Sen vet jag inte om man ska kalla yrkeskategorin för (byggnads-)snickare längre. Det har mycket lite med 'snickeri' att göra. (När slog du t.ex. ihop ett fönster eller trappräcke senast? Klarar du slå ut en svängd trappa och bygga den med lösvirke på plats? Har du någonsin slagit ut en takstol och byggt den för hand? Bara för att ta några elementära uppgifter som en snickare förr måste kunna.)

Träarbetare är en bättre beteckning och så har det oxå hetat en gång i tiden.

'Trägnagare' var oxå en populär beteckning :rolleyes:
________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Alldeles för mycket.


Sen vet jag inte om man ska kalla yrkeskategorin för (byggnads-)snickare längre. Det har mycket lite med 'snickeri' att göra. (När slog du t.ex. ihop ett fönster eller trappräcke senast? Klarar du slå ut en svängd trappa och bygga den med lösvirke på plats? Har du någonsin slagit ut en takstol och byggt den för hand? Bara för att ta några elementära uppgifter som en snickare förr måste kunna.)

Träarbetare är en bättre beteckning och så har det oxå hetat en gång i tiden.

'Trägnagare' var oxå en populär beteckning :rolleyes:
________________
Byggaren
Vad är för mycket?

Du har ingen aning om va ja har för bakgrund.
Mer eller mindre upvuxen i min farfars snicker...
Tänker inte sitta här och framhäva mig själv...som vissa andra.
håller med dig om att träarbetare är mer montörer än snickare.
Den sista snickaren pensioneras med dig!
 
det är väl klart att arbetsgivaren ska stå för skyddsutrustning även kläder och skor , man sliter ut 2 par byxor och 1 par skor om året för att chefen ska tjäna pengar . det är ju därför han har företag. Att sen många snickare inte kan göra lika mycket som när farfar var snickare är väl också självklart , man bygger faktiskt hus lite snabbare nu än innan så man hinner inte med att "snickra" som man gjorde innan. Visst tappar man mycket kunskap men får faktiskt se det som att vi går framåt i utvecklingen ....

se på bilmekaniker innan så pillade dom mer med bilar än vad dom gör nu , nu kopplar dom på en dator som "säger" vad bilen mår dåligt av

visst hade det varit kul att kunna göra allt själv men då får man inte upp husen så snabbt som kunden vill ha det och då går jobbet till någon annan.

att snickare tjänar mycket håller inte jag med om , man är ute mycket och man sliter som bara den för att jobben ska gå ihop . Om man ska se på vem som har mycket i lön titta på dom som sitter som VD i byggföretagen bla Ncc´s chef hade 29 miljoner 2006 , lagom lön ???


men denna tråden handlade om verktyg och inte om höga löner mm så återgå till tråden annars så låses den säkert av någon som är moderator
 
Hemmakatten
Ja, det är bra att ni håller er till tråden och dessutom kommer ihåg att hålla en trevlig och hövlig ton gentemot andra medlemmar.
Hemmakatten
moderator
 
skyddsutrustningen som arbtesgivaren står för är det som man enligt lag är skyldig att tillhandahålla. Detta är en löligt lågkosnad/ år och anställd om man jämför med vad en sjukskrivning kostar i förkorat produktionsbortfall och sjuklön. Det finns andra saker som är betydligt dyrare typ mobiltelefon osv. Vad gubbarna tjänar är helt irrellevant egentligen.
Sen vad gäller handverktyg så är det så att många ersatts av maskiner idag. detta är både bra och dåligt då man förlorar viktig kunskap inom hantverkeriet. Dock så skall man vara förbannat medveten om att det finns otroligt många riktigt duktiga yrkesarbetare där ute i vårat land överbetalda eller inte...
Men nu mer skall verktygslådan innehålla hammare, stämjärn, falshyvel, fogsvans lite skruvmejslar, vattenpass, färgsnöre. Mer behövs inte för att klara 80% av momenten inom yrket idagsläget. Då tar jag inte hänsyn till förbrukningsartiklar typ kniv, meterstock o penna.... De 2 senare är klart underskattade Sen har vi maskiner slagborren, sticksåg handklinga en skruvdragare å en sån batteriborrmaskin. Kap/ger/klyv behövs till vissa moment, spikpistolen, samt en laser kan va bra...

Förr minns jag det fanns verktygsersättning vilket va 1 spänn i timmen som ersättning för handverktyg....Togs bort tidigt 90-tal om jag minns rätt...
Idag så visst gubbarna har sina handverktyg pajjar de så köper jag nya åt dem inga problem så länge det är rimligt det är en liten peng totalt sett....
 
Jag vill minnas att jag i ett tidigare liv (i en annan bransch) arbetat där det först tillhandahållits en "öppen verktygsbod". Det var inte klokt hur mycket verktyg det var som gick åt. Därefter togs beslutet att företaget tillhandahöll en grunduppsättning av skyddsutrustning och verktyg till alla, dessa var uppmärkta och personliga. Givetvis böts trasiga verktyg ut mot nya, men gällde inte garantin fick en trovärdig förklaring lämnas innan ett nytt lämnades ut. Verktygskostnaden gick om jag inte minns fel snabbt ned till 5-10% av den tidigare kostnaden. Nu var detta på 80-talet så inställningen till arbete och arbetsgivare har säkert förändrats sedan dess.
 
I diskussionen om lådor så kanske en sådan här är lämplig:
Finns på http://www.skogma.se
 
  • 43-175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.