Åsa Lund
Gött och grattis!
 
  • Gilla
Apbt och 1 till
  • Laddar…
21mån folk skrev här, men kan inte låta bli att svara.
Självklart har alla Husqvarna Rider laddning för batteri.
Sitter en spole under svänghjulet. Röd kabel ut med en diod på.
Vissa modeller har en diod brygga/ regulator.

Tror aldrig jag någonsin sett en Briggs n Stratton med 8hk eller mer som inte har spole för detta.

Vad anonym svamlar om har jag ingen aning om för allt med laddning han säger är 100% fel.

Ifall någon annan läser denna tråd i framtiden.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
B busgraab skrev:
21mån folk skrev här, men kan inte låta bli att svara.
Självklart har alla Husqvarna Rider laddning för batteri.
Sitter en spole under svänghjulet. Röd kabel ut med en diod på.
Vissa modeller har en diod brygga/ regulator.

Tror aldrig jag någonsin sett en Briggs n Stratton med 8hk eller mer som inte har spole för detta.

Vad anonym svamlar om har jag ingen aning om för allt med laddning han säger är 100% fel.

Ifall någon annan läser denna tråd i framtiden.
Jag har fortfarande inte löst de då de blev problem med huset och har fått bygga i 2år vilket snart är klart. DÅ SKA jag fixa de. 😆 är helt kass på motorer men svänghjul, menar du dör motorn driver ner till remmen eller där ridern är delad?
 
Har också en Rider 11, med ett helt annat problem. I förrgår när jag klippte, började den gå tungt, och dog efter ytterligare en stund. Försökte starta den dagen efter, vilket inte gick. Förrän jag lyfte av luftfiltret, då startade direkt, och gick jättebra. Jag har klippt mycket där det dammat mycket. Hursomhelst tänkte jag att det nog var dags för en service. Så jag bytte lyftfiltret, och tömde ur oljan. Fyllde sedan med rak 30-olja. Sedan startade jag motorn, utan problem. Men efter bara ca 10 sekunder small det. Motorn dog, och all kompression var borta. Så endera har kamaxel, eller ventil gått av. Jag kan bara inte förstå att det händer precis efter att man bytt olja. Har någon av er några tankar/ide'er om vad som hänt?
 
A Apbt skrev:
Jag har fortfarande inte löst de då de blev problem med huset och har fått bygga i 2år vilket snart är klart. DÅ SKA jag fixa de. 😆 är helt kass på motorer men svänghjul, menar du dör motorn driver ner till remmen eller där ridern är delad?
Du har 2 kablar utifrån motorn, en röd med krympslang på. Det är ifrån laddspolen. Den kabeln ska till batteriets pluspol.
Den svarta är växelström. Ska vara till strålkastare fram, vilket jag inte tror du har, så den kan du ignorera.

Gällande ditt startproblem: på solenoiden så sitter en brun kabel som går in i en svart slang. Troligen har du brott på den kedjan, går via ett gäng brytare. Prova att sätt en extra kabel där den bruna är fastskruvad, som du sedan jordar direkt, eller sätter på minuspolen.

Jag sätter 20kr på att den hoppar igång då.

Mvh
 
A AG A skrev:
Har också en Rider 11, med ett helt annat problem. I förrgår när jag klippte, började den gå tungt, och dog efter ytterligare en stund. Försökte starta den dagen efter, vilket inte gick. Förrän jag lyfte av luftfiltret, då startade direkt, och gick jättebra. Jag har klippt mycket där det dammat mycket. Hursomhelst tänkte jag att det nog var dags för en service. Så jag bytte lyftfiltret, och tömde ur oljan. Fyllde sedan med rak 30-olja. Sedan startade jag motorn, utan problem. Men efter bara ca 10 sekunder small det. Motorn dog, och all kompression var borta. Så endera har kamaxel, eller ventil gått av. Jag kan bara inte förstå att det händer precis efter att man bytt olja. Har någon av er några tankar/ide'er om vad som hänt?
Hur mycket olja rann det ur när du bytte?

