Nicke Nyfiken
S Styrman_jansson skrev:
5 mil om man kikar på EV database som länkats till i tidigare inlägg.

Och är det inte så att den högre laddeffekten endast uppnås upp till typ 50% för att sedan bli typ samma?

Sedan har ju RWD batteri som fixar att laddas till 100% medans long range så rekommenderas 90%?
8 mils skillnad enligt EV database.
405 km för M3
485 km för M3 LR
Jag har långkört båda versionerna och min upplevelse är att det är mer än 8 mils skillnad.

Det är riktigt att skillnaden i laddeffekt är som störst under 50 % SoC.
Men vid långkörningar laddar man bara upp till 60-80 % eftersom det går långsammare ju högre laddnivå batteriet har. Så det är framförallt laddhastigheten under 50 % som är avgörande för tiden för laddstoppet.

Det är en vanlig missuppfattat att LFP-batteri inte skulle slitas av att ständigt laddas till 100 %. Anledningen till att LFP-batterier ska laddas till 100% är att BMS'en måste ständigt "kalibreras" vid 100 % SuC för att inte visa fel återstående räckvidd. På de andra batterierna kan BMS'en räkna på cellspänningen för att veta hur lång räckvidd som återstår, vilket inte funkar så bra på LFP-batteri.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Laddaren ingår i bilens pris eftersom den sitter monterad i bilen. Antar att du menar laddbox. Det är väl ytters få som betalat mer än 5-6.000:- för en laddbox de senaste åren med grönt avdrag? Själv betalar jag 4.500:- för min laddbox.



Okej, så du menar att elbil alltid är ett dåligt ekonomiskt alternativ?
Jag har en annan uppfattning, även om jag själv väljer elbil av andra skäl än ekonomiska.

I februari betalade jag runt 5:- per kWh på samma laddnätverk som jag nu betalar 3,10:-. Så för oss som använder Sveriges största snabbladdningsnätverk så har priserna gått ner avsevärt. Men de finns kanske inte i dina trakter.
Ok, laddrobot med installation, balanserare och en sladd kostade 10885 kr, plus tillägg på runt 2000 kr för omkapsling och lite luredrejeri från tibbers underentreprenör.

Nej vi har eon och incharge hos oss. Så för den som skaffar en bil i vår by får betala 5,9kr som medlem. Så drygt 12 kr milen i bränsle. (om man inte kan installera en box hemma för runt de här 10, ingår laddsladdar idag?)

useless useless skrev:
Varför betala minst 10 000:- för något som kostar hälften så mycket?
Dessutom är ju inte laddboxen något som är bilspecifikt. Har du räknat med de X tusen kronor motorvärmaruttaget till bensinbilen kostar?
Nej tibbers zaptec med installation går för 6295, det är klart lite billigare.
Vet inte vad motorvärmaruttaget har med detta att göra? Hemma har jag inget alls, utan köpte en timer för max en hundring.

P Pligg85 skrev:
Det kan gå fort med styckepriser på närmare 200kkr styck i snitt och man är några i familjen som ska ha egna leksaker. Sen vill man inte plocka på och av bandsatser på atvn så har man en eller två extra maskiner.

En miljon har jag lagt på en 5 meters alubåt för fiske och två fyrhjulingar
Ja du får ju inte glömma att vi ska ha ett flygplan med, det kostar ju lätt 1,5 mille då vi måste ha ett som tar sig minst ett varv runt jorden.
Kan vi vara lite mer realistiska? Känner inte till en människa som köpt en fyrhjuling och köpt bandsatser och dylikt, det är alltså inte relevant i jämförelse :p

Men det är klart, jag känner en med ett flygplan så då är det standard?
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Ok, laddrobot med installation, balanserare och en sladd kostade 10885 kr, plus tillägg på runt 2000 kr för omkapsling och lite luredrejeri från tibbers underentreprenör.

Nej vi har eon och incharge hos oss. Så för den som skaffar en bil i vår by får betala 5,9kr som medlem. Så drygt 12 kr milen i bränsle. (om man inte kan installera en box hemma för runt de här 10, ingår laddsladdar idag?)
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa elbil om man inte kan ha hemmaladdning/fast p-plats med laddbox vid lägenheten. Att hålla på att mata e-on och andra ocker-företag med en massa pengar för vardagsladdning är inte rimligt.

