Jag skall bygga en carport till vår nya husvagn och skall använda det gamla garaget som stöd.
Tänker mig pulpettak med lutning tillbaka mot garaget för att använda hängrännan gemensamt.
har problem med att jag inte har tillräcklig höjd på garaget och undrar om någon har koll om jag eventuellt kan fästa i garagets takstolar underifrån takskägget och vad som skulle behövas för att det skall sitta ordentligt.
Måtten som behövs är 2800 frihöjd så husvagnen får plats samt 4000 bred längd blir 7000.
 
Det är nog ingen bra lösning av flera skäl. Det är bättre att ställa carporten på pelare så att dess tak kommer högre upp och aldrig rör garagets. Du kan sedan använda garageväggen för att förankra carportens pelare i sidled.
 
Hej Justus, Tack för svar men om jag måste undvika stolpar. finns det inget som kan göras på garaget för att det skall fungera?
Vilka skäl är det du tänker på? Jag är rätt så okunnig i bygg där av min fråga igen.
 
Det är svårt att få garagetaket tätt om du ska ta hål på dess nuvarande tätskikt. Det är inte heller självklart att garageväggen tål den extra last som det då blir fråga om. Två stolpar till carporten som står alldeles intill garageväggen måste du väl kunna få plats med?
 
Handritad skiss på byggkonstruktion med måttangivelser och frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen,
Jag har inte tänkt gå genom taket utan kolla min lilla ritning vet inte om detta är möjligt eller blir helt fel.
Måste komma över garaget för att få in husvagnen som jag tänkt.
 
Tyvärr tror jag inte att det håller. Med snö blir det en betydande last som inte garagets takstolar är dimensionerade för. Jag ska försöka göra en skiss lite senare.
 
  • Gilla
Magnus33
  • Laddar…
Så här tänker jag:
Illustration av en enkel träkonstruktion för takförlängning intill ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen,
Tack för ritningen ser bra ut.
Ville helst inte ha de innersta stolparna då marken redan är klar. Men får nog göra som du beskriver kan ju klart bli problem med min tänkta lösning.
 
Chansar på att väcka denna gamla tråd till liv.... Jag har exakt samma problem. Vad jag är lite orolig för är dock att vattenavrinningen från carportens plåttak får sån fart att det tar sig in under pannorna på garagetaket. Fast det kanske inte är något att oroa sig för?

Hur blev din carport sen @Magnus33? Några bilder du vill dela med dig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.