Jag behöver flytta in en del av en 75 mm avluftning in i en innervägg i samband med ett köksbyte. Tidigare låg avluftningen i en låda bakom den hörnmonterade spishällen, men nya köket kommer att ha rät vinkel i det hörnet och lådan måste alltså tas bort. Avlufningen försörjer köket + ett badrum med toa. Förutom att det är betydligt lättare att få in 50 mm än 75 mm i väggen skulle det vara trevligt att kunna lägga in "tavelpikmarginal" för andra sidan väggen. Det gäller enbart en 3 m vertikal del av en kanske 12 m lång avluftning. Från inloppet på yttertaket ner till den aktuella sektionen är det först 5 m vertikalt rör sedan 3 m horisontellt så gott som allt inomhus. Vi bor i Västra Götaland så risken för att det skulle frysa i 50 mm delen måste väl vara nästintill obefintlig. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga 2st 50 rör parallellt i den del som går inne i väggen för att få upp flödesarean. Vad säger ni som kan sånt här?
 
Avluftningen blr ju ha samma fria area som avloppet om man skall vara noga. Det lär förmodligen göra jobbet

S Sörhaga skrev:
Jag behöver flytta in en del av en 75 mm avluftning in i en innervägg i samband med ett köksbyte. Tidigare låg avluftningen i en låda bakom den hörnmonterade spishällen, men nya köket kommer att ha rät vinkel i det hörnet och lådan måste alltså tas bort. Avlufningen försörjer köket + ett badrum med toa. Förutom att det är betydligt lättare att få in 50 mm än 75 mm i väggen skulle det vara trevligt att kunna lägga in "tavelpikmarginal" för andra sidan väggen. Det gäller enbart en 3 m vertikal del av en kanske 12 m lång avluftning. Från inloppet på yttertaket ner till den aktuella sektionen är det först 5 m vertikalt rör sedan 3 m horisontellt så gott som allt inomhus. Vi bor i Västra Götaland så risken för att det skulle frysa i 50 mm delen måste väl vara nästintill obefintlig. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga 2st 50 rör parallellt i den del som går inne i väggen för att få upp flödesarean. Vad säger ni som kan sånt här?
 
I Installation skrev:
Avluftningen blr ju ha samma fria area som avloppet om man skall vara noga. Det lär förmodligen göra jobbet
I Installation skrev:
Avluftningen blr ju ha samma fria area som avloppet om man skall vara noga. Det lär förmodligen göra jobbet
Tack för svar:) men varför skall det vara samma? I avloppet går det vatten i avluftningen luft (antar jag...). Vatten har väl typ några tusen gånger högre viskositet än luft. Idag har vi 110 mm avlopp från toan men 75 i avluftning och aldrig haft problem.
 

Bästa svaret

Enligt branschpraxis ska det räcka med ett 50 mm rör ifall du har ett normflöde under 5 l/s och inte har en dimensionerande utetemperatur som är kallare än -18 grader.
Ditt normflöde bör vara 0,6 (kök) + 1,8 (WC) + 1,5 (brunn) + 0,3 (tvättställ) + 0,5 (möjlig tvättmaskin) =4,7 l/s
Har dock aldrig varit med och dragit ett 50 mm rör. Problematiken med dålig luftning är väldigt tråkig. Så jag hade lagt in 2 st 50 mm rör i väggen och gått upp till dimension 75 direkt ovanför väggen.

Textdokument som beskriver dimensionering av luftningsledning för avlopp med tabell över normflöden och rördimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Tack Simmeboy för kanonbra svar(y):love::) Det får bli 2 x 50.
(sedan använder man inte alla förbrukare samtidigt så man har nog en viss marginal till 4.7 l/s, fast det är kanske redan omhändertaget i "normflöde")
 
I dessa siffror har man redan tagit hänsyn till att inte alla förbrukare används samtidigt. I ditt fall kommer det sannolika flödet landa på 1,8 l/s vilket är det en WC ger när man spolar. Hade du inte haft en WC på detta avloppet så skulle ditt sannolika flöde landad på 1,5 l/s. Då hade jag känt mig mer trygg med att bara använda ett 50 rör.
 
