Hej
Jag planerar att sätta upp en enklare kameraövervakning över infarten till tomten. jag har tittat på flera typer av åtelkameror / viltkameror samt denna:
https://www.amazon.se/Security-Outd...+trail+camera+wildlife+cam,aps,87&sr=8-3&th=1

Dessa har dock bara räckvidd nattetid på ca. 10 meter, och jag har 24 meter mellan huset och grinden.
Har någon förslag och idéer på någon lämplig kamera som räcker så långt?
 
Unikt namn
Vad är syftet med kameran?
Ska du kunna identifiera tex en människa?

Kameror med bra bild på långt håll i mörker är dyra.
Jag hade använt flera kameror för att täcka utrymmet.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Ja, syftet är ju att kunna identifiera en människa, eller t.ex.se ett bilnummer. En kamuflagemålad kamera kan jag placera i en buske ca.18 meter från infarten. Skiljer det mycket i pris på olika avstånd?
 
Tack, ett intressant förslag. Kan man koppla ihop strålkastaren med kameran så de går igång samtidigt? Det var svårt att få klarhet i beskrivningen.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Unikt namn
En kamera i en buske lär spela in mest hela tiden för att grenarna rör sig och triggar rörelseinspelning.

Jag är väl lite skeptisk till att en (billig) fullhd kamera ger tillräckligt bra bild på 24m håll för att identifiera en regplåt eller ett ansikte. Men rör de sig närmare så kanske det går tillslut.

Du kan ju prova ställa in mobilkameran på 2MP och prova ta en bild ifrån där du tänkt sätta upp kameran, och sedan undersöka detaljnivån i bilden på en dator.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Chansade på att köpa en TP-link Tapo C320WS. Den är kanske 30-40m till tomtgränsen och bilden är skarp hela vägen. Väldigt bra bild även nattetid, så bra att jag tex kunnat se sniglar på gräsmattan kravla runt ett par meter bort. Det är en 2k-kamera och det är helt klart stor skillnad i bildkvalitet jämfört med mina "kinakameror" på 720/1080p. Trots att jag kör wifi verkar uppkopplingen vara stabil än så länge.

Appen verkar funka bra man kan ställa in zoner, igenkänning av människor och djur, verkar ha inbyggd siren och en ganska så stark lampa som kan gå igång tex vid rörelser så helt klart många funktioner så den lär säkert räcka långt om man bara vill sätta upp det enkelt.

Eftersom det är lite hit and miss med igenkänning generellt på kameror med vajande träd, solen etc, kör jag mina kameror i frigate (hårdvaruaccelerad ai-igenkänning som körs i home assistant) och där funkar det riktigt bra. Integrationen med HA är för övrigt super och ger i princip tillgång till alla sensorer som kameran har.

Så för 550kr som den kostade på kjelle så tycker jag den är att rekommendera helt klart.
 
Jag har Arlo Pro 4 och är mycket nöjd.
Dessutom med "hemma/borta läge", så man kan välja när detekteringen ska vara igång.
Batteridrivna med WiFi, och otrolig batteritid.
Det har kommit nyre modeller, så idag köper du ett 4-pack för ca 4500kr.
Dom funkar otroligt bra för mitt ändamål i alla fall.
 
Jag tackar för alla svaren, och ska nu utvärdera vad det blir.
/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.