Betalar man 10.000:- för en laddbox med installation så har man helt enkelt blivit lurad.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ge mig tipset, vilket är det?
Tesla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
8 mils skillnad enligt EV database.
405 km för M3
485 km för M3 LR
Jag har långkört båda versionerna och min upplevelse är att det är mer än 8 mils skillnad.

Det är riktigt att skillnaden i laddeffekt är som störst under 50 % SoC.
Men vid långkörningar laddar man bara upp till 60-80 % eftersom det går långsammare ju högre laddnivå batteriet har. Så det är framförallt laddhastigheten under 50 % som är avgörande för tiden för laddstoppet.

Det är en vanlig missuppfattat att LFP-batteri inte skulle slitas av att ständigt laddas till 100 %. Anledningen till att LFP-batterier ska laddas till 100% är att BMS'en måste ständigt "kalibreras" vid 100 % SuC för att inte visa fel återstående räckvidd. På de andra batterierna kan BMS'en räkna på cellspänningen för att veta hur lång räckvidd som återstår, vilket inte funkar så bra på LFP-batteri.
Mja, jag har läst mycket olika åsikter kring detta och det verkar råda enighet kring att att ladda till 100% hjälper att fastställa soc bättre. Men ang. Degraderingen så skriver många att ja den påverkas men främst de första 10%en. Efter det ska LFP ha en lägre degradering.

Men det verkar råda mycket bud så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på.
 
Nicke Nyfiken
S Styrman_jansson skrev:
Mja, jag har läst mycket olika åsikter kring detta och det verkar råda enighet kring att att ladda till 100% hjälper att fastställa soc bättre. Men ang. Degraderingen så skriver många att ja den påverkas men främst de första 10%en. Efter det ska LFP ha en lägre degradering.

Men det verkar råda mycket bud så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på.
Varför LFP-batterierna ska laddas till 100% handlar inte om åsikter.


De första 10%en skriver du?

När jag sålde min senaste Model S var den 8 år gammal och hade gått 13.500 mil. Den hade då 7% degradering.

Man har jämfört Model 3 LFP och LR batterierna och konstaterat att LFP batterierna haft lite större degradering än de vanliga batterierna efter 2-3 år. Hur det ser ut om 5 eller 10 år vet ingen.

Vem har gjort en långtidsstudie på LFP-batterier där man har passerat 10% degradering? Den studien skulle jag vilja läsa.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa elbil om man inte kan ha hemmaladdning/fast p-plats med laddbox vid lägenheten. Att hålla på att mata e-on och andra ocker-företag med en massa pengar för vardagsladdning är inte rimligt.

Betalar man 10.000:- för en laddbox med installation så har man helt enkelt blivit lurad.
Nu missade du lastbalanseraren och en sladd till. Det var inget som var standard till första bilen jag beställde. Jag fick däremot en till id3. Opel erbjöd inget sånt. Så 10 000 inkl balanserare, sladd, box, kapsling och påhittade 4-5 meter installationskabel. Den tvisten blev det dock inget av då tibbers installatörer skulle bara titta på den under arbetstid. Jag hade således förlorat mer pengar.

Men nej, har man ingen fast plats hemma så nej då ska man inte ha en elbil, och bara som i mitt samhälle så är vi troligtvis aldrig där på vissa hus trots kommunalt ägda hyreshus =)
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vem har gjort en långtidsstudie på LFP-batterier där man har passerat 10% degradering? Den studien skulle jag vilja läsa.
Nu var inte tanken att ramla in i någon djup batteritekniksdiskussion men här är en av de artiklar (med referenser till studier) som jag råkade över; https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Nu missade du lastbalanseraren och en sladd till. Det var inget som var standard till första bilen jag beställde. Jag fick däremot en till id3. Opel erbjöd inget sånt. Så 10 000 inkl balanserare, sladd, box, kapsling och påhittade 4-5 meter installationskabel. Den tvisten blev det dock inget av då tibbers installatörer skulle bara titta på den under arbetstid. Jag hade således förlorat mer pengar.

