Har en Nibe fighter jet 360p från 2009 där kompressorn gick sönder för ett par månader sedan.
Sedan dess har vi enbart kört på elpatronen på vinterläget men idag så lät den konstigt, som om den skar sig och sen dog den helt och går inte att få liv i igen.
Vad jag hört så är det lång leveranstid på frånluftsvärmepumparna, men vad gör man om den bara dör?
Inte värt att försöka reparera en FLVP från 2009 där man vet att kompressorn är sönder?
Ni som köpt en Nibe F370 som jag är mest inne på, hur länge har ni fått vänta och vad har ni fått betala?

Vad hade ni gjort i mitt läge?
 
Du menar att alla säkringar i el-centralen löste ut plus den i 360P? Finns även glasrörssäkringar på relä-kortet som kan ha gått. Vill den inte ens ge värme i reservläget med el-patronen? Jag skulle undersöka den mer innan jag bestämmer mig för att skrota, den är inte jättegammal. Snyggare styrsystem på F370 men de flesta funktioner man kan önska finns också i 360P om man nu inte är ute efter app-styrning. Vad jag förstår är det nu några få månaders leveranstid på F370 med installation. Enstaka exemplar kan finnas hos vissa grossister för snabb leverans (osäkert pris) men man måste ju ändå hitta en installationsfirma som har tid.
 
J Josth skrev:
Du menar att alla säkringar i el-centralen löste ut plus den i 360P? Finns även glasrörssäkringar på relä-kortet som kan ha gått. Vill den inte ens ge värme i reservläget med el-patronen? Jag skulle undersöka den mer innan jag bestämmer mig för att skrota, den är inte jättegammal. Snyggare styrsystem på F370 men de flesta funktioner man kan önska finns också i 360P om man nu inte är ute efter app-styrning. Vad jag förstår är det nu några få månaders leveranstid på F370 med installation. Enstaka exemplar kan finnas hos vissa grossister för snabb leverans (osäkert pris) men man måste ju ändå hitta en installationsfirma som har tid.
Tack för svar.
Inga säkringar har gått, men displayen är helt av och den låter ingenting som den gjort innan. Verkar dock vara så att vi har varmvatten just nu (en dusch och 5-7 timmar senare).
Vilket är reservläget?
Jag pratade med en installatör som för ett par veckor sedan sa att det inte va värt att reparera kompressorn på en FLVP från 2009..
 
Reservläget väljs med den stora strömbrytaren på fronten. I reservläget är kompressorn och elektroniken bortkopplade. Shunten måste skötas manuellt. Se vidare i manualen.

Installatören vill säkert sälja en ny värmepump till dig eftersom de tjänar mest på det. Jag tycker inte att en FLVP från 2009 är särskilt gammal alls. Min 310P är från 1997 och jag har fått byta kompressor tre gånger och den gör sitt jobb som den ska utan krusiduller. Finns fortfarande gott om reservdelar.
 
J Josth skrev:
Reservläget väljs med den stora strömbrytaren på fronten. I reservläget är kompressorn och elektroniken bortkopplade. Shunten måste skötas manuellt. Se vidare i manualen.

Installatören vill säkert sälja en ny värmepump till dig eftersom de tjänar mest på det. Jag tycker inte att en FLVP från 2009 är särskilt gammal alls. Min 310P är från 1997 och jag har fått byta kompressor tre gånger och den gör sitt jobb som den ska utan krusiduller. Finns fortfarande gott om reservdelar.
Det va säkringen på värmepannan som slagit ut. Ringde firman jag haft kontakt med och hon sa att hon nog hade bytt kompressorn på pannan iom att vi inte gjort det istället för att köpa en ny.
Hon sa att det kostade ungefär 22 tkr efter ROT, låter det rimligt?
 

Bästa svaret

Frågan är då om det var fel i kompressorn som fick säkringen att lösa ut? När kompressorn havererat brukar man skruva bort kompressorns anslutningskabel från relä-kortet bakom el-panelen. Då vet man om resten av värmepumpen fungerar som den ska och den håller inte på med några nya startförsök där motorskyddet på kompressorn måste lösa ut mest hela tiden.

Man kan räkna med mellan 20-25 tkr för kompressorbyte inklusive de andra komponenter som byts samtidigt.
 
J Josth skrev:
Frågan är då om det var fel i kompressorn som fick säkringen att lösa ut? När kompressorn havererat brukar man skruva bort kompressorns anslutningskabel från relä-kortet bakom el-panelen. Då vet man om resten av värmepumpen fungerar som den ska och den håller inte på med några nya startförsök där motorskyddet på kompressorn måste lösa ut mest hela tiden.

Man kan räkna med mellan 20-25 tkr för kompressorbyte inklusive de andra komponenter som byts samtidigt.
Det va det hon trodde, iom att jag har vinterläget på för att köra på elpatronen så sa hon att den ändå försöker använda kompressorn i så stor utsträckning som den kan och då kan den lösa ut.
Kör på ett kompressorbyte då tänker jag. Stort tack för hjälpen Josth.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.