Två bilder: jordhålor nära byggnader, möjligt djurliv, mätverktyg ger skala, naturen möter mänsklig infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hör kommer två spännande frågor till alla grundligt kunniga Byggahusare:

Basfakta: Scenen är den ventilerade krypgrunden till ett 80 år gammalt hus med stående plankväggar vid Småländska höglandets fot.
  • Vi köpte huset för två år sedan och fick börja med att åtgärdad rötskador i syll, bärlina och golvbjälkar. Felen var kända av oss före köpet - inget problem med det - och/men samtidigt lades täckande plast över hela jordgrunden, varför både besiktningsmannen och byggfirman föreslog att vi skulle fuktmäta hur det hela utvecklades under några år innan vi tog ställning till att eventuellt komplettera med en avfuktare.

  • Tydligen tycker i alla fall någon att grunden blivit mysigare, för sedan hösten 2022 har gnagare av något slag uppenbarligen (och utan lov från oss!) flyttat in. Bilden visar några av de cirka tio liknande grävda hål som nu pryder grundens närområde i alla väderstreck. Biltema-fuktmätaren ligger där för storleksreferens. Den mindre, infällda bilden visar hur de nyinflyttades träck ser ut. (Husmöss finns också i grunden - samt träck från dem. Men det här är ju något annat.) Sålunda...
Fråga 1: Om fukthalten i det äldre virket tack vare markplasten på två år har sjunkit från ca 22 procent till ca 20,5 procent - är vi då tillräckligt på rätt väg, eller borde vi i alla fall skaffa en avfuktare?

Fråga 2a: Vem har flyttat in i grunden? Sork? Mullvad? Ullmerkott? 2b: Gör de oss eller huset någon skada = behöver vi göra något åt dem och i så fall vad?

Tack på förhand för goda svar och förslag! 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Spillning liknar råtta och hålen med i marken. Sett liknande runt soprummet på jobbet. Är det i stad eller på landet huset finns?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Intressant! Huset ligger på landet. Inga permanentboende i närheten, inget annat heller som borde kunna intressera brunråttor, typ matförråd av något slag. Men, tja, det finns väl Gröna vågen-råttor också, antar jag... 🙂
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Min gissning är mus, jag har flera sådana hål i min trädgård och har sett dom flera gånger.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ingen bondgård i närheten?
 
Det finns sommarbetande kor i en hage ca 500 meter bort. Men inget aktivt jordbruk (spannmål, djur, foder, gödsel etc) i den mening i alla fall en oldtimer som jag lägger i ordet "bondgård".
 
Är det gamla hål så kan ju spillning komma från övervintrad igelkott
 
H håbbe1961 skrev:
Är det gamla hål så kan ju spillning komma från övervintrad igelkott
... men gräver igelkottar verkligen hål på det sättet?
 
Nä men om hålen fanns där tidigare av nån annan varelse
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
Fyll hålen med sten och se vad som händer
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
Eller skaffa en råttfälla, sätt chokladrussin som bete, ställ i krypgrunden nära ett av hålen och vänta en halvtimme. Hos oss tog det iallafall inte längre än så att fånga råttan som flyttade in under trädgårdsboden.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

N Numbe skrev:
[bild]

Hör kommer två spännande frågor till alla grundligt kunniga Byggahusare:

Basfakta: Scenen är den ventilerade krypgrunden till ett 80 år gammalt hus med stående plankväggar vid Småländska höglandets fot.
  • Vi köpte huset för två år sedan och fick börja med att åtgärdad rötskador i syll, bärlina och golvbjälkar. Felen var kända av oss före köpet - inget problem med det - och/men samtidigt lades täckande plast över hela jordgrunden, varför både besiktningsmannen och byggfirman föreslog att vi skulle fuktmäta hur det hela utvecklades under några år innan vi tog ställning till att eventuellt komplettera med en avfuktare.