  • Gilla
Sörhaga
  • Laddar…
S simmeboy skrev:
I dessa siffror har man redan tagit hänsyn till att inte alla förbrukare används samtidigt. I ditt fall kommer det sannolika flödet landa på 1,8 l/s vilket är det en WC ger när man spolar. Hade du inte haft en WC på detta avloppet så skulle ditt sannolika flöde landad på 1,5 l/s. Då hade jag känt mig mer trygg med att bara använda ett 50 rör.
Snyggt att du orkar räkna normflöde. Tänkte mer praxis samma area ut som in så e man kan e man hemma. Hellre bättre än sämre. däremot undrar jag om normflödet. Dimensionerar man inte efter blandarna 0,2l/s med? Iofs kan gb och ts och dv ventiler släppa mer. Eller räkna normflöde på tappventiler*1,5 så tummar man avloppets flöde? Det är därför jag brukar tumma avloppets area skall va samma upp till lufning så slipper man jollra. Sen kan man ju alltid räkna minimiarea som krävs.
 
S Sörhaga skrev:
Tack Simmeboy för kanonbra svar(y):love::) Det får bli 2 x 50.
(sedan använder man inte alla förbrukare samtidigt så man har nog en viss marginal till 4.7 l/s, fast det är kanske redan omhändertaget i "normflöde")
att tillägga insatta ärbart kommer du upp på en ”kall” isolerad vind så ska man upp en storlek. Dvs 75 räcker för en normal villa så länge som röret ligger insett isolerat utrymme. Men när det kommer upp på en kall yta så ska det övergå i 110.
 
I Installation skrev:
Snyggt att du orkar räkna normflöde. Tänkte mer praxis samma area ut som in så e man kan e man hemma. Hellre bättre än sämre. däremot undrar jag om normflödet. Dimensionerar man inte efter blandarna 0,2l/s med? Iofs kan gb och ts och dv ventiler släppa mer. Eller räkna normflöde på tappventiler*1,5 så tummar man avloppets flöde? Det är därför jag brukar tumma avloppets area skall va samma upp till lufning så slipper man jollra. Sen kan man ju alltid räkna minimiarea som krävs.

Fast i ena röret (avluftningsröret) går det luft och i andra vatten (bl a...) och luft har som sagt extremt mycket lägre viskositet än vatten. Behövs verkligen ett 110-rör på taket?
 
Att man vill ha grövre ut genomtaket är för att hindra att fryst kondens täpper igen röret.
 
Krilleman
Facit finns ju i #4 längst ner till höger i bilden.

110mm i kallt utrymme
75mm i varmt utrymme

Gör man så blir det inte fel. Dessutom är alla genomföringspannor idag anpassade för 110mm kan tilläggas.
 
S simmeboy skrev:
Enligt branschpraxis ska det räcka med ett 50 mm rör ifall du har ett normflöde under 5 l/s och inte har en dimensionerande utetemperatur som är kallare än -18 grader.
Ditt normflöde bör vara 0,6 (kök) + 1,8 (WC) + 1,5 (brunn) + 0,3 (tvättställ) + 0,5 (möjlig tvättmaskin) =4,7 l/s
Har dock aldrig varit med och dragit ett 50 mm rör. Problematiken med dålig luftning är väldigt tråkig. Så jag hade lagt in 2 st 50 mm rör i väggen och gått upp till dimension 75 direkt ovanför väggen.

[bild]
hej
intressant tråd då jag har lite problem med lukt på toa ibland.

Problematiken med dålig luftning är väldigt tråkig.
Hur mena du där??

hur urartar det sig vid dålig luftning.
 
Vid högt flöde av vatten i röret. Tänk dig en spolning från wc. Det blir en ”kolv”av vatten som rusar fram genom röret. Då skjuter den luft framför sig, det gör inget för trycket jämnas ut i hela det kommunala avloppsnätet. Förutsatt att det inte är stopp på vägen.

Men bakom kolven blir det undertryck. Det kommer att suga ut vatten ur vattenlåsen. Och därmed kan sedan luft från avloppssystemet strömma tillbaka in i badrummet, det luktar avlopp.

Men med korrekt avluftning så sugs luft in bakom kolven och trycket jämnas ut. Då har vattnet ofta gått några meter i oavluftad ledning, men undertrycket blir inte så stort i den korta sträckan att det blir ett problem.
 
oki
Har 2 toaletter nybyggda 2019. (plastmatta)
så inte så sugen på o riva upp där.
Firman vi anlita hade inte mycket koll o gått upp i rök typ.
men kan man sätta in en ventil inomhus ex under köksvasken.är det avlopp som ligger längst bort i huset.
Mitt problem är att jag har övertryck i avloppet.
spolbil kollat o inga stopp,inte i avluftningen heller trots litet rör där.
 
Enskilt eller kommunalt avlopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.