Men nej, har man ingen fast plats hemma så nej då ska man inte ha en elbil, och bara som i mitt samhälle så är vi troligtvis aldrig där på vissa hus trots kommunalt ägda hyreshus =)
Jag har fått både en reseladdare med schuko/3-fas, och en Typ2-kabel till alla mina elbilar. Så inget behov av några ytterligare sladdar. Men det är naturligtvis märkesbundet vad som ingår.

En kollega fick ganska nyligen installerat en laddbox, Typ2-kabel, "lastbalanseing" och anpassning för solceller för 6.700:- totalt.

Han köpte det av en lokal elektriker som kom och gjorde hela installationen, istället för att falla för ett "erbjudande" från någon av de stora spelarna.

Tror inte det är unikt lågt pris, om man hör sig för lite innan man beställer. Men det spelar mindre roll med några tusenlappar hit eller dit i det stora hela, när man köper bil för runt halvmiljonen.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag har fått både en reseladdare med schuko/3-fas, och en Typ2-kabel till alla mina elbilar. Så inget behov av några ytterligare sladdar. Men det är naturligtvis märkesbundet vad som ingår.

En kollega fick ganska nyligen installerat en laddbox, Typ2-kabel, "lastbalanseing" och anpassning för solceller för 6.700:- totalt.

Han köpte det av en lokal elektriker som kom och gjorde hela installationen, istället för att falla för ett "erbjudande" från någon av de stora spelarna.

Tror inte det är unikt lågt pris, om man hör sig för lite innan man beställer. Men det spelar mindre roll med några tusenlappar hit eller dit i det stora hela, när man köper bil för runt halvmiljonen.
Det ingick inte i opel, peugeot, citroen, renault, kian jag kollade. Så jag hade ju beställt en opel från början och då hade jag redan beställt sakerna, vilket jag faktiskt inte ångrar då min ena kabel sitter i hela tiden hemma och den jag fick med id3 ligger i bilen.

Det kvittar ju om jag hade gjort installationen via tibber eller via lokal elektriker, kapslingen hade jag aldrig kommit undan. Det jag hade kommit undan var 600 kr som jag blev lurad av installatören såklart.

Det är dock mellan 6-15000 man får räkna med beroende på sina förutsättningar såklart. Boxen kommer ju sitta kvar där vare sig jag har elbil eller ej, drar ju inte bort skrotet om jag väljer en dieselbil igen när jag blivit av med id3 :) Kabeln kan man ju använda till annat.
 
Nicke Nyfiken
S Styrman_jansson skrev:
Nu var inte tanken att ramla in i någon djup batteritekniksdiskussion men här är en av de artiklar (med referenser till studier) som jag råkade över; [länk]
Tack för länken.

Jag tänkte mer på långtidsstudier på elbilsbatterier i verkligheten, istället för laboratorietester.

Den länkade studien om degradering på batterier för gaffeltruckar är nog inte så applicerbar på bilar. De misshandlade NMC-batterierna maximalt genom att oavbrutet köra 0-100% cykler. Så helt väntat blev degraderingen större på NMC-batterierna. Vidare körde de med 0,5 C vid både laddning och urladdning vilket passar utmärkt för LFP-batterierna, men är knappast så som ett elbilsbatteri används.

Men hur som helst var det mycket intressant läsning. 👍
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Boxen kommer ju sitta kvar där vare sig jag har elbil eller ej, drar ju inte bort skrotet om jag väljer en dieselbil igen när jag blivit av med id3 :) Kabeln kan man ju använda till annat.
Är verkligen ID3an så dålig att du funderar på att gå tillbaka till fossilbil?😱
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tesla.
OK.
Men tja, de har väl knappast ChaDemo-laddning, så inget för mig ändå ...

Synd.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Men tja, de har väl knappast ChaDemo-laddning, så inget för mig ändå ...

Synd.
Chademo finns knappt längre. Alla laddstationer jag använde för Chademo är numera stängda.
 
R Rkarlsson skrev:
Boxen kommer ju sitta kvar där vare sig jag har elbil eller ej
Och boxen kommer sitta kvar om du köper en till elbil, så du får väl slå ut kostnaden på alla de bilar som kommer att utnyttja den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.