Hej!

Vi har denna lägenhet, se mäklarens planlösning och bilder för nuläge: https://www.fastighetsbyran.com/sv/...ID=2105416&Digitaltflyttkort=A8991499B89323B0

Vi tänkte göra om så att vi får ett sovrum mot gården (där köket ligger idag) och ett stort sammanslaget kök+vardagsrum. Vi vill ha ett större matsalsbord och har svårt att få plats i befintlig vardagsrumsdel. Därför tänkte vi antingen

a) ta ned vägg mellan tilltänkt kök + vardagsrum
eller
b) göra ett valv - för en intressantare planlösning?

Hur ska vi planera möblering för att få plats med både matsalsbord och soffa, och skapa trevliga ytor?
Kommer vi tröttna på öppen planlösning?

Vad hade ni gjort?
 
  • Ritning av bostad med två sovrum, kök, badrum, skafferi, och flera förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med kök, WC, två sovrum, hallar, och sällskapsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur har ni tänkt att dra vatten- och avloppsrör?

Jag ser inte var ni har tänkt att ha ytterkläder och skor i närheten av ytterdörren.

Svårt att tänka något om möblering när man inte känner till storleken på rum och möbler. Men kommer det nya köket få större golvyta än det befintliga, dvs. om inte matbordet får plats i nuvarande kök får det kanske inte plats i det nya heller.

Valv var populärt under några år kring 1980 (tror jag att det var) och 5-10 år senare ansågs det vara det mest omoderna som fanns.

Om man vill ha öppen planlösning i längden beror på hur man lever. Om en lagar maten medan den andra sitter framför TV så kan mixern etc. i köket verkligen störa den som försöker lyssna på annat (och tvärtom). I en del fall blir vardagsrummet svårmöblerat när man tar bort en vägg för det blir konstigt att ha soffan där den måste stå framför den enda väggen där man kan ha TV..
 
  • Gilla
Whitewater och 2 till
  • Laddar…
samovar
Om man bara går efter planlösningen så ser det ut att vara en väldigt smal passage mellan de två hallarna där ni i er ritning satt kyl och frys. Vilket skulle förlänga den smala passagen ytterligare.

Jag hade nog behållt köket där det är och ev ändrat om planlösningen på köket lite. Kanske flyttar vardagsrummet till den delen av lägenheten där matsalen också är…
 
  • Planritning över en bostad med kök, vardagsrum, sovrum, hall och toalett. Enkel layout, med måttangivelser saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
Min första fråga är — vilka är ”vi”? Finns det barn? Planeras det?

Nästa fråga: Hur mycket får ni bygga om? Att flytta köket är ett ganska stort ingrepp, är det ok med bostadsrättsföreningen? Krävs bygglov?
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
Håller med samovar i planeringen, det känns som det enklaste ingreppet att behålla kök där det är och istället flytta vardagsrummet.

Om ni ändå känner för att flytta köket så hade jag haft den nedre ingången som entre istället för den övre, då man kunnat skapa en bättre lösning.
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har ni tänkt att dra vatten- och avloppsrör?

Jag ser inte var ni har tänkt att ha ytterkläder och skor i närheten av ytterdörren.

Svårt att tänka något om möblering när man inte känner till storleken på rum och möbler. Men kommer det nya köket få större golvyta än det befintliga, dvs. om inte matbordet får plats i nuvarande kök får det kanske inte plats i det nya heller.

Valv var populärt under några år kring 1980 (tror jag att det var) och 5-10 år senare ansågs det vara det mest omoderna som fanns.

Om man vill ha öppen planlösning i längden beror på hur man lever. Om en lagar maten medan den andra sitter framför TV så kan mixern etc. i köket verkligen störa den som försöker lyssna på annat (och tvärtom). I en del fall blir vardagsrummet svårmöblerat när man tar bort en vägg för det blir konstigt att ha soffan där den måste stå framför den enda väggen där man kan ha TV..
Hej! Tack för input. Jag tror vi tänkt om lite och överväger att inte ta ned några vägar annat än den mellan hall och sovrum. Där nya köket är tänkt låg ett kök tidigare (som nu är borttaget och man ser inget av ledningarna). Där det är grått i mäklarens planlösning finns VA och ventilationsstammar - så vår förhoppning är att det ska gå att dra därifrån. Har inte haft någon att kolla på det än dock.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Om man bara går efter planlösningen så ser det ut att vara en väldigt smal passage mellan de två hallarna där ni i er ritning satt kyl och frys. Vilket skulle förlänga den smala passagen ytterligare.