En gissning är att det kom ut väldigt lite? Det ska vara 1,4liter i, och jag tror den skar för dig pga för lite olja. Dom skär i princip alltid mellan vevaxel och vevstake. Skadorna där gjorde sedan att vevstaken gick av. En riktig klassiker på Briggs.
Med trasig vevstake så snurrar den antingen runt såsom om den inte hade komp, alternativt så sitter den fast.

Har du tur så har du inga övriga skador i motorn än att staken är av och den kan du byta. Går att köpa piratdelar för några 100lappar.

Vill du vara 100 på att staken är av så lossar du på topplocket och kollar om kolven rör sig när du snurrar på svänghjulet.

Om så är fallet så kan du dels på motorn och kontrollera innehållet..dom är mycket lättskruvade. Är det totalt mos därinne så är det motorbyte som gäller.

Mvh
 
B busgraab skrev:
Du har 2 kablar utifrån motorn, en röd med krympslang på. Det är ifrån laddspolen. Den kabeln ska till batteriets pluspol.
Den svarta är växelström. Ska vara till strålkastare fram, vilket jag inte tror du har, så den kan du ignorera.

Gällande ditt startproblem: på solenoiden så sitter en brun kabel som går in i en svart slang. Troligen har du brott på den kedjan, går via ett gäng brytare. Prova att sätt en extra kabel där den bruna är fastskruvad, som du sedan jordar direkt, eller sätter på minuspolen.

Jag sätter 20kr på att den hoppar igång då.

Mvh
Ahhhh, då ska jag fixa de. Jag har köpt led ljus till den. Är de ström i den då? Eller är den som en minus?
Tänkte isåfall dra fram kabeln till en kopplingspunkt och sen där ifrån dra kabel till ljuset fram. Eller måste jag ha med mig minus Eller plus kabel till kopplingspunkten isåfall?
 
Den svarta kabeln är växelström, du jordar sedan din andra kabeln från din ledlampa till ramen/jord.
I och med att det är växelström spelar det ingen roll hur du ansluter din LED. Den kommer dock att blinka med hög frekvens, men du kommer troligtvis inte tänka på det.
 
B busgraab skrev:
Den svarta kabeln är växelström, du jordar sedan din andra kabeln från din ledlampa till ramen/jord.
I och med att det är växelström spelar det ingen roll hur du ansluter din LED. Den kommer dock att blinka med hög frekvens, men du kommer troligtvis inte tänka på det.
Aahh, okej. Jag tackar så mycket för hjälpen!
 
B busgraab skrev:
Hur mycket olja rann det ur när du bytte?

En gissning är att det kom ut väldigt lite? Det ska vara 1,4liter i, och jag tror den skar för dig pga för lite olja. Dom skär i princip alltid mellan vevaxel och vevstake. Skadorna där gjorde sedan att vevstaken gick av. En riktig klassiker på Briggs.
Med trasig vevstake så snurrar den antingen runt såsom om den inte hade komp, alternativt så sitter den fast.

Har du tur så har du inga övriga skador i motorn än att staken är av och den kan du byta. Går att köpa piratdelar för några 100lappar.

Vill du vara 100 på att staken är av så lossar du på topplocket och kollar om kolven rör sig när du snurrar på svänghjulet.

Om så är fallet så kan du dels på motorn och kontrollera innehållet..dom är mycket lättskruvade. Är det totalt mos därinne så är det motorbyte som gäller.

Mvh
Ja, du har helt rätt. Det kom väldigt lite olja. Det har funnits ett problem de sista veckorna. Eller då uppmärksamades att det var väldugt lite olja. Jag fyllde då på. Men då blårök den i ca en halvtimme. Likadant nästa gång jag skulle klippa. Så då började misstänka att stickan någon gång skulle vart utbytt. Eftersom motorn gick rent, när den bränt bort överskott av olja. När jag nu bytte olja, så rann säkert bara 4 deciliter ut. Jag fyllde ca 7-8 deciliter, och då visade nivån lite mer än tidigare. Dock en del under nödvändigt, enligt sticka. Men jag provstartade bara, för att se om den blårök. Vilket den alltså gjort tidugare, med den nivån. Det gjorde den dick inte nu, varför jag tänkte fylla på resterande 4-5deciliter. Men innan jag hann stänga av, small det alltså. Det konstiga tycker jag ändå är, att det gick så fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.