  • Tydligen tycker i alla fall någon att grunden blivit mysigare, för sedan hösten 2022 har gnagare av något slag uppenbarligen (och utan lov från oss!) flyttat in. Bilden visar några av de cirka tio liknande grävda hål som nu pryder grundens närområde i alla väderstreck. Biltema-fuktmätaren ligger där för storleksreferens. Den mindre, infällda bilden visar hur de nyinflyttades träck ser ut. (Husmöss finns också i grunden - samt träck från dem. Men det här är ju något annat.) Sålunda...
Fråga 1: Om fukthalten i det äldre virket tack vare markplasten på två år har sjunkit från ca 22 procent till ca 20,5 procent - är vi då tillräckligt på rätt väg, eller borde vi i alla fall skaffa en avfuktare?

Fråga 2a: Vem har flyttat in i grunden? Sork? Mullvad? Ullmerkott? 2b: Gör de oss eller huset någon skada = behöver vi göra något åt dem och i så fall vad?

Tack på förhand för goda svar och förslag! 🙂
För att undvika mögel och rötsvamp bör fukten sjunka ytterligare i materialet i krypgrunden där fuktmätning gjordes. Generellt utgår man från att gränsvärdet för mögel och jordbakterier går vid 75% relativ fuktighet och vid 17% fuktkvot. 20,5% FK ligger definitivt över gränsvärdet för tillväxt av mögel och börjar närma sig gränsvärdet för rötsvamp. över 24% fuktkvot brukar anges som gränsvärde för rötsvamp. Temperaturen inverkar också, men för säkerhets skull under sommaren, överstig inte dessa grundläggande värdena.

Svar på fråga 2 kan vara råttor. Gnagare är det bäst att skrämma iväg eller ta hand om på annat sätt. De kan förstöra isoleringen genom att bana vägar i densamma så att kall luft förstör den isolerande verkan. Döda gnagare kan ligga och lukta lik ganska länge och deras urin är inte heller mumma. De kan också genom urinen dra till sig humlor och bin. Humlorna och bina kan i sin tur locka till sig humlemott genom sin lukt.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
För att undvika mögel och rötsvamp bör fukten sjunka ytterligare i materialet i krypgrunden där fuktmätning gjordes. Generellt utgår man från att gränsvärdet för mögel och jordbakterier går vid 75% relativ fuktighet och vid 17% fuktkvot. 20,5% FK ligger definitivt över gränsvärdet för tillväxt av mögel och börjar närma sig gränsvärdet för rötsvamp. över 24% fuktkvot brukar anges som gränsvärde för rötsvamp. Temperaturen inverkar också, men för säkerhets skull under sommaren, överstig inte dessa grundläggande värdena.

Svar på fråga 2 kan vara råttor. Gnagare är det bäst att skrämma iväg eller ta hand om på annat sätt. De kan förstöra isoleringen genom att bana vägar i densamma så att kall luft förstör den isolerande verkan. Döda gnagare kan ligga och lukta lik ganska länge och deras urin är inte heller mumma. De kan också genom urinen dra till sig humlor och bin. Humlorna och bina kan i sin tur locka till sig humlemott genom sin lukt.
Tack, Forskande Fukttekniker (och övriga)! Tänkvärda svar.
Följdfråga om råttorna/gnagarna: Vad har du/övriga för idéer om konkreta aktiviteter på temat "skrämma iväg eller ta hand om på annat sätt"?
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
N Numbe skrev:
Tack, Forskande Fukttekniker (och övriga)! Tänkvärda svar.
Följdfråga om råttorna/gnagarna: Vad har du/övriga för idéer om konkreta aktiviteter på temat "skrämma iväg eller ta hand om på annat sätt"?
Hej,

Jag är inte skadedjursbekämpare, s vill av den anledningen hänvisa till Anticimex eller annat företag. Att ha en katt och ge den tillträde till grunden kan fungera. Förr kallade man ventilöppningarna för kattluckor. Det finns vissa skadedjursskrämmor som avger ljud, men jag vet inte om sådana fungerar eller inte. har hört både ock.
 
Tack igen. Kul idé med katt! Tyvärr är jag själv allergisk, men å andra sidan är ju katten knappast intresserade av mig annat än som tillhandahållare av mat. Så kommer någon förbi, ska jag absolut ställa "kattluckan" på vid gavel. 🙂
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.