Jag hade nog behållt köket där det är och ev ändrat om planlösningen på köket lite. Kanske flyttar vardagsrummet till den delen av lägenheten där matsalen också är…
Hej! Tack för input! Intressant tanke att byta plats på sovrum och vardagsrum, men inte kök. Vi vill gärna ha sovrummet in mot gården (där köket nu ligger) - vilket också är en underliggande tanke.

Visst ser passagen smal ut. Den är ca 80 cm bred i verkligheten. Det är en konstig planlösning pga det rä två sammanslagna lägenheter- Försöker tänka att det ger karaktär :)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Min första fråga är — vilka är ”vi”? Finns det barn? Planeras det?

Nästa fråga: Hur mycket får ni bygga om? Att flytta köket är ett ganska stort ingrepp, är det ok med bostadsrättsföreningen? Krävs bygglov?
Hej! Just nu planeras inga barn - men finns det något du tänker på med tanke på det?

Vi har styrelsens medgivande att sätta köket där, då ett kök fanns där när huset byggdes. På 80-talet togs det köket bort. Jag har kollat med en bygglovshandläggare och det verkar inte krävas bygglov, eftersom stammar redan ska finnas i det rummet. Så hoppas det stämmer?
 
J Jarlsgård skrev:
Håller med samovar i planeringen, det känns som det enklaste ingreppet att behålla kök där det är och istället flytta vardagsrummet.

Om ni ändå känner för att flytta köket så hade jag haft den nedre ingången som entre istället för den övre, då man kunnat skapa en bättre lösning.
Hej! Tack för input. Tycker också det låte trevligt att använda den nedre ingången! :)
 
Whitewater Sannaf732 skrev:
Hej! Just nu planeras inga barn - men finns det något du tänker på med tanke på det?

Vi har styrelsens medgivande att sätta köket där, då ett kök fanns där när huset byggdes. På 80-talet togs det köket bort. Jag har kollat med en bygglovshandläggare och det verkar inte krävas bygglov, eftersom stammar redan ska finnas i det rummet. Så hoppas det stämmer?
Bygglov krävs inte, däremot skulle jag tro a t en bygganmälan är på sin plats även om det tidigare funnits ett kök där.
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
Har ni mätt så allt får plats som ni tänkt? Det tänkta köket ser ungefär lika litet ut som det befintliga, kommer ni få plats med allt där?
Hur har ni tänkt med förvaring i hallen?
En annan tanke är att vid försäljning är det mycket värt med två sovrum, genom att ta bort ett så minskar ni potentiella köpare enormt. Ett sovrum passar enbart barnlösa par, medan två sovrum kan fungera rätt länge med två barn.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Whitewater Sannaf732 skrev:
Hej! Just nu planeras inga barn - men finns det något du tänker på med tanke på det?
O ja. Det kan du ge dig på.

Orkar inte räkna upp allt här så jag drar några lappar ur hatten på måfå:
• En barnfamilj kan aldrig få för stor hall. Multiplicera hallytan med kvadraten på antalet barn — minst, typ.
• Hall och toa placeras lämpligen i direkt anslutning till varandra. Fenomenet ”unge i nersölad termooverall som måste in på muggen panikartat omedelbart efter att ha lekt alldeles för länge ute i geggamojan” blir en tämligen kladdig upplevelse eljest.
• Varje barn behöver ett eget rum. Även fast de kanske sover mycket hos föräldrarna.
• När barnen är små vill man kunna ha uppsikt över dem medan man t ex lagar mat. När de blir lite större behöver de eget utrymme. När de blir tonåringar utropas dessa utrymmen till fria republiker dit föräldrar ej äga tillträde utan visum och månadsvis föranmälan.
• Första åren är det barnen som sover och föräldrarna som är uppe på kvällarna. Därefter blir det tvärtom.

Finns mycket mer